Trimma 800 HO

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
902
113
Stora Blåsjön
Ska det ändå hålla på å trimmas mm så skulle jag rekomendera en pc5 med justrerbar tändning. Tändkil är en budgetlösning som oftast kan ge något lägre toppeffekt, men snabbare effektbyggnad från botten. Sen slipper man lossa svänghjulet också...
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Sälj mds-kitet och köp knr, alla som kör med det verkar nöjda. Jag provade med kil och y-rör på min gamla crossfire och upplevde ingen skillnad!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det första är en pcv med tändning och en bra v-setup! Redan där har du en bra mkt piggare maskin än std. Sen skulle jag nog gå på en rk-topp vilken jag är mkt nöjd med, boysen reeds funkar oxå bra.
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Asker: Jo, ja de kan ju vara mer värt men nu ligger inte budgeten allt för högt så billigare lösningar rekommenderas. tack ändå!
Camata: Rak på sak, gillas.. Tackar!
Zleric: Tack för tipset. knr bli nog till nästa skoter så kommer att fortsätta med MDS så länge ja ha denna.
Macke78: Tyvärr ligger budgeten som sagt inte allt för högt i år då de är fler saker som prioriteras. Men tack för tipsen, kan ju bli till nästa år annars! :)

Hur är det då med bränslet med 2.5 graders tändkil, gåre med 95 eller äre 98 som gäller då? För ha kört i princip bara med 95 i tanken.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Asker: Jo, ja de kan ju vara mer värt men nu ligger inte budgeten allt för högt så billigare lösningar rekommenderas. tack ändå!
Camata: Rak på sak, gillas.. Tackar!
Zleric: Tack för tipset. knr bli nog till nästa skoter så kommer att fortsätta med MDS så länge ja ha denna.
Macke78: Tyvärr ligger budgeten som sagt inte allt för högt i år då de är fler saker som prioriteras. Men tack för tipsen, kan ju bli till nästa år annars! :)

Hur är det då med bränslet med 2.5 graders tändkil, gåre med 95 eller äre 98 som gäller då? För ha kört i princip bara med 95 i tanken.
Jag körde 3.5 graders kil och la fullt förtroende till knacksensorn. Tror det blev drygt 150 mil med den.
Körde med 98 så gott det gick. Tror aldrig jag hamnade i sådan sits att jag var tvungen att köra 100% 95, men med viss uppfyllnad av 95 så gick den ändå finfint.
I skoterkörandet finns det inget ekonomiskt att väga upp med genom att snålaköra på 95. Riktig mat ska dom ha!
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Kräver ju dock att 98an är fräsch vilket den inte brukar vara då i princip "ingen" tankar den.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Beror oxå på om du har tolvans programvara eller nyare, körde med 2,5 grader utan pcv och uppdaterad ECU på min 12a, då ville det minsan kännas lite väl magert på mellanregistret och knastra lite oroväckande med kälke bak i motlut. Med lite extra bränsle från pcv har jag dock aldrig märkt några tendenser.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
kör du med pc5 med tändning macke78? införskaffade nyss en sån till min cf -10, nu kan man äntligen ge han tändning där han ska ha, och låta vara orörd där den inte behöver röras..
Isf hur mycket tändning har du gett han utan knack?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Med lite xtra bränsle på mellan är det lugnt att he mer tändning på min 12a iaf...
Spontant så vore jag du skulle jag ladda hem speedwerx mapp och åka några % minus på topp samt mer tändning, typ 3-3 grader till 8000 rpm...
Sen låter du den varvs 82-8300 på räknaren, bör vara ett skapligt läge att finjustera från?!
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
jo jag har kört med speedwerxmappen som utgångspunkt föruti xf:n med helsystem, sen fick jag finjustera hela registret med bredbandslambda och datorn uppkopplad över instrumentpanelen :) hittade många punkter som fick korrigeras innan man fick den riktigt riktigt smaskiga gasresponsen. Blir samma sak i år, fast denna gång även med tändning som sagt. Tänkte precis som du föreslår lägga ca 3 grader tändning på större delen utom låglast mellanregistret (5-20% tps 5000-5800rpm) där dom verkligen bara känns gå på ångerna i tanken :) men som sagt runt 3 - 3,5 grader tändning är kanske max man törs ge med 98 oktan.. Går väl att prova sig fram visserligen till lampan blinkar menmen :p
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Körde min på gräs i helgen utan PcV, fi fan så kass mappningen är std.... Skulle skämmas om jag mappat dom på fabriken :p
PcV och KNR = Så här SKA den vara från fabrik! Stooor skillnad :)
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Jag har köpt mig en 15 m8000 David McClure som det sitter SPI pipa på och en PC dosa. Jag har ju inte provat skotern än och vet ju således inte hur den går... Jag har ingen aning om vad det är för mapp i den, men det är inget annat gjort med den förutom pipan och dosan. Någon som har en bra mapp åt mig så jag inte åker på generalråd det första jag gör? :)
 

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
Jag och en kompis har kört meddelas super-slevve en säsong och upplever skotern betydligt varvvilligare och dippar inte på samma sätt om man råkar övervara dvs betydligt enklare att få till varitorerna rätt då man får en bredare topp å sikta på (jag spöade en m8000 med helsystem topp osv som va bromsad till 167hp med min "nästan std") så helt klart värt pengarna
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
När "lampan blinkar" har den redan dragit tändning i flera steg. Det BÖR du märka direkt. Menlöst att ge mycket mer tändning som sedan motorstyrningen tar bort....
 

TEJ

Aktiv medlem
15 dec 2014
68
0
6
Någon som kan länka vart man kan köpa super sleeve? Helst sida med paypal betalning!