Trimma 800 HO

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tänkte starta en tråd ang trimning/modifiering av våra proclimb/procross maskiner.

Vad funkar bra?
Vad funkar sämre?
Vad är ett lämpligt steg 1?

Ja, helt enkelt samla lite erfarenheter och dela med sig av erfarenhet så vi alla inte går på samma nitar utan får nått för det arbete, tid och pengar vi lägger ner!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Visst! Allt för att få och få ut effekten på mattan är välkommet!

Steg ett är med andra ord ett bra justerbart v-kit i mina ögon. Ett vkit ger ju oftast ett mkt positivt resultat av körupplevelsen då std är lite segt i mina ögon.
Jag åker själv med ett Diablo kit som har funkat mkt bra hittills!
Körde först std maskin med kittet monterat som steg 1.
Sen har jag åkt med kittet och tändkil/power commander monterat vilket jag skulle vilja kalla steg 2, finns mkt att hämta i mappningen på std maskin som går fett/snålt på olika ställen i registret!

I dagsläget håller jag på med mitt steg 3, ett helsystem från Spi har monterats på maskinen, igen, har haft det på en kort stund tidigare men inte fått det att fungera riktigt så det åkte av igen. Jag hade hela tiden siktat på 8300 med het pipa eftersom 8300 angavs i instruktion. Fick dock höra här senast att jag siktat 200rpm lågt...
Så nu sitter åter systemet monterat på maskin och en ny variatorfjäder har beställts samt vikterna justerats (som sagt, justerbara vikter är en bra investering!). Provkörning ska ske under helgen! :)
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Tjena kul att höra vad folk pillar med för att öka effekten och prestandan. Själv kör jag en standard m8000 -14 med team rooster vikter och en mycket hårdare fjäder i primären. Har inte hunnit prova uppsättningen riktigt än då det var blötsnö när ja åkte sist. Men ja fick upp tillslagsvarvet från 4000 till 4300-4400 vilket passar mig bättre. Vill mena att variator setup är lite invidueltt och fråga om tycke och smak. Ang spi hel system så låter 8500 högt att sikte på, har för mig att varvstopp ligger på 8550? Väntar med spänning på ett utlåtande. :)
 
Reactions: hcrsweden

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kan avslöja att jag läst den många gånger tidigare!
Du ser där skillnaden mellan std och maskin med pcv/kil...
Ta dock hänsyn till att det är en sommartune. Ett tips till alla som vill trimma är ju iof att skaffa ett medlemskap på dynotech, dels finns mycket tester på 800ho i både nya/gamla chassiet och dels kan man maila Jim och få tillgång till mappar han tagit fram!

Men visst, läs sista raden std 158 och +170hk 8400 eller vad han hamnade på med booster och max lenad så förstår man att det går plocka effekt med ett helsystem!
 
Reactions: hcrsweden

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Ska snickra ihop restrikrorn som de står om i pdfn med testet av slutburkar. Den vore ju larma på oktan om mottrycket blir för högt. Ska ju inte vara nåt problem att göra ett a och B test i fält.
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Skulle va intressant å höra!
stod ju nått om att de va 3psi mottryck på en 12a, medan tidigare hade kring 3.6psi och att det verkade bättre för effekten och effektuppbyggnaden, rätt skoj att 0,04bar gör sån skillnad
 
Reactions: Roberth

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
De går ju att vara en smula källkritisk också :)
Som dom säger är ju tändningen en smula sänkt till proclimb chassiet.
Kanske en pc5a med tändning vore nånting att satsa på direkt, å ge tillbaka en grad eller 1,5 över större delen av registret iaf..
Ang restriktorn så måste man ju först köra sin org pipa isf med mottrycksmätare å se vad man verkligen har på piptryck, sen kan man modda med stinger och testa igen, så man inte får till någe tok så trycket skenar efter lite varv och börjar skapa bekymmer som leder till generalras..

Går helt klart att väcka lite liv i motorerna med enkla medel, och 11:ans register såg ju riktigt trevligt ut.

Amerikanska hästar överensstämmer inte alltid riktigt med våra heller :)
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Borde vell gå att använda ppc burk så man kan öka mottrycket? Hur många grader tror ni man kan ändra på en 13? Sen vet någon hur ho motorn vill ha pipan? Riktigt varm? Tänkte om det lörns att Linda pipan så man även slipper värmeutveclingen mot luftburken!?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Är lite känsligt med tändningen, har testat 2 grader utan pcv och då tycker jag den gick farligt snålt i mellan, men två grader och en pcv monterad som trycker i lite bränsle där det behövs funkar super!
En tänkil ger ju riktigt mkt i mellan registret som syns om man kikar på bromsningen tidigare i tråden, men ett varningens finger som sagt mot spikningar på lägre varv!
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Bra tråd!!!
Vet inte om min fråga hör hemma här, men jag är nog inte ensam om dessa funderingar ang HO-motorn!?
Är precis i samma tankar och har köpt lite grejor till min HCR -11. Y-rör, BMP-singelrör & PC5, Speedwerx variatorkit och ny Challenger Extreme 64:a matta.
Har monterat allt, men inte hunnit provköra riktigt ännu. Gick med i Dyno Tech Research (vilket jag kan rekommendera). Fick hjälp med Mappning till PC5:an och de var mycket hjälpsamma!
Har kikat på en massa bromsningar av HO motorn där även mitt kit ingår… Blir lite fundersam på när de bromsar… Verkar som deras motorer är ”mellanvarma” (ca.50-60gr). Vad händer med effekten kontra rp/m med ”drift varm” motor? Flyttas effektkurvan uppåt? Anledningen till att jag blir fundersam är hur ska man förhålla sig till växlingsvarv/toppeffekt på varm motor när man justerar in variatorerna?
T ex. i bromsningen nedan, mellanvarm (ca.50-60gr).
RP/M HP BSFA
7400 160.1 0.548
7500 163.1 0.572
7600 166.8 0.588
7700 170.2 0.592
7800 172.5 0.597
7900 172.3 0.607
Tittar man på rekommendation från Speedverx så rekommenderar de växlingsvarv på 8 100-8 300rp/m. Går man strikt på efter bromsningen av den” mellanvarma” motorn ovan, blir det ju helt fel?! Hur ska man förhålla sig till detta, någon som kan och vet?
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Va jag kunnat läsa mig till så tappar den väldigt med effekt över 8100 med org pipan. Så jag skulle nog satsat på ett varv runt 8000. Sedan är det lite inviduelt hur man upplever en bra variator setup. Ska man va riktigt säker så lär man bromsa sin egen maskin för å hitta peaken och se hur mycket fel varvräknaren visar på skotern.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Åter igen, ska ni in me tändkil så de behövs en pc5a, satsa på nya pc5an med bränsle å tändning direkt.
Väljer du din egna tändning hela registret, tändkil är gammalt bonntrim idag med massa onödigt skruva :)
För dom som redan monterat säger ju dom upplever skillnad, och det tror jag säkert, alltid roligt med att väcka lite liv i maskineriet med tändning å soppa å befintliga hårdvara :)

Nån som vet hur 800an ser ut portningsmässigt i vevhuset?
Bra flöde eller var de så katastrof som nåra jänkare klämde ur sig?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
50-60 grader c är en temp som återspeglar fältmässiga förhållanden bra förutsatt att det finns snö , ofta körs dom ännu svalare hos dynotech , effekten flyttar sig ngt uppåt i varv med högre vatten temp men , det som gör att många bromsningar visar lägre varv är att piptempen är lägre , en tänkil sänker ochså avgastempen och peeken , tillverkarens växlingsvarv är mera rätt , men du har bmp pipa där säger dom 8-8200 varv .... jag var i fjällen och prövade en 12 m8 med speedwerx kit , den var för hårt viktad och varvade under 8000 den gick klart sämre än den 11:an med enbart y-rör som varvade 8000 +
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Intressant. Men 10-11 lämna mer effekt orörd så ett y-rör kan nog göra några hk. Sen inbillar jag mig att en speedwerx pipa flyttar peaken uppåt i registret. Har för mig ja sett nå dyno papper på den jämfört med bmp pipa och orginal och bmp låg ett par hk över hela vägen men lämna inte så många mer hk på topp medans speedwerx låg under långt upp i registret för att sedan klättra över och lämna ganska många hk över på topp.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja 10 -11 lämnar några hk till främst beroende på stingern (mottrycket) , jag har inte sett några pipbromsningar än testat samtidigt till proclimb schassit , de kan bli annorlunda än på gammelschassit men trenden är ju att alla tillverkare levererar , jaws y-rör , pipa och luftburks mod gav ju 10 hk . jag ska bromsa en 12a snart med portning , bmp system , kil + topp och pc5
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Ja dynotech fick ju nästan samma resultat med restriktorn men tror pipans utformning för att pasa i chassit spelar in endel också. Speedtech påstår ungefär samma sak att bmp pipan är (roligare) men dom saluför den ju så en nypa salt här kanske. Dock lite oklart varför jaws pipan är så pass överrepresenterad i USA. Ska bli kul att höra ditt resultat. Prata lite med Patric Löfdahl och han höll på med en rr med dubbel rör och en massa godis men de var dyrt sa han. Man skulle vart rik.:)
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Vad ska en original varva för att vara optimalt?? Äre runt 8100-8200? Sen igen, lörns det Linda pipan? Eller kan det bli fel inpulser när den flödar bättre?
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Monterade pc5 i helgen, får se om det blir någon skillnad. kommer prova köra med speedwerx stock 800 mapp som verkar mest feta på i mellan registret. Sen dra ner lite lite grann på toppen som jag fick tips att göra av jim på dynotech