många yngre som har nya fina skotrar

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
När jag var i 6-7 års ålder och alla andra barn köpte leksaker,godis osv hade jag som målsättning att spara min vecko/månads peng till en skoter! Pga detta så tog det ca. 4 år innan jag satt på min Ski-doo everest 440 -77 vid 10 års åldern. Efter det forsatte mitt sparande och jag sålde skid-oon och köpte en Lynx racing 440 tillsammans med min syrra. Så jusst nu sitter jag på den vid 15 års ålder. Nu fortsätter jag att spara och jobbar ihop pengar till en ännu bättre och nyare.
Även om jag är nöjd med det jag kör omkring med idag,blir jag hyffsat avundsjuk och lite arg då jag ser andra vid åldern 12-15 får den nyaste skidoo mxz -08 (som tex) utan att lyfta ett finger..
 

P-engström

Aktiv medlem
3 okt 2008
96
0
6
sollefteå
Ja jag har sommarjobbat halva sommarlovet med plantsättning tjänade ca 20k på de sen så ha ja jobba på bygg firma å tjänade en slant där med. det lönar sig att jobba, och var idag och köpte mig en polaris xcr 440 -99, kanske inte världens nyaste finaste värsting duger till mig som andra skoter då ja kört srv tidigare och jag är 16år. men jag betalade vartenda korvöre själv! Och visst har min familj pengar, men ändå har jag inte en "silversked i munnen" farsan vill att ja ska jobba å lära mig tjäna egna pengar och inte vara nån bortskämd snorunge som ska ha allt ja peka på:p


RIDE HARD AND DIE FREE! :D
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Om man skulle råka har rika föräldrar ser jag inget fel i att få en ny skoter? Om jag var rik och hade en unge skulle jag vilja att han/hon så denne kan vara en dela den bästa hobby jag vet :D Men skulle han/hon/det skryta och vara dumdryg mot andra så får man en fet smäll av pappa och skotern åker tillbaka i pappas ägo.
Men ett bättre initiativ är att göra som P-engström dvs jobba ihop till en skoter då kanske man tar hand om skotern mer och eventuellt så får man en bra lektion att lära sig ta hand om sig själv.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Låt småbarnen få sina skotrar då. Bara roligare att köra ifrån dem med en äldre maskin:evil:

Det som jag har fått av mina päron är bara 2 mopeder.

Resten av alla mina andra fordon har jag fått slita ihop till själv.

Och det varit så att jag lånat pengar av mor eller far så har de gladeligen meddelat att varje krona ska betalas igen.
 

Matteh

Aktiv medlem
27 mar 2008
96
0
6
Uppsala
Spara är det gyllene ordet ;D

själv så väntar jag på att nån köper min moppe för 22k och sen så lägger farsan till nån tusing och så kanske det blir några lappar från sparkontot :) menmen det blir ju inge nytt men ändå inte gammalt om man säger så :)
 
D

Deleted member 6797

jag fick min moppe som kostade 18 tusen av mamma och pappa.
jag sålde den för 25 och så sommarjobbade jag så till skotern ja har nu så betalade jag den själv. alltså betalade jag 13 tusen själv för skotern och mamma å pappa 20
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Nu småpojkar är det så här att tjänar man över 17200,- eller var gränsen nu går måste man betala skatt på HELA sin inkomst. Jag får då inte 17200,- skattefritt varje år. Någon annan som får det?
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Nu småpojkar är det så här att tjänar man över 17200,- eller var gränsen nu går måste man betala skatt på HELA sin inkomst. Jag får då inte 17200,- skattefritt varje år. Någon annan som får det?
Nej man får tillbaks skatten, så man betalar egentligen bara skatt på det man tjänar över 17200;- lr vad det är.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Snacka om het tråd :) Dom som får en skoter är väl bara att gratulera. Ni som har jobbat ihop till eran, Grattis också ett steg närmare vuxenlivet. Ta nu också och gå med i den lokala klubben för 100-200 kr och bidra till att ledsystemen fungerar.
 
D

Deleted member 9532

Snacka om het tråd :) Dom som får en skoter är väl bara att gratulera. Ni som har jobbat ihop till eran, Grattis också ett steg närmare vuxenlivet. Ta nu också och gå med i den lokala klubben för 100-200 kr och bidra till att ledsystemen fungerar.
Bidrar även med att sladda vissa delar! :)
 

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Jag sparade då ihop till min själv. Morsan o farsan betala int ett öre i han. Var tvungen betala bensin för att hämta skotern med. Men det var de då värt :) Men man blir ju lite sur när en 10 åring kommer på en -09 och skryter (kanske lite överdrivet men de är ju så det känns). Jag är 14, fyller 15 nästa månad.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
köpte/bytte till mig min skoter. bytte min cross (som jag köpte själv för 5000kr) och 3500 för gamm skotern som jag fått av farsan när jag va 10 år. och han som jag bytte med kom med skotern så jag behövde inte göra nått :)