Trimma 800 HO

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Vad jag läst så är det bortkastat. Har provat kompisens rr med speedwerx kit och ja vart inte jätte impad men ja åker lång maskin och han kort så inte helt rättvist att gämföra må en halvtimmes körning men blir mer test bara snön kommer.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Ja precis, ska tydliga vara väldigt bra org. Vilken maskin va de testat på, kan inte minnas något sånt test på DTR men ska kolla igen. Sen är ju frågan vad det ger på en maskin med pipkit vs org maskin.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Reeds funkar bra, boyesen ger några hästar över hela registret, på min trimmade maskin blev det klart märkbar skillnad, kolla vad som ingår i dom mindre bolt on kitten, reeds, tändning, y-rör och pcv....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Jorda, kommer strypa originalburken och prova. När ni kollar på bänkningar, tänk på att 12 vill ha mer varv än 14. (Bromspapperet på den där sidan är ifrån ett DTR test på en 14) Lite svårt med peaken då mer tändning ger lägre peak, mer motstånd ger högre peak... :p Synd att originalburken är så jefla tung!

Någon här som kör "cold air intake" BDX tex?
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Är det nån som sett några svenska dyno körningar av denhär motor i proclimb chassiet? Med eller utan eftermarknads prylar.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Då stämmer det bra med dynotechs bromsningar på andra sidan pölen. Tror ja läst att pf racing kommit fram till samma resultat nån stans. Nån som bromsat med pipa och grejer???

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Dags att liva upp tråden igen tycker jag :)

Vad är mest värt att satsa på, RK-Tek/BMP topp eller portning?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Portning!
Sen reeds, topp helsystem osv. Monterade en RK-tek topp i dag, drog mer vikt i variatorn så nått ger den... :)
Bolt on kittel är oxå bra, bli medlem på dynotech, finns mkt att läsa där, dom flesta helsystem verkar ge ca 10hp, har spi på min och tycker det funkar ok, vart dock bra mycket bättre när det kombinerades med portning och reeds. Är väl bara din budget som sätter gränsen men, observera att utan en bra mappning och variator setup kommer du att bli besviken!
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
V-Force3, SLP och PC5 med tändning har ja monterat sen tidigare men ska ta isär å byta kolvar snart i förebyggande syfte och när allt ändå är isär så blir man ju sugen på lite mer :)

Jo nuvarande mappning känns inte 100% optimal då ja har borta några hundra varv på topp men tanken är att NÅN borde ha möjlighet att mappa snart så ja får de ordnat.

Variatormässigt är ja relativt nöjd, kör för tillfället med 76gr vikter, svart fjäder och svart/blå med 4st schims.
Ifjol körde ja med 80gr vikter med 57mm powerclaw matta men gick tydligen tyngre med 64mm Challenger som jag har nu
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Bra att tråden vaknat igen, är ju en riktigt lattjo motor arctic 800:an med mycket potential.
Återigen kommer vi ju till det här med mappningen.. När man monterar system och eftermarknads grejer, är man intresserad av att lära sig så kan man fixa en bra mapp själv.
Karaktären på motorn ändras en hel del och givetvis måste även soppatabellen även göra det.
På min blev det dag å natt med speedwerxkitet när jag justerade bort fetboggarna i mellan och lågregistret så han slutade fylla upp vevhuset med bränsle vid omtagningar och snabba varvtalssänkningar.

Ang effekten så pratar många antalet hästar varje detalj ger, men i slutet av dagen anser jag hur man upplever effektuppbyggnaden när man byter delar.
han får gärna lämna 155hk även med "trimmet", men han kanske lämnar dom 1/2sek snabbare, detta ger ju mer utrymme för lek med variatorerna..

Nä de finns mycke och leka med till arcticen, väldigt roande motor måste jag säga :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jo, har ju gjort "allt" med min nu, blir en sväng till fjällen nästa helg och känna vad toppen gav... :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Rk-tek toppen fungerar bra! Har varit i fjällen över helgen, lagt på 3G på vikterna och en 30 mjukare fjäder i primären men måste fram med svetsen lik förbaskat då det måste tryckas på mer i början, går i varvstoppen trots sursnön, plusgrader och 700-800 möh...
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
intressant, vad är det för kompa med rk toppen? Den har alltså blivit rappare i karaktären och bygger effekt ännu snabbare nu? Vad kör du för helix?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kör KNR kit, fick lätta några gram med bara helsystem för att få upp varven men nu ligger jag några gram över med mjukare fjöder... Jo toppen plev nog pricken över i, verkar bygga effekt fort! I ren desperation la jag massor av vikt på den justerbara hälen, då lyckades jag vikta ihjäl den så den slutade klippa men då orkade den bara varva 8100. Måste fram med svetsen och lägga på lite gods då basen beviserlugen är för lätt, klurar på hur jag ska kunna bromsa upp motorn rätt då den handlöst slår varvstoppen, bli en liten nöt att knäcka, är ju omöjligt att läsa av varvräknaren då den visar typ 8200 fladdrigt pga övervarv. Tror det blir att lägga i hälen för att ge den lite mer motstånd. Går då sjukt bra även om den nyser till vid fullgas från stilla , fullkomligt matar sig upp på rullen, är jävligt nöjd med motorn nu. Kör inte ens booster längre!
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Väcker liv i denna tråd då de börjar närma sig! Hade tänkt införskaffa lite prylar till min -13 m800. Har sen tidigare ett MDS vkitt och speedtech slutburk. Har läst runt lite vad som rekommenderas och med min budget (~2500-3000) så kanske det är lämpligt med 1,5-2,5 graders tändkil och ett SPI y-rör.

Vad tror ni om detta? Funkar det/blire skillnad eller är det att kasta pengarna i sjön? Sen vilken typ av tändkil (1.5, 2 eller 2,5?) lämpar sig bäst? Vissa verkar rekommendera PC5 om man byter tändkil just för att den inte ska spika men vissa verkar klara sig utan. Andra förslag är varmt välkomna också! :)