M
Källa?för guds skull folk. kör INTE på 98 oktan i bilen om ni har katalysator på den. det förstör metallerna i katalysatorn vilket gör att den kommer få extremt mycket kortare livslängd. finns absolut ingen mening med att köra 98 i en bil som är gjord att gå på 95. jag är utbildad fordonsmekaniker och skulle ni komma på min verkstad och säga att katalysatorn gått och att ni kör på 98 oktan så kan jag lova att ni blir idiotförklarad.
själv kör jag alltid på 95 i skotern. känner ingen efektökning alls när jag tankar 98. där emot på crossen kör jag 98 pluss booster. där känner jag enorm skillnad om jag tankar på 95 och 98. men de är som sagt en kännsligare motor.
Och hur skulle 98oktan paja cellerna i en kat?? dummaste jag hört, kattarna får juh mindre "förorenade avgaser" att jobba med med 98oktan.för guds skull folk. kör INTE på 98 oktan i bilen om ni har katalysator på den. det förstör metallerna i katalysatorn vilket gör att den kommer få extremt mycket kortare livslängd. finns absolut ingen mening med att köra 98 i en bil som är gjord att gå på 95. jag är utbildad fordonsmekaniker och skulle ni komma på min verkstad och säga att katalysatorn gått och att ni kör på 98 oktan så kan jag lova att ni blir idiotförklarad.
själv kör jag alltid på 95 i skotern. känner ingen efektökning alls när jag tankar 98. där emot på crossen kör jag 98 pluss booster. där känner jag enorm skillnad om jag tankar på 95 och 98. men de är som sagt en kännsligare motor.
Om du blandar alkylat och vanlig bensin växelvis efter hur man får tag på det så skulle jag inte vilja köpa din skoter som begagnad..95 oktan när jag får tag i alkylatbensin på pump. (I princip luktfritt = trevligt.)
Annars 98. Kanske onödigt i en lågeffektsmaskin som min (700 cc, 110 hk).
Om du blandar alkylat och vanlig bensin växelvis efter hur man får tag på det så skulle jag inte vilja köpa din skoter som begagnad..En motor som från början körs på högkvalitativ alkylat typ aspen är som ny när man öppnar den efter 5-10 eller 15 år.
Har du från början kört vanligt bränsle, börjar köra på alkylat så städar alkylatet motorn från sot, förbränningsrester osv, spiller du då i en eller flera tankar vanligt bränsle, kör, spiller i alkylat osv får du oundvikligen sämre komp på motorn dvs sämre effekt, till slut kommer renovering med OS kolv o ringar som ett brev på posten tidigare än nödvändigt. Alltså, börjar man köra på alkylat ska man fortsätta med det forever annars kostar de mer än det smakar.
Visst kan det vara en skröna, finns dock välrenommerande verkstäder som avråder folk med en 20 år gammal gräsklippare eller motorsåg att börja köra med Aspen då det tar ett år eller två så kommer de med en maskin med dålig kompression.Det där skulle jag vilja se trovärdig källa på. Luktar skröna...:hmmmm: