många yngre som har nya fina skotrar

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag tror att många får sponsring av sina föräldrar till skotrar och därför har lite nyare. Många (här iallafall) jobbar i stortsett ihop hela sin maskin under sommrarna!
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
haha! ja blir så full i skratt! ja jobbade ihop 15000 i somras och fick 1500kr var av mor & far i tidig julklapp :rolleyes: så ja kunde köpa mig en skidoo formula sls -96a. å en klasskompis köpte en skoter för 35000 ifjol! ja stör mig inte alls på att han har mycke pengar utan att han inte har insett hur bra ställt han har det :hmmmm2:
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
jag har fått alla mina skotrar ja haft första var de en ET 340 andra va en V-Max 500 -99 och nu är de en Yamaha Rs vector sp -06 ;)
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
34
Jämtland :D
mor min säger att man skattar på det man tjänar över, hon jobbar på skatteverket i örebro så jag hoppas att hon har rätt:)
du skattar på allt men det du skatta på över får du igen när skatteåterbäringen kommer,

och man ska nog sätta bra många plant för att få ihop en skoter som kostar 80k för dels ska man skatta, också får man ju inte börja sätta plant fören man är 15 eller 16 om man inte gör det svart eller har tur, så jag tror att i de flästa fall är det föräldrarna. men visst vore jag förälder och hade mycket pengar så klart min pöjk lr dotter skulle få en fin skoter :D
 

Medelsvensson

Aktiv medlem
5 dec 2008
56
0
1
Boden
Jag har haft skoter i hela mitt vuxna liv, dock inte som barn då mina föräldrar inte hadde pengar för sånna saker, nu när jag själv är pappa vill jag självklart att mina barn ska dela mitt intresse för skoter körning, min nu 13-årigen son har haft skoter sedan han var 10 år, dock var det ett rackel från 78 en EX 440 med vrid gas...en rolig maskin tyckte jag, det tyckte inte grabben fullt ut så den såldes. Nu önskar sig min grabb nått häftigare med styrhöjare,pipor och annat lull lull...det jag har sagt är följande : Sköter han skolan fram till avslutningen i nian med godkännda betyg kommer det stå en skoter i pojkens smak på gården...+ att han får jobba ihop lite pengar själv dom kommande åren under sommaren och dyl, jag tror på belönings system och hårt arbete för att uppnå sina drömar, så har själv fått göra för att ha en hyffsad skoter. Men ok...alla får göra som dom tycker är bäst för sig själv och sina barn....

//medelsvensson
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har skummat igenom tråden - inte orkat läsa alla inlägg. Dock så är det två saker som slår mig:

1 - MAN SKATTAR FÖR DET MAN TJÄNAR ÖVER 17.400! Punkt slut - over and out!

2 - Jag retar mig på ungarna som slår sig för bröstet och säger "Jag tjänade 2o.ooo på fyra veckor i somras och kan därför köpa min skoter själv"

Vem betalade mat och husrum under denna tid??? Telefon, bredband, tv, boxer, elen, vattnet, villaförsäkring - tja hur långt ska jag gå??? Jag har inget problem med att mina barn ska vara mätta och ha någonstans att sova men börjar dom tjäna mer än mig så kan dom banne mig bidra...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Medelsvensson:Jag är trots min ringa erfarenhet av samma uppfattning.

steffemelloydn:på punkt 2 reagerar jag lite. Förvisso stör jag mig också på att vissa pysslar med den här "penismätartävlingen", dvs tävlar om vem som tjänat mest på kortast tid. Men denna mening:Vem betalade mat och husrum under denna tid? Denna mening väcker en fråga, nämligen; föräldrarna, men hade inte dem betalat ändå och är inte dessa ihopsparade pengar en form av "det lilla extra" som barnet själv unnar sig?

Kan tänka mig att en 25-åring som fortfarande bor hemma och har en bra inkomst ska bidra till allt detta men en 15-åring som sparat under något år till ett speciellt mål(skoter, dator eller annat kostbart) kanske inte borde behöva bidra till familjeförsörjningen. Angående två kostnader du tar upp, vattnet och villaförsäking, hur motiverar du att barnet ska behöva bidra med pengar till detta. Först och främst så hade du betalat för dessa ändå oavsett om du varit i innehav av barn eller inte men möjligen en annan summa, men sen och främst så har du som förälder försörjningsplikt till att barnet fyller 18 år. Du vet vad det betyder så jag går inte in på det men vatten och försäkring till den bostad du tillhandahåller det lilla barnet är definitivt ett grundkrav i försörjningen så hur motiverar du då att barnet borde bidra till det?

Kom ihåg att denna diskussion gäller för underåriga personer som bor hos målsman och inte myndiga personer som inte flyttat hemifrån. Hade diskussionen handlat om det sistnämnda så hade ditt inlägg varit mycket klokt och tänkvärt men nu handlar diskussionen om det sistnämnda vilket gör delar av ditt inlägg till motiverat ifrågasatt.
 
D

Deleted member 9532

Jag har haft skoter i hela mitt vuxna liv, dock inte som barn då mina föräldrar inte hadde pengar för sånna saker, nu när jag själv är pappa vill jag självklart att mina barn ska dela mitt intresse för skoter körning, min nu 13-årigen son har haft skoter sedan han var 10 år, dock var det ett rackel från 78 en EX 440 med vrid gas...en rolig maskin tyckte jag, det tyckte inte grabben fullt ut så den såldes. Nu önskar sig min grabb nått häftigare med styrhöjare,pipor och annat lull lull...det jag har sagt är följande : Sköter han skolan fram till avslutningen i nian med godkännda betyg kommer det stå en skoter i pojkens smak på gården...+ att han får jobba ihop lite pengar själv dom kommande åren under sommaren och dyl, jag tror på belönings system och hårt arbete för att uppnå sina drömar, så har själv fått göra för att ha en hyffsad skoter. Men ok...alla får göra som dom tycker är bäst för sig själv och sina barn....

//medelsvensson
Du måste vara min farsa? :laugh:
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
steffemelloydn:---Men denna mening:Vem betalade mat och husrum under denna tid? Denna mening väcker en fråga, nämligen; föräldrarna, men hade inte dem betalat ändå och är inte dessa ihopsparade pengar en form av "det lilla extra" som barnet själv unnar sig?
Mitt inlägg var skrivet "med glimten i ögat". Inser nu när jag läser mitt eget inlägg att min tanke med inlägget kanske inte var helt glasklart. Avsikten var att barn borde lära sig att bara för att dom kan spara ihop till en skoter på några månader så kan kanske inte deras föräldrar det.

Har en bekant som har sin 17-årige (och arbetande) son boende hemma. Denna betalar några tusen (3-4000 tror jag det rör sig om) till hushållskassan men dessa pengar sparar föräldrarna till sonen som "flytta-hemmifrån-present" utan hans vetskap. På detta sätt lär sig barnen att inte ens vattnet i kranen är gratis.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag har haft skoter i hela mitt vuxna liv, dock inte som barn då mina föräldrar inte hadde pengar för sånna saker, nu när jag själv är pappa vill jag självklart att mina barn ska dela mitt intresse för skoter körning, min nu 13-årigen son har haft skoter sedan han var 10 år, dock var det ett rackel från 78 en EX 440 med vrid gas...en rolig maskin tyckte jag, det tyckte inte grabben fullt ut så den såldes. Nu önskar sig min grabb nått häftigare med styrhöjare,pipor och annat lull lull...det jag har sagt är följande : Sköter han skolan fram till avslutningen i nian med godkännda betyg kommer det stå en skoter i pojkens smak på gården...+ att han får jobba ihop lite pengar själv dom kommande åren under sommaren och dyl, jag tror på belönings system och hårt arbete för att uppnå sina drömar, så har själv fått göra för att ha en hyffsad skoter. Men ok...alla får göra som dom tycker är bäst för sig själv och sina barn....

//medelsvensson
Du har så rätt. Får man inte jobba för det man vill ha så kommer man aldrig uppskatta det på ett sätt som en som jobbat för sin egen pryl.
MVH Speedo_4
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag har haft skoter i hela mitt vuxna liv, dock inte som barn då mina föräldrar inte hadde pengar för sånna saker, nu när jag själv är pappa vill jag självklart att mina barn ska dela mitt intresse för skoter körning, min nu 13-årigen son har haft skoter sedan han var 10 år, dock var det ett rackel från 78 en EX 440 med vrid gas...en rolig maskin tyckte jag, det tyckte inte grabben fullt ut så den såldes. Nu önskar sig min grabb nått häftigare med styrhöjare,pipor och annat lull lull...det jag har sagt är följande : Sköter han skolan fram till avslutningen i nian med godkännda betyg kommer det stå en skoter i pojkens smak på gården...+ att han får jobba ihop lite pengar själv dom kommande åren under sommaren och dyl, jag tror på belönings system och hårt arbete för att uppnå sina drömar, så har själv fått göra för att ha en hyffsad skoter. Men ok...alla får göra som dom tycker är bäst för sig själv och sina barn....

//medelsvensson
Du tänker helrätt, så ska det fungera egentligen!
(köp han inte något för dyrt bara)
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Varför inte?
Så att pojken inte har en bättre skoter än dig?
Jag kan köpa en skoter för 130 om jag vill, men jag har inte behovet.
Tycker bara att barn ska få mer respekt för pengar. Går man och köper en ny skoter för 80-120k till ett litet barn, vad blir nästa steg/gnäll/krav?

Räcker med en skoter för 25-60 enligt mig.
 

NiklasNico

Aktiv medlem
21 dec 2008
58
0
1
Strömsund
jag är inte i behov av en te.x en -08 skoter jag ska nu köpa mig en ext 550 sp -91 och jag tkr det räcker när man är 15 år så köper man en lite nyare skoter nästa vinter. jag såg en pojk som va ett år yngre än mig och han hade en -07:as f7:a han skröt om den så det kom gröt ur öronen, men vrf ska man ha en så ny skoter när man är så liten? de är ju bara för att skryta!:)
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
jag har inte fått nått bidrag till min skoter (zr 500 98) jag har bytt bort grejer som jag köpt för ihop sparade pengar och sen bytt bort den saken mot nått annat :) köpte/bytte till mig skotern och då var den trasig. (litet trasig fortfarande men men) och jag är 14