Vilken soppa kör ni? 95 eller 98 oktan?

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Alltid 98 oktan som är bästa alternativet för 2-taktsmotorer. Dessutom blir effekten något högre (2-3%) om motorn har knackningssensor (typ SDI, PowerTek och E-tec)

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
för guds skull folk. kör INTE på 98 oktan i bilen om ni har katalysator på den. det förstör metallerna i katalysatorn vilket gör att den kommer få extremt mycket kortare livslängd. finns absolut ingen mening med att köra 98 i en bil som är gjord att gå på 95. jag är utbildad fordonsmekaniker och skulle ni komma på min verkstad och säga att katalysatorn gått och att ni kör på 98 oktan så kan jag lova att ni blir idiotförklarad.

själv kör jag alltid på 95 i skotern. känner ingen efektökning alls när jag tankar 98. där emot på crossen kör jag 98 pluss booster. där känner jag enorm skillnad om jag tankar på 95 och 98. men de är som sagt en kännsligare motor.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
jag är oxå mekaniker och undrar varför skulle 98 förstöra katalysatorn ?... finns ingen mening.. är ju näst intill samma sak ju.. bly kan jag förstå att det sabbar katalysatorn men inte 3 oktan mer.. har då kört flera tusen mil med 98 i tex 960 och 760 turbo med kat och bara märkt bättre bränsle förbrukning..

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
ja det skulle vara intressant att höra teorin bakom att 98oktan kan förstöra katalysatorn.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
för guds skull folk. kör INTE på 98 oktan i bilen om ni har katalysator på den. det förstör metallerna i katalysatorn vilket gör att den kommer få extremt mycket kortare livslängd. finns absolut ingen mening med att köra 98 i en bil som är gjord att gå på 95. jag är utbildad fordonsmekaniker och skulle ni komma på min verkstad och säga att katalysatorn gått och att ni kör på 98 oktan så kan jag lova att ni blir idiotförklarad.