Trimma 800 HO

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Alltså om du byter till något form av trim så är det nästan ett krav att du lär ha pcv, boondocker eller liknande box för å inte riskera att det går leant. Ecu mellan årsmodellerna vill mena är väldigt marginella skillnader.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Har provat skotern nu, kört ca 6 mil. Upplever att den går fett på lågfart, alltså den bluddrar när jag kör sakta. Har studerat mappen samt googlat och kollat diverse filmer men blir inte nämvärt klokare. Är osäker vart i mappen jag ska snåla lite. Finns ju 2,5,10,15,20% osv gas samt 250rpm stegring
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ute i fält pilsner mappning är jag van för de gör jag hela tiden på min ktm 990 hoj . Problemet är bara att jag alltid ska vara där o ändra något så jag kör en ny mapp varje vecka :madgrin:

Om jag utgår från att du inte heller har data loggning av en körsekvens så får du göra som jag att pilsnerjustera mappen.

Tejpa fast någon pappskiva så du kan fästa vid tumgasen så du kan göra en gradering på från 1 till 100%. Ut o kör och skriv ner när de börjar o slutar i % räknat.
Samma sak med varvtalet skriv ner när de börjar och slutar samt när de är som värst.
När du har dessa "osäkra" siffror så blir de ganska lätt att förstå vart du ska ändra i mappen. Du lär dig snabbt om du lägger ner några timmar på detta så du blir bättre o bättre mappare samt att de blir rätt så skoj att jaga den perfekta mappen.

Bänkmappning är såklart snabbare sätt att mappa för där ser man gasutslag och varvtal live.
 

TEJ

Aktiv medlem
15 dec 2014
68
0
6
Ni som åker med helsystem + pc5? Vad har ni för märke på systemet och VARFÖR har ni valt just det =)?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Rent spontant ser den där mappen fet ut. Har ej kört SPI system men väl Yrör, 2.5kil och PcV och nu Bigbore.

Vad menar du med lågfart? Har du en smidig laptop KAN du ha den i knät/framför styret om det är i lägre registret. Då ser du vid vilket TPS läge den går fett. Nej, det är inte optimalt men det GÅR!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dra ner alla värden vid 4-6000 typ 2% och sätt minus två 1750-2250 på noll procent och testa, jag tror jag gjorde så på min, gick sur när MSN körde runt med barna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vad menar du med lågfart? Har du en smidig laptop KAN du ha den i knät/framför styret om det är i lägre registret. Då ser du vid vilket TPS läge den går fett. Nej, det är inte optimalt men det GÅR!
Eller en liten 7" surfplatta med windows, kostar typ 1000kr, skitsmidigt att ha med ut i fält.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Ni som åker med helsystem + pc5? Vad har ni för märke på systemet och VARFÖR har ni valt just det =)?
Kör med slp helsystem och pc5 med tändning. Anledningen va vell först och främst priset, köpte på ebay tror det sluta på 7000 hemma komplett utan pc5. Sen vill jag vell mena att slp har gått rykte om att ha prylar som fungerar. Ska kosta på mig en sväng i bromsbänken är det tänkt så får se vad man fått för pengarna.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
kör just nu med speedwerx helsystem å 2,5graders kil, är det någon som råkar ha en bra mapp till denna setup? kör nu med DTR´s och tycker att den gå alldeles för fet.
 

TEJ

Aktiv medlem
15 dec 2014
68
0
6
Låt höra nu vad folket tycker om Speedwerx steg 2? Fördelar/Nackdelar? Hur lång är livslängden på motorn med detta kit?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Låt höra nu vad folket tycker om Speedwerx steg 2? Fördelar/Nackdelar? Hur lång är livslängden på motorn med detta kit?
Det är ju en hel del stålar som ska till, men om man sätter det i perspektiv med vad ex. en Polaris-åkare måste plöja ner i maskinen innan den ens är körbar så är en Hardcore '16-17 med Exterminator-kitet mest komplett för minst pengar.
Jag är då nöjd. Livslängd är ju lite tidigt att snacka, men om man ska gissa så tror jag det är marginellt oförändrat. Det skulle väl vara reedsen som skulle kunna vara en felkälla, ifall de börjar fallera som till Ski-Doon. I övrigt är handhavandefel nog en vanlig förklaring till haverier - särskilt bland dom typer som håller på tjyvtrimmar.
 

TEJ

Aktiv medlem
15 dec 2014
68
0
6
Det är ju en hel del stålar som ska till, men om man sätter det i perspektiv med vad ex. en Polaris-åkare måste plöja ner i maskinen innan den ens är körbar så är en Hardcore '16-17 med Exterminator-kitet mest komplett för minst pengar.
Jag är då nöjd. Livslängd är ju lite tidigt att snacka, men om man ska gissa så tror jag det är marginellt oförändrat. Det skulle väl vara reedsen som skulle kunna vara en felkälla, ifall de börjar fallera som till Ski-Doon. I övrigt är handhavandefel nog en vanlig förklaring till haverier - särskilt bland dom typer som håller på tjyvtrimmar.
Slantarna må ju vara men man får kul för pengarna! Hur många mil har du kört med kittet? Stor skillnad på maskin? :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
50-60 kanske.
Jodå. Och för en gångs skull så gjorde jag inte alla mods på en och samma gång, utan drevade om senare. Så pass så det känns värt pengarna, kan jag tycka.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Speedwerx + bra variatorjustering = skoj!

Håller själv på att testa big bore nu, ska bli skoj och se om man får snurr på den...
Testat lite men har justeringar att göra, fått till mappning ok, nu är det "bara" variatorerna kvar