många yngre som har nya fina skotrar

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag kan köpa en skoter för 130 om jag vill, men jag har inte behovet.
Tycker bara att barn ska få mer respekt för pengar. Går man och köper en ny skoter för 80-120k till ett litet barn, vad blir nästa steg/gnäll/krav?

Räcker med en skoter för 25-60 enligt mig.
Onödigt skryt att du kan hala upp 130lax, det kan vem som helst göra.
I övrigt har du en poäng
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Jag kan köpa en skoter för 130 om jag vill, men jag har inte behovet.
Tycker bara att barn ska få mer respekt för pengar. Går man och köper en ny skoter för 80-120k till ett litet barn, vad blir nästa steg/gnäll/krav?

Räcker med en skoter för 25-60 enligt mig.
Om man har råd med nånting lätt och man inte köper det till sina barn så är man snål enligt MIG.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Onödigt skryt att du kan hala upp 130lax, det kan vem som helst göra.
I övrigt har du en poäng
Svar; Nästan.
Gäller bara att ha en inkomst som ligger över bankernas krav.
Har för mig att det är 160.

Om man har råd med nånting lätt och man inte köper det till sina barn så är man snål enligt MIG.
Det handlar inte alltid om pengar utan vad som kanske är bäst.

OM jag hade tillräckligt med pengar att köpa en ny bil och min dotter fyller 18, inte tusan skulle jag köpa henne en ny bil!
Man ska lära sig att ha respekt för pengar.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Tycker man först ska köpa nån sak som är hyvsat billig( för sig själv alltså, alla tjänar ju olika) men om mna ska köpa dom nå så MÅSTE dom förtjäna de! och senare kan man kanske köpa en lite bättre sak och sen så gör man så, men dom måste förtjäna de! tycker jag iaf, för man får ingeting gratis! utan man måste jobba/förtjäna de så
 
D

Deleted member 9532

Tycker man först ska köpa nån sak som är hyvsat billig( för sig själv alltså, alla tjänar ju olika) men om mna ska köpa dom nå så MÅSTE dom förtjäna de! och senare kan man kanske köpa en lite bättre sak och sen så gör man så, men dom måste förtjäna de! tycker jag iaf, för man får ingeting gratis! utan man måste jobba/förtjäna de så
You said it!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
inte tusan skulle jag köpa henne en ny bil!
Såklart du inte skulle göra, det är ju ekonomiskt självmord. Självklart köper man förra årets modell.

Svar; Nästan.
Gäller bara att ha en inkomst som ligger över bankernas krav.
Har för mig att det är 160.
Nu är ju inte lån det enda sättet att finansiera skotrarna, skulle för övrigt aldrig låna till en leksak(peppar peppar).
 

Frikost

Medlem
10 dec 2008
10
0
1
Känner att detta stämmer in rätt så bra på mig på något vis.
Jag är 18 år och har just köpt en 09 mxz tillsammans med min farsa (jag lade alla pengar jag sparat ihop från grundskolan och sommarjobb (ca 35 000). Dock så använder inte han skotern nämnvärt vill väl mest ha den för någon utflykt då och då. Jag vet dock att jag är bortskämd och har aldrig medvetet skrytit om det eller försökt få någon annan att må dåligt på grund av sådana grejer. Jag ska även försöka betala resten inom några år (beroende på hur min ekonomi ser ut då förståss).

Sen det där med att folk med äldre skotrar som kör ifrån en. Jag är inte det minsta brydd ifall jag blir ifrånkörd av en john deere från 70-talet eller en apex med turbo. Jag vågar hursomhelst inte ligga och köra fortare än jag gör dels för min skull och dels för skotern även om det är möjligt. Ifall det känns bra för er med lite äldre maskiner grattis till er :).

Vill också säga att jag vet hur det känns när någon kommer med en splitterny värstingmaskin och man själv inte har råd. Har provat det i ett antal år på en gammal arctic JAG från -78. Det är inte konstigt att bli avundsjuk. Men att gå från avundsjuka till rent hat har jag nog aldrig riktigt förstått.

Grattis till de Pappa-betalar-barn/ungdomar som inte är otacksamma säger jag.
 

NiklasNico

Aktiv medlem
21 dec 2008
58
0
1
Strömsund
--------------------------------------------------------------------------------

F7 fanns inte -07. -07 fanns, F6,F8,F1000. Så om det var en F7a så är senaste modellen -06
__________________

Arctic Cat


It's in our blood




MountainMax 700 -97 (Såld)
SXViper -02 (Skrotad)
Zr 900 -03 (Såld)
F6 SnoPro -06

http://Sewe.pixbox.se

Kanske va en -06a då.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Har skummat igenom tråden - inte orkat läsa alla inlägg. Dock så är det två saker som slår mig:

1 - MAN SKATTAR FÖR DET MAN TJÄNAR ÖVER 17.400! Punkt slut - over and out!

2 - Jag retar mig på ungarna som slår sig för bröstet och säger "Jag tjänade 2o.ooo på fyra veckor i somras och kan därför köpa min skoter själv"

Vem betalade mat och husrum under denna tid??? Telefon, bredband, tv, boxer, elen, vattnet, villaförsäkring - tja hur långt ska jag gå??? Jag har inget problem med att mina barn ska vara mätta och ha någonstans att sova men börjar dom tjäna mer än mig så kan dom banne mig bidra...
håller med dig med det där!
20.000 på 4 veckor? knappast, hur kan dom tjäna såna summor?
nu ljuger dom flesta att dom tjänar så mycket. för det första har dom ingen utbildning och vem fan vill betala såna summor till snorungar?
inte då jag.

nå ni får vara glada att ni har såna föräldrar som betalar...
 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
håller med dig med det där!
20.000 på 4 veckor? knappast, hur kan dom tjäna såna summor?
nu ljuger dom flesta att dom tjänar så mycket. för det första har dom ingen utbildning och vem fan vill betala såna summor till snorungar?
inte då jag.

nå ni får vara glada att ni har såna föräldrar som betalar...
Inga problem om man planterar tex, jag tjänade 35000 på hela juni plus 2 veckor i augusti på det. Finns folk som tjänar en del mer också
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
fyfan.. om det där är sant, vilket d¨inte jag tror, aldrig att jag skulle betala en sorunge så pass mycket pengar..

det där är ju helt fel.... ge pengarna till lokalvårdare , det är dom som behöver det mest.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
fyfan.. om det där är sant, vilket d¨inte jag tror, aldrig att jag skulle betala en sorunge så pass mycket pengar..

det där är ju helt fel.... ge pengarna till lokalvårdare , det är dom som behöver det mest.
Så även om man inte jobbar åt kommunen så ska pengarna gå till lokalvårdare? :hmmmm: Om man jobbar åt kommunen får man väl max 50kr/h och då ska man ha j*vligt tur. Där jag bor får vi 35kr/h tror jag. Sket i att söka jobb hos kommunen för vem fan vill jobba som slav? :afraid: Fick istället ett slött jobb med 70kr/h :beer:
 

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Betalade halva min skoter själv! jobbade 4 veckor på sommarlovet sen sålt moppen, fast egentligen så har ju pappa köpt den men fick pengarna.
Men är min pappa är dock inte alls skoterintresserad så är väldigt tacksam att han betalade halva iaf !! :beer:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Tror han syftar på ditt Nordda.

Vad spelar det egentligen för roll vem och hur man har betalat/betalar sin skoter?
Är väll allas ensak.
Om någon har den turen att få en skoter av sina föräldrar så är det väll bara vara glad för hans skulle.
Även fast en annan får kämpa för att få ihop några kronor så att man kan roa sig så får man finna sig i att det alltid kommer finnas de som har det bättre ställt än vad man själv har.

Jag har inte dyraste skotern på leden, men nog fan är jag en av de som har roligast när jag är ute och kör ändå.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Vilket inlägg syftar du på?
syftar allmänt, kritiserar ingen privat nu. utan jag tycker att det är liksom lite fel.. folk utan utbildning och erfarenhet kan tjäna så stora pengar..
visst är det så att det är allas ensak, man skall vara glad för man har en pappa som betalar ( :
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
syftar allmänt, kritiserar ingen privat nu. utan jag tycker att det är liksom lite fel.. folk utan utbildning och erfarenhet kan tjäna så stora pengar..
visst är det så att det är allas ensak, man skall vara glad för man har en pappa som betalar ( :
Okej. Hoppas inte jag är inräknad bland dom. Jag har utbildat mig 3 år inom Personbil nu till våren och är det fel att jag sommarjobbar inom bilbranschen så?

Jag kunde ju fortsatt jobba på Oskars Surströmming också och tjänat 110 kr/h men varför göra det då det är bättre att få in en fot på en riktig bilverkstad. Men jag tjänade 26 kr/h mindre där men det får man ta.

Ska in i Lumpen 27:e juli i Boden så det blir nog inte ny skoter för mig på ett tag utan det går nog muck-pengen till.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
fyfan.. om det där är sant, vilket d¨inte jag tror, aldrig att jag skulle betala en sorunge så pass mycket pengar..

det där är ju helt fel.... ge pengarna till lokalvårdare , det är dom som behöver det mest.
~14000:- i handen efter en månad är inte SÅ bra.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Okej. Hoppas inte jag är inräknad bland dom. Jag har utbildat mig 3 år inom Personbil nu till våren och är det fel att jag sommarjobbar inom bilbranschen så?

Jag kunde ju fortsatt jobba på Oskars Surströmming också och tjänat 110 kr/h men varför göra det då det är bättre att få in en fot på en riktig bilverkstad. Men jag tjänade 26 kr/h mindre där men det får man ta.

Ska in i Lumpen 27:e juli i Boden så det blir nog inte ny skoter för mig på ett tag utan det går nog muck-pengen till.
nä eftersom du har utbildning och jobbar sen med det. det är en helt annan sak..
men det jag menar att vissa ger fantasi summor till ynglingar.. inget illa menat, nebar att jag hade vart glad om jag fått så mycket då jag var ung