Vad har ni för kängor/boots när ni kör?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Inga skor klarar av dubbarna som sitter på skinz och askers fotsteg så är det bara, sparka snö ett par gånger så ska du se hur det blir.. Jag slet ut mina ultimate supersport på två helger efter att jag monterat skinz, använde betterboards innan och då såg skorna ut som nya (3mån) körning.
Kör man skoter så sliter du ut skorna ändå!
Har orginal fotsteg och slet ut mina supersport på två veckor, dock så kör jag 5-6 dagar i veckan... blir crosskor för mig i vinter iaf :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Repar man inte sönder tunneln med crosstövlar är min frånga isf?

Man kan såklart inte köra med skor som har plåtbleck längst fram, men tycker det ska nöta på tunnel m.m. som fan ändå?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Repar man inte sönder tunneln med crosstövlar är min frånga isf?

Man kan såklart inte köra med skor som har plåtbleck längst fram, men tycker det ska nöta på tunnel m.m. som fan ändå?
Vad spelar det för roll om det skulle bli repor på tunnelsidorna? Ska nog köpa ett par med plåtbläck fram så håller dom längre..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Har du boa skor nu? Eller körde du? Vad tyckte du?
När jag valde skor så provade jag både vanliga boa och team boa, men team boa går att dra åt mycket bättre så skon sitter bra på en gång.
Men kan väll inte säga att jag är ett dugg imponerad av kvalitén på hmk skorna i förhållande till pris. En sko för 4000kr ska hålla ett bra tag enligt mig. Och inte vara typ sopslut efter två, tre helger.
En mycket skön och stabil sko är det men sulan måste göras i ett bättre material. Har hört att dom enklare hmk skorna med snörning ska ha bättre sula, men inte helt säker.
Som ett exempel så körde jag nästan hela säsongen innan i ett par powerboots och dom funkar fortfarande, dock är det inget jag kör skoter i något mer...
Crossskor är det som gäller för mig nu förutom dom riktigt kalla dagarna då kör jag med hmk skorna.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Vad spelar det för roll om det skulle bli repor på tunnelsidorna? Ska nog köpa ett par med plåtbläck fram så håller dom längre..
Tänkte väl mest å de människor som lägger ett gäng sköna pengar på att t.ex. lacka eller foilera tunnel i nån fin färg/mönster. :)

Sen kan jag själv känna att det inte skulle va roligt att repa satan på tunneln ur sälj synpunkt. Men det är väl bara jag det. :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Så fort mina hmk boa focus ger upp så köper jag ett par http://www.sledstore.se/powerboots-diablo-kanga
Grymt mycket prisvärdare än hmk skorna.
Dom där så ju väldigt mycket ut som snowboard boots.

Hur mycket skiljer egentligen mot snowboard skor? Vinkeln lär väl va lite trevligare antar jag än dom den varierar såklart.
Men den stora frågan är ju hur skor som kallas skoterkängor och ser ut som snowboard boots kan vara dubbelt så dyr som "vanliga" snowboard boots? Vad gör dom så speciell? Eller är vi lurade?:p

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Ingen som har testat FXR renegade kängorna?
Japp, körde sådana förra säsongen och är helnöjd. Varma, torra och jag tyckte dem var smidiga att röra sig i. Lite omständig snörning, men det störde inte mig, jag tar som regel bara på dem en gång per dag...

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Okej bra! Efter tre vintrar och en sommar är tiden inne för att ersätta mina HMK. Dessa Diablo såg ju helt klart lockande ut, speciellt priset!

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Japp, körde sådana förra säsongen och är helnöjd. Varma, torra och jag tyckte dem var smidiga att röra sig i. Lite omständig snörning, men det störde inte mig, jag tar som regel bara på dem en gång per dag...
Varma som attan och rätt sköna. Tämligen klumpiga dock, (köpte i största laget däremot). Att dom har besvärlig snörning håller jag med om.
Verkar vara extrapris nu på dom i fxrshoppen.se och till detta pris är dom oöverträffade (1500kr nu)

Sulorna tål kriget men jag lyckades riva ett litet hål på sidan på en sko tämligen fort.
Funderar på Motofists känga för vintern men blir jag snål får FXR-skorna vara med ett år till.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Hur är storlekarna på fxr skorna?

Jag har i vanliga fall mellan 45-46 beroende på modell..

Tror nästan att man ska slå till...
Har 46 på andra skor och köpte strl 12 på fxrskorna och det blev bra. (slet på mej en sko som snabbast nu och dom var inte så stora som jag tycktes minnas

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Okej, tror jag ska köpa mig ett par i storlek 11.

Såg att jag hade 45 på arbetsskorna med stålhätta, 44 på finskorna och 46 på kängorna.

Såg till min förvåning att det är ntc i arvidsjaur som äger fxrshoppen så då lär man ju kunna fara dit och prova eftersom jag bor där :)