bost
Reaktionspoäng
0

Blev medlem
Senast sedd

Profilinlägg Senaste aktivitet Inlägg Om

  • Hej Niklas!
    Av någon anledning har jag totalt missat ditt meddelande här. Ber så mycket om ursäkt för detta. Som du antyder så var Formula Plus 1996 inte den supermaskin vi hoppats på för crossbanorna. Den var inte bättre på någon punkt än Pro Stockarna frå 1984-85 vilket gjorde att vi behöll dessa som tävlingsmaskiner ända t.o.m. säsongen 1998. Formula MX:arna av samma PRS typ var dock hyfsat konkurrenskraftiga och Krister vann ju SM i Std klassen i Ockelbo 1985 med den maskinen. Racingklassen var dock mycket mer krävande och Formula Plusen var alldeles för tung och komplicerat byggd för att kunna konkurera där. Som ledmaskin gick den dock utmärkt och det var ju första modellen som hade TRA variator. Den hade ju 536 motor och mycket goda prestanda. Jag har inga bilder på den modellen, men det är inte helt ömöjligt att det finns någon broschyr från 1986 i arkivet på BRP. Skall kolla detta när jag tittar in nästa gång. MVH/ Bosse
    Hej Niklas!
    Av någon anledning har jag totalt missat ditt meddelande här. Ber så mycket om ursäkt för detta. Som du antyder så var Formula Plus 1996 inte den supermaskin vi hoppats på för crossbanorna. Den var inte bättre på någon punkt än Pro Stockarna frå 1984-85 vilket gjorde att vi behöll dessa som tävlingsmaskiner ända t.o.m. säsongen 1998. Formula MX:arna av samma PRS typ var dock hyfsat konkurrenskraftiga och Krister vann ju SM i Std klassen i Ockelbo 1985 med den maskinen. Racingklassen var dock mycket mer krävande och Formula Plusen var alldeles för tung och komplicerat byggd för att kunna konkurera där. Som ledmaskin gick den dock utmärkt och det var ju första modellen som hade TRA variator. Den hade ju 536 motor och mycket goda prestanda. Jag har inga bilder på den modellen, men det är inte helt ömöjligt att det finns någon broschyr från 1986 i arkivet på BRP. Skall kolla detta när jag tittar in nästa gång. MVH/ Bosse
    Hej Bosse!
    Läste precis tråden där din pro stock kom på tal, kul att den finns kvar!
    Har en fråga ang. en annan gammal Krister Johansson-maskin, min brorsa köpte precis en formula plus -86 som enligt säkra källor ska vara Kristers gamla. Eftersom den var totalt sönderkörd valde en tidigare ägare att bygga om den till en -91, så mycket är utbytt, endast framdelen och vissa detaljer finns kvar. Det är dock ett seriöst bygge och motorn var bytt till en kurant 583:a med fatboy-pipa.
    som jag har förstått det var 86:ans plus något av ett bottennapp som tävlingsmaskin varför man valde att återgå till prostocken:).
    Tänkte bara höra med dig om du kommer ihåg några fakta kring denna maskin och om du vet av några bilder, har inte hittat en enda...
    Har själv en ganska sliten formula plus -86 som jag funderat på att bygga som nåt slags replica av tävlingsmaskinen, jag tänkte att det kunde vara ett kul projekt :)
    Hoppas du har tid att svara. Ha det!
    mvh Niklas Rudolfsson, sävar
    Hej Bosse!
    Läste precis tråden där din pro stock kom på tal, kul att den finns kvar!
    Har en fråga ang. en annan gammal Krister Johansson-maskin, min brorsa köpte precis en formula plus -86 som enligt säkra källor ska vara Kristers gamla. Eftersom den var totalt sönderkörd valde en tidigare ägare att bygga om den till en -91, så mycket är utbytt, endast framdelen och vissa detaljer finns kvar. Det är dock ett seriöst bygge och motorn var bytt till en kurant 583:a med fatboy-pipa.
    som jag har förstått det var 86:ans plus något av ett bottennapp som tävlingsmaskin varför man valde att återgå till prostocken:).
    Tänkte bara höra med dig om du kommer ihåg några fakta kring denna maskin och om du vet av några bilder, har inte hittat en enda...
    Har själv en ganska sliten formula plus -86 som jag funderat på att bygga som nåt slags replica av tävlingsmaskinen, jag tänkte att det kunde vara ett kul projekt :)
    Hoppas du har tid att svara. Ha det!
    mvh Niklas Rudolfsson, sävar
  • Laddar…
  • Laddar…
  • Laddar…