Vilken soppa kör ni? 95 eller 98 oktan?

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Alltid 98 oktan som är bästa alternativet för 2-taktsmotorer. Dessutom blir effekten något högre (2-3%) om motorn har knackningssensor (typ SDI, PowerTek och E-tec)

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
för guds skull folk. kör INTE på 98 oktan i bilen om ni har katalysator på den. det förstör metallerna i katalysatorn vilket gör att den kommer få extremt mycket kortare livslängd. finns absolut ingen mening med att köra 98 i en bil som är gjord att gå på 95. jag är utbildad fordonsmekaniker och skulle ni komma på min verkstad och säga att katalysatorn gått och att ni kör på 98 oktan så kan jag lova att ni blir idiotförklarad.

själv kör jag alltid på 95 i skotern. känner ingen efektökning alls när jag tankar 98. där emot på crossen kör jag 98 pluss booster. där känner jag enorm skillnad om jag tankar på 95 och 98. men de är som sagt en kännsligare motor.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
jag är oxå mekaniker och undrar varför skulle 98 förstöra katalysatorn ?... finns ingen mening.. är ju näst intill samma sak ju.. bly kan jag förstå att det sabbar katalysatorn men inte 3 oktan mer.. har då kört flera tusen mil med 98 i tex 960 och 760 turbo med kat och bara märkt bättre bränsle förbrukning..

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
ja det skulle vara intressant att höra teorin bakom att 98oktan kan förstöra katalysatorn.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
för guds skull folk. kör INTE på 98 oktan i bilen om ni har katalysator på den. det förstör metallerna i katalysatorn vilket gör att den kommer få extremt mycket kortare livslängd. finns absolut ingen mening med att köra 98 i en bil som är gjord att gå på 95. jag är utbildad fordonsmekaniker och skulle ni komma på min verkstad och säga att katalysatorn gått och att ni kör på 98 oktan så kan jag lova att ni blir idiotförklarad.

själv kör jag alltid på 95 i skotern. känner ingen efektökning alls när jag tankar 98. där emot på crossen kör jag 98 pluss booster. där känner jag enorm skillnad om jag tankar på 95 och 98. men de är som sagt en kännsligare motor.
Källa?

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
jag har kört på 95 i min f3 nu, men när jag lämnade in den i tisdags sa en kille där att jag skulle köra på 98a istället, kommer det bli någon effekt skillnad spelar det ingen roll ?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa

Och hur skulle 98oktan paja cellerna i en kat?? dummaste jag hört, kattarna får juh mindre "förorenade avgaser" att jobba med med 98oktan.
Jag har en chippad bmw och den SKA man köra på 98 och den har dubbla kattar (v8), hur kommer det sig att dom klarar sig men inte kattarna på dina bilar??

1a priset går till dig för veckans svammel!!!!!

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Kör alltid 98. Bättre bränsleförbrukning å känns bättre i hjärtat! =)
Å vilket skitsnack att katten skulle gå sönder! Är själv bilmek å har då aldrig nånsin hört nått sånt!

Ska höra med en tvätt äkta skoterfreak som kört skotercross/backtävling mm..
Han är skidoo/lynx skruvare sen bra många år tillbaka.
få se vad han säger bara för skoj skull! =)

Clifftan

Ny medlem
8 dec 2009
2
0
1
Sundsvall
Hur stor skillnad gör egentligen 98 oktanig bensin för bränsle förbrukningen, är den betydande?
Och jag själv som kör en Arctic cat thundercat 96 med polaris 650 EFI motor gör det stor skillnad ifall jag byter till 98 oktanig?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
95 oktan när jag får tag i alkylatbensin på pump. (I princip luktfritt = trevligt.)

Annars 98. Kanske onödigt i en lågeffektsmaskin som min (700 cc, 110 hk).

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
95 oktan när jag får tag i alkylatbensin på pump. (I princip luktfritt = trevligt.)
Annars 98. Kanske onödigt i en lågeffektsmaskin som min (700 cc, 110 hk).
Om du blandar alkylat och vanlig bensin växelvis efter hur man får tag på det så skulle jag inte vilja köpa din skoter som begagnad..
En motor som från början körs på högkvalitativ alkylat typ aspen är som ny när man öppnar den efter 5-10 eller 15 år.
Har du från början kört vanligt bränsle, börjar köra på alkylat så städar alkylatet motorn från sot, förbränningsrester osv, spiller du då i en eller flera tankar vanligt bränsle, kör, spiller i alkylat osv får du oundvikligen sämre komp på motorn dvs sämre effekt, till slut kommer renovering med OS kolv o ringar som ett brev på posten tidigare än nödvändigt.

Alltså, börjar man köra på alkylat ska man fortsätta med det forever annars kostar de mer än det smakar.

För övrigt har jag svarat tidigare men kör alltid 98 och har aldrig haft bränsle, start, lågvarvs, högvarvs eller andra liknande bränslerelaterade problem som bekanta som kör på 95 okt har nu som då.
Lika självklart att använda 98 som att alltid, även på macken tanka genom tratt/sil för att undvika totalt onödiga driftstörningar.
Framöver, med ökande inblandning av kommer det att bli än viktigare att det bränsle man spiller i en 2 T är av hög kvalité.

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
alla 2takt bör köras på 98oktan! så har jag fått höra från han som är den i särklass bästa skotermek jag träffat!

Kommer in 800cc maskiner när motorlampan lyser för dom tankat 95!
det skiljer 20 öre per liter, rymms 37 liter i min skoter, blir alltså ca 7kr mer per tank!

å bränslet kostar 12.85 idag. blir alltså 475kr för full tank eller ...468:- Vem fan bryr sej!
98 är/känns bättre =)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om du blandar alkylat och vanlig bensin växelvis efter hur man får tag på det så skulle jag inte vilja köpa din skoter som begagnad..En motor som från början körs på högkvalitativ alkylat typ aspen är som ny när man öppnar den efter 5-10 eller 15 år.
Har du från början kört vanligt bränsle, börjar köra på alkylat så städar alkylatet motorn från sot, förbränningsrester osv, spiller du då i en eller flera tankar vanligt bränsle, kör, spiller i alkylat osv får du oundvikligen sämre komp på motorn dvs sämre effekt, till slut kommer renovering med OS kolv o ringar som ett brev på posten tidigare än nödvändigt. Alltså, börjar man köra på alkylat ska man fortsätta med det forever annars kostar de mer än det smakar.

Det där skulle jag vilja se trovärdig källa på. Luktar skröna...:hmmmm:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det där skulle jag vilja se trovärdig källa på. Luktar skröna...:hmmmm:
Visst kan det vara en skröna, finns dock välrenommerande verkstäder som avråder folk med en 20 år gammal gräsklippare eller motorsåg att börja köra med Aspen då det tar ett år eller två så kommer de med en maskin med dålig kompression.
Istället råds de att vid köp av ny maskin börja med och alltid köra på alkylat.
Egen erfarenhet av bl a 2 likadana båtmotorer 15 hk, samma årsmodell 78 och körs lika mycket varje år i sötvatten, började köra med alkylat i den ena för ca 10 år sedan och det tog 3 år innan det var dags att byta kolvrongar till os. Likadant med en motorsåg, 2-3 år med alkylat (ca 30 h per år) sedan vart det kolv och ringbyte, precis som min åf sagt att det skulle bli.

Officiell information nämner inget runt detta, de vill ej heller svara på hur mix inverkar på livslängder rent maskinellt men har vid förfrågan per telefon (Preem samt Aspen) påtalat att förbränningen av alkylatbensin är så bra så att det inte blir kvar några rester inne i motorn samt att den så att säga städar bort gammalt.
Visst, på en modern motor kanske det inte inverkar men på äldre med större toleranser har avlagringarna en tätande effekt, framförallt om man väljer att ligga i underkant på oljetillförsel.

Man kan undra varför de inte vill lyfta fram detta och testa officiellt via t ex SP hur det kan inverka, en tanke är från mig att man inte vill riskera att en diskussion ska minska försäljningen.
Sen är ju allt SP testar inte officiellt utan kan vara direkta uppdrag från kund och därav inget officiellt resultat, särskilt inte om det kan vara till men för försäljningen.

Hursomhelst, alkylatbensin är förnämligt, så snart de stoppar en etec i commandern så blir det med största säkerhet alkylat för hela slanten då man klarar en "fjällvecka" där alkylat inte finns att tillgå i pump eller dunk med full tank +80 liter med sig
Officiell info
http://www.spi.se/produkter.asp?art=16http://www.spi.se/produkter.asp?art=16

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)_Konsument_Alkylatbensin_DXNI-663831_.aspx