Trimma 800 HO

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
En fråga angående dessa super sleeves eller muffler restrictors. Suttit och läst på HCS och försökt googla mig till infon men tycker det är lite svårt att förstå hur det funkar och varför det ger 3-4hk.
Som jag förstått det så satt någon liknande funktion innan -12 modellerna och funkade bra.
Men utöver det så känns det som att varannan person säger att det är bra och varannan säger att något kommer brinna upp mer eller mindre om man använder sig av dessa

Någon teknisk guru som kan pedagogiskt förklara?
Tack på förhand
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Enligt en av dynotechs bänkningar så har 800ho 155,2hk org och med en slevve får den 159,4 så hästar ger den. sen kan ja tillägga att det verkar diffa rätt mycket mellan maskin och maskin org.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ska man kunna köra 95 okt med denna strypare?

Jag gissar att 95okt är på gränsen att knacksensorn ska lösa ut och sänka tändningen så de slutar med - hk istället eller tapp efter en bit full gas. Generellt om man stryper en stinger på gränsen till för liten så kan man råka ut för skenande spikning efter en bit full mutter. På dessa motorer så skyddar motorn sig själv genom smart elektronik som sänker tändningen som tur är.

Kör man 98 okt är de mindre risk för tappade hk helt enkelt och man behöver då inte lita lika mycket på tändsänkning av motorns skyddsprogram.
 
Reactions: SweeNop3

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Så här har jag förstått det.
Stingern blev grövre i samband med chassibytet 2012.
P.g.a. varierande bränslekvalite hade det vart lite problem med spikningar 2011 och det löstes med lite grövre stinger till 2012
Med denna hylsan ska pipan ge samma mottryck/effekt som till 2011års HO-motor
Var på gång å beställa men ja tänkte fråga varför den kostade $24.99 på hemsidan madsled.com å $37.50 på Ebay.
Men nu såg ja den för $19.95 hos whiteouttechnologies.com så det blir å beställa där.

Jag har alltid kört på 98okt, Står väl nå på tanklocket om MIN 91(usa)

 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Så här har jag förstått det.
Stingern blev grövre i samband med chassibytet 2012.
P.g.a. varierande bränslekvalite hade det vart lite problem med spikningar 2011 och det löstes med lite grövre stinger till 2012
Med denna hylsan ska pipan ge samma mottryck/effekt som till 2011års HO-motor
Var på gång å beställa men ja tänkte fråga varför den kostade $24.99 på hemsidan madsled.com å $37.50 på Ebay.
Men nu såg ja den för $19.95 hos whiteouttechnologies.com så det blir å beställa där.

Jag har alltid kört på 98okt, Står väl nå på tanklocket om MIN 91(usa)

Med en 2-3 cm bit 45x3 inknackat i pipan kanske man sparar lite på grafoiltätningen.
Förutsatt att det är 45 mm stinger, dock.
Såg i Snowest-tråden att någon skrev 47 mm...
 
Last edited:

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Någon där ute som sitter på någon bra map? Kör för tillfället med pcV och 2,5grads tändkil. Mailade dynotech och fick en map av dom. Tycker fortfarande den känns fet på låga. Ingen som har en bra map att dela med sig av? Hade varit kul att jämföra.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
DTR mappen är det den med -7 på topp, körd med kil och strypt stinger?

Går inte ladda upp bilder här, skitforum! Har flera varianter på datorn jag labbat med. Dock inte den som ligger i Pc5an nu...
Har -10% 0-10%TPS och upp till 4000rpm. Sedan gradvis mindre snålad. Inte perfekt men jämfört med std går den väääldigt mycket bättre/renare.
Kör 2.5graders kil, DD Yrör och KNR kit.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
skapa ett konto på imgur.com och lägg upp bilderna där först, sen kopierar du in BBCode länken. Fungerar hur bra som helst
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
kom ihåg att vara lite försiktig på mellanregistret med hur ni snålar, så den inte går alles för toksnålt när ni glider över isarna.. Har en mapp som jag gjorde med speedwerx system och bredbandslambda. Den är snålad på botten och lite pålagd i cruiseregistret samt lite korrigerad vid 60-80% tps där den dippade fett också vid 6-7000rpm. Fast detta var som sagt med speedwerx kit och utan tändkil, annat system kan ju ha annan laddning av pipan såklart..
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sen kan ju lite av en förutsättning när det kommer till mapparnas att veta vilken årsmodell/ECU program man har i skotern, tex har 12 o 13 olika programvaror ( även om 12orns skulle uppdarersk) och säkert diffar det även på nyare. Kan du inte justera in maskinen så åk till en bromsbänk, montera autotune eller åk rekommenderad mapp till din maskin!
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
som nämns här ovan, så är det stor skillnad på årsmodellernas mappning. -12 vet jag har en rätt fet mapp i botten (och kanske över hela registret) medans -14 är betydligt snålare på många punkter pga avgaskraven som skärpts lite i staterna sista åren.. noga som sägs att man måste ha rätt mapp till rätt år annars blir det lätt knas :)