Vilken soppa kör ni? 95 eller 98 oktan?

MGrahn

Aktiv medlem
14 okt 2008
86
1
8
Piteå
Sv: Vilken soppa kör ni? 95 eller 98?

Förutom att det inte finns att få tag på?? :suspicious:
Här i Piteå finns det då gott om 98 oktan. Sen om det inte finns i byn/samhället är det rätt uppenbart att man tankar 95...

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Varför skulle en skoter gå kallare på 98 oktan??
det ska ja förklara kort å gott ju mer oktan du har i bränslet ju mer kyler det motor.. det är det som som kyler i soppan.

går även att blanda i från rc bilar soppa i skotern men se upp så ni inte tar för mkt då spikar den som fan motor .men satan så hårt den går med rätt blanding och mer olja behövs! funka fint när man körde moppe iallafall.

i ryssland har dem stark bensin typ 120oktan hehe

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
kör på den bensin jag har 95 som 98 spelar ingen roll. ha jag en oljeblandad dunk och en ren så tankar ja lite från oljeblandade och mer från den rena

P

powq

Maskiner av de senare årsmodellerna med fullutvecklad insprutning och motorstyrning där skulle jag våga mig på att säga att det i största utsträckning handlar om en effektminskning. Är motorstyrningen tillräckligt avancerad bör den korrigera för olika oktantal.

För förgasarmaskiner av alla sorter inom skotervärlden, 98 oktan for the win! Det finns INGEN anledning att snåla. Betänk en skotermotors liv. Mycket fullgas blir det. Och 98 oktan är inte dyrare bara för att, det ÄR ett bättre bränsle. Är ni oroade för att den saknar etanol, men blanda i lite frysskydd då. Jag kommer för mitt liv ALDRIG köra på 95 om det finns tillgång till 98.

Skulle gärna se en seriös undersökning om vem som har mest skurna motorer, de som kör på 95 eller 98 oktan. Någon som jobbar hos nån ÅF som kan fylla i?

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Ska kanske nämna vad jag häller i skotern ja me.. 98okt äre som gäller om det finns att tillgå!

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
har kört på 95 tidigare men nu när jag har renoverat motorn, komphöjt och slipat om toppen av kolvarna så blir de endast 98 oktan i min tank iaf!

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
valet är ganska självklart då jag kör 440, 98 såklart, men hade jag haft en stock 600 så hade jag nog tankat 95 tror jag
EDIT: skulle trådskaparen kunna lägga upp en omröstning så ser man ju tydligare hur många % som kör med vad:)

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
jag kör på 95, funkar bra.

har inte testat 98 ännu, men ska nog göra de för att få en uppfattning om det är någon skillnad.

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
62
kiruna
Alltid98 i både bil å skoter, prisskillnaden blir inte många kronor på en tank jämfört med 95...:amuse: