många yngre som har nya fina skotrar

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
nä eftersom du har utbildning och jobbar sen med det. det är en helt annan sak..
men det jag menar att vissa ger fantasi summor till ynglingar.. inget illa menat, nebar att jag hade vart glad om jag fått så mycket då jag var ung
Du måste vidga dina referensramar. Det är ett inskränkt tänk att utbildning och erfarenhet nödvändigtvis resulterar i höga löner.

Nuförtiden så verkar det i några kroppsarbetesyrken vara brist på arbetskraft. T ex just plantering som nämnts tidigare. Tillgång och efterfrågan drar upp lönerna.
Kompetens kostar.

Lönen påverkas bara av din egen ambition. Sen att din ambitionsnivå inte sträcker sig längre än till val av utbildning får stå för dig.
 
4

426H

Min arbetskamrats son är i London och gör praktikjobb åt en stor investmentbank. Han tjänar 48000 i månaden. Men han får slita också, kom hem kl 04.00 i måndags, då hade han vart på jobbet hela helgen, 44 timmar. Sen skulle han tillbaka kl 9.
Om han får fast jobb efter sommaren kommer han att tjäna det dubbla+möjlighet till 24 månadslöner i bonus.
Man är en loser som stannade i sverige...
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Min arbetskamrats son är i London och gör praktikjobb åt en stor investmentbank. Han tjänar 48000 i månaden. Men han får slita också, kom hem kl 04.00 i måndags, då hade han vart på jobbet hela helgen, 44 timmar. Sen skulle han tillbaka kl 9.
Om han får fast jobb efter sommaren kommer han att tjäna det dubbla+möjlighet till 24 månadslöner i bonus.
Man är en loser som stannade i sverige...

Lät ju fan kul.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
men hallå!!!!!!! 14000 svenska kronor är väll riktigt bra. inte många vuxna som har de rent i månaden
För ett sommarjobb är det bra. Jag har haft jobb då jag tjänat 14000:- i vuxen ålder och det funkade.
Och jo, många vuxna har mer än 14 lök i månaden.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
För ett sommarjobb är det bra. Jag har haft jobb då jag tjänat 14000:- i vuxen ålder och det funkade.
Och jo, många vuxna har mer än 14 lök i månaden.
det är sant det.
ungdomar och "vuxna ungdomar" som bor hemma, har det lätt kan man säga, inte behöva betala hemma ett skit.
fy vad jag skulle vara lycklig om jag hade det så lätt...

hade ägt idag minst 20 skotrar ;P
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
det är sant det.
ungdomar och "vuxna ungdomar" som bor hemma, har det lätt kan man säga, inte behöva betala hemma ett skit.
fy vad jag skulle vara lycklig om jag hade det så lätt...

hade ägt idag minst 20 skotrar ;P

Blir jätte kul för ynglingarna när dom har bott hos mor & far tills dom blivit 25-30 för att sedan flytta ut & inte kan ett skit om reallife & att ha eget..
 

hE_lin

Medlem
25 feb 2009
28
0
1
gävle
håller med dig med det där!
20.000 på 4 veckor? knappast, hur kan dom tjäna såna summor?
nu ljuger dom flesta att dom tjänar så mycket. för det första har dom ingen utbildning och vem fan vill betala såna summor till snorungar?
inte då jag.

nå ni får vara glada att ni har såna föräldrar som betalar...

20.000 på 4 veckor är fullt möjligt. men som vissa säger, bortskämda snorungar som bor gratis hemma och kan köpa det dom vill. men det är fullt möjligt även om man bor själv, tar lite längre tid bara om man ska spara.

jag flyttade hemmifrån när jag va 16år, började i botten och tjänade mindre än medel i sverige, och vandrat mig uppåt. men det funkade sparade lite pengar varje månad och köpte mig sen en cross, 125 -98. sen när jag va 19 år sålde jag crossen och köpte mig en yz450f -08 och nu ett halvår senare ska jag köpa mig en skoter (har haft en tidigare dock när jag bodde hemma en gammal jävel) från 99 - 04, sitter fortförande och letar vilken jag ska välja. men har en budget på ca 30000 +/- . så det är fullt möjligt att kunna köpa leksaker även när man inte bor hemma. sen har man självklart fått låna en 500kr i slutet av månaden av sina föräldrar då det blivit lite kris. men göra man allt smart och sätter en "limit" vad man för göra av med och vad man ska lägga undan och vet att man kan ge fan i pengarna man lagt undan så går det.:beer:
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jag tjänade ca 16500kr förra sommaren då jag sommarjobbade.
Fick 62 kr/timme och jag jobbade 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan i 7 veckor(ungefär).
Plus att det var andra året jag sommarjobbade på det stället, första året fick jag 48kr/h, alltså sämre än de flesta kommunjobb.

Jag har genom att sommarjobba kunnat köpa en nyare skoter varje år
Började med en Everest 500 -80 som farsan köpte åt mig, sen efter sommarjobbet så köpte jag mig en Indy sport GT -89 som jag gick +-0kr på och året där bakom(i år) så köpte jag mig en Indy SKS 500 EFI -93 och som jag ska sälja nån gång efter sportlovet och förhoppningsvis kunna köpa mig en duglig skoter till nästa vinter efter jag har sommarjobbat för 3e året i rad på samma ställe.

Kan inte direkt säga att jag är bortskämd då jag hjälper till i hushållet med att tömma diskmaskin + diskbänk och laga mat till föräldrarna varje dag eftersom jag alltid är hemma före dom.
 
B

Biosteel

Tycker du? Å jag som trodde att det inte gick att vara oense med andra arctic-ägare.:D

(Tittade igenom tråden och hittade det här på sida 5)


haha nej de trodde inte jag heller men nu river jag upp tråden igen =) angående att många yngre har nya skotrar så är nog oxå "barnpension" som det kallas en bidragande orsak många ungdomar köper en skoter för pengarna dom har fått från en av sina föräldrar som har dött i "förtid" däribland jag.:ciao:
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Du måste vidga dina referensramar. Det är ett inskränkt tänk att utbildning och erfarenhet nödvändigtvis resulterar i höga löner.

Nuförtiden så verkar det i några kroppsarbetesyrken vara brist på arbetskraft. T ex just plantering som nämnts tidigare. Tillgång och efterfrågan drar upp lönerna.
Kompetens kostar.

Lönen påverkas bara av din egen ambition. Sen att din ambitionsnivå inte sträcker sig längre än till val av utbildning får stå för dig.
tänk om du anställer en yngling som man inte kan ge ansvar åt(eftersom personen inte är 18) så måste du ha en person som kollar efter dessa ynglingar.
om man tittar i byggbranchen så måste en yngling vara lärling i 3 år innan denna blir full betald, vilket jag tycker är helt rätt.
så ska det vara annars också i alla yrken..

sen vad det gäller om ambitionsnivån, så är det så att det är nog i första hand kollektivavtalet till varje yrke som gäller..

nu i sommar blir det svårt för ynglingarna att få jobb...
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Förstår fortfarande inte varför det gnälls.

Allting måste ju handla om den svenska avundsjukan.
Hade ni ingen skoter när ni själva var små?
Är det för svårt att låta någon ungdom ha en fin skoter, oavsett hur den är betald?
 

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
jaadu.. ja va med brorsan då han lämnade inn sin skoter på en värkstad.. och vi mötte då på 1 norskt par som skulle köpa skoter.. ( Ski-doo XP 800 -08 ) va deras val.. eftersom dom hade köpt likadana åt sina barn .. dottern hade en Xp 600 och sonen en XP 800.. blir ju närmare en halv million för 3nya sånna skotrar? :S
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
När jag fyllde 14 (-95) så fick jag min första skoter (arbetade av den, jag lovar;)) och det var en Polaris 500 EFI -93 och den kostade runt 40.000 då tror jag, och jag jobbade häcken av i farsans garage. Maskinen var i min ägo tills jag fyllde 16 och var sugen på någonting mera "fartfyllt" så jag bytte jag in skotern och skaffade mig en sprillans ny Polaris Storm 800 -97, med det då revolutionerande "Aggresive" chassit (Polaris fulaste, jag vet :D). Bytte sedan in Stormen efter 3 år i min ägo och vid 19 års ålder skaffade jag mig en Edge XC 600 -00 som då var "framtidensskoter" och den gick väldigt bra. Dock smällde jag denna i ett träd och fick ut pengar till en ny skoter. Det blev då en ZR 800 -01 året där på.

Man har haft några skotrar! Hehe. Men kul har det då varit... För er som undrar så köpte jag sedan tillbaka Indy 500 EFIn och konverterade denna tillförgasare och den äger jag fortfarande! Vilka minnen :D Måste erkänna att jag bara ägt 2st märken i mitt liv, dags att pröva någonting nytt?;)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Om jag nu jobbar o tjänar en bra slant i månaden VARFÖR skulle jag då INTE slänga ut pengar på mina barn så dom får sig en skaplig skoter,, anledningen att jag jobbar mycket är väl för att jag och min FAMILJ ska ha det bra.... orka bry sig "varför" vissa får saker av sina föräldrar, kommer inte tveka en sekund att hiva upp en bra slant när mina barn vill ha en egen maskin... (den älsta är 12 nu så det står inte på)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Om jag nu jobbar o tjänar en bra slant i månaden VARFÖR skulle jag då INTE slänga ut pengar på mina barn så dom får sig en skaplig skoter,, anledningen att jag jobbar mycket är väl för att jag och min FAMILJ ska ha det bra.... orka bry sig "varför" vissa får saker av sina föräldrar, kommer inte tveka en sekund att hiva upp en bra slant när mina barn vill ha en egen maskin... (den älsta är 12 nu så det står inte på)
Jag tänker likadant som dig! :)
 

BerZzz

Medlem
19 nov 2006
34
0
1
Malung
hadde typ 10tkr å lånade 4(som betalades tillbaka) av mamma på första skotern(polaris indy 500efi) alla andra skotrar typ8-9 st är betalda av mig enbart. finns jobb om man vill=)