Vilken soppa kör ni? 95 eller 98 oktan?

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Som topicen lyder, vilken soppa kör ni? 95 el 98 oktan?

Vore kul att se vad majoriteten kör på..

Skriv gärna skoter modell med..

Mvh Danne
 
Reactions: Dundertobb
20 okt 2009
48
0
1
Sv: Vilken soppa kör ni? 95 eller 98?

Lynx Rc 600 SDI -07 Alltid kört på 95 men har funderat på att byta till 98. Något speciellt som man bör tänka på?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: Vilken soppa kör ni? 95 eller 98?

jag kör med 98okt..

men då till min fråga..varför köra ni med 98oktan? har du en standardskoter som tex en IQ rr..den levereras med 95oktan topp..alltså de är helt onödigt och slöseri med pengar att tanka i 98oktan i en sådan.den går varken bättre eller renare...

där emot om du har 98oktans toppar..då ska du köra med 98oktan.. finns alltså ingen anledning till att byta från 95 till 98oktan om inte motorn är modifierad för det.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: Vilken soppa kör ni? 95 eller 98?

Lynx Rc 600 SDI -07 Alltid kört på 95 men har funderat på att byta till 98. Något speciellt som man bör tänka på?

en sak du kan tänka på..se till att spara mer pengar.då 98oktan kostar mera..
och du kommer inte märka någon skillnad:) de kan du tänka på:)
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Sv: Vilken soppa kör ni? 95 eller 98?

Vissa polarisar har ju i tändningslåset två lägen, PREM och REG,

PREM för Premium Bensin och REG för Regular bensin

Då kan de vara värt att kosta på 98 okt, även om 95 också hamnar inom Premium området..

Sen är det ju inblandat etanol i 95okt med, vilket det inte är i 98..

Lär ju knappast vara sämre att tanka 98 iaf, handlar om 40 öre / liter, känns som att det inte är så mycket att bråka om i vilket fall :)

Mvh Danne
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
prem only står de enligt min gamla bok iaf att de är för usa soppa som är på 85oktan

njaa inte sämre.men du vinner inget på å tanka i 98oktan i skotern om motorn är gjord för 95.
enligt mig finns de ingen anledning till att köra med för hög oktan om de inte finns orsakt till de..men men var å en bestämmer ju själv om han vill lägga ut mera..

40öre blir mkt i slutändan..jag kör då upp en tank per dag jag är uta de blir 2tankar per helg vilket är iaf 60liter = 24kr / helg..viisst inge å gnälla över.men man ska inte säga att de är värt dom om man inte får nå ut av de.tkr då jag...:).
 

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
okej, läs i boken igen då, för Prem står för PREMIUM, och REG REGULAR, i min instruktionsbok från 2002.

Direkt från instruktionsboken :

On/Prem används när bränslet håller hög kvalitet. I sverige kan för närvarande både blyfri 95 oktan och blyfri 98 oktan användas i detta läge.

On/Reg änvänds när bränslet håller lägre kvalitet



Mvh Danne
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
95 lär det bli nu när 98 inte finns på hemorten :s men annars hade jag inte tvekat att åkt 98 trots std motor, högre dock inte märkbar effekt, lägre temperatur vilket ger längre hållbarhet av det mesta i motorn :)
 
Reactions: Edvards

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
ok i alla fall i teorin så är bränsleförbrukning något lägre med 98....så det lite dyrar priset borde i teorin inte ha någon betydelse.....men för en standar skoter spelar det nog ingen roll om man kör 95 eller 98.....jag tankar det som finns i pumpen jag stannar vid(om det inte är diesel eller e85)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Citat lånat från BoostIII "Kör för guds skull 98 oktan i alla skotrar! Ni tjänar ju cylinder och kolvslitage pga att kolvtoppen,,ja hela motorn går kallare oavsett komp förhåll.

Och man kan öka på förtändningen någon grad om man kör 98okt och på så vis tjena puillver och ecco. Alla stenålderskotrar har feg komp och fegtändningvpga att dom skla klara hela värdens olika bränsle oktan,, Så ställ på tändningen några grader vet jag!!

Ex på en srx flytta tändläget motsols 2grader och tjena ca 2hk och 1dl milen Kvallificerad gissning!!;)"
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
En fördel med 95, är att den innehåller etanol.
Man behöver inte vara orolig för att kondensvatten
skall frysa i munstycken = stor risk för ras.
Man har så att säga K-spriten med på köpet, direkt från pumpen.

Glömde visst, jag kör på 95.
 
Reactions: Edvards