många yngre som har nya fina skotrar

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
köpte min phazer alldeles själv för 52k kr som jag tjänat in under sommarjobbande och lite jobb hemma betalade 30k direkt och betalar av resten varje månad:becky:

drar ju knappt nå bensin så går fort att betala tillbax:wondering:

Är 16 så de är min första riktiga skoter:p
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
köpte min phazer alldeles själv för 52k kr som jag tjänat in under sommarjobbande och lite jobb hemma betalade 30k direkt och betalar av resten varje månad:becky:

drar ju knappt nå bensin så går fort att betala tillbax:wondering:

Är 16 så de är min första riktiga skoter:p
16 år och finans det var inte dåligt:eviltongue:
haha
 

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Tror Jantes fula ansikte tittar fram på den här tråden,är väl roligt att kidsen åker skoter oavsett vem som betalar,förstår inte varför dom ska
förklara sig,har föräldrarna råd o lust så GO FOR IT !!
O vill ni tjäna riktiga pengar så är det Norge som gäller aldrig en månadslön under 50,000skr rent efter skatt ! O semesterlön skattefri.Så ungdomar skit i surdegarna o kör hårt !
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Det började med att jag höll på med rc bilar (dyra sådana) som såldes för att ha råd med moppe, sen såldes moppen som jag gick någon tusenlapp + på som jag fick 18000kr för och köpte en billigare för 6000kr.
Sen jobbade jag 6 veckor förra sommaren och 10 veckor denna (hela sommaren alltså) då hade jag råd med skotern + lite till.

I en tabell.
+18 000kr (sålde moppen)
-6000kr (köpte moppe)
+12 000kr (förra sommarens lön)
+25 000kr (denna sommarens lön)
-45 000kr (vad skotern kostade)
= 4000kr över :)

Grovt räknat så är det så det har funkat, dock har det blivit mer än så eftersom jag även dragit in pengar på ytterligare sätt (köpa billigt sälja dyrt + studiebidrag, födelsedagar, julafton osv)

Sen handlar ju allting om prioriteringar, det många yngre inte tänker på är att en cola för 10kr och en liten godisbit för 7kr (vilket inte låter särskilt mycket) 3 ggr i veckan slutar med strax över 200kr i månaden av deras studiebidrag på 1000kr.
Sen ska ju studiebidraget även räcka till kläder osv så där går väl en 500lapp bort, då har vi helt plötsligt bara 300kr kvar av våran 1000lapp i studiebidrag, och med 300kr kvar som ska räckta till bensin så kommer du inte långt. Det förutsätter ju även att du inte köper någonting mer den månaden, och framförallt så blir 300kr i bensinpengar per månad inte mycket körande.

Så om man skippar att ta en cola och en godisbit 3 ggr i veckan så har man råd att köra 66% mer :D

Blev ett långt inlägg med mycket som inte var helt on topic men nu har man skrivit av sig iallafall :p
 
Last edited:

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Jag köpte en rev i år! är 17! Tjänade ihop varenda liten krona själv! Och lämnade 12 k över till bensin och delar.

Jag jobbade inget sommarjobb men jag tog på mig alla möjliga arbeten med moped/cross renoveringar osv åt folk i hemtrakterna, Köpte skabbiga saker och renoverade, la ner mycket tid på att få saker fräscht sen sälja dyrare!

Köpte t:ex en moped för 7500 som ja kostade på 2000 + arbete som jag sedan sålde för 17 000, Sen köpte jag en annan för 5, kostade på lite grand bara + tid och sålde för 15 000. Sen sparat på studiebidrag osv. KÄMPAT med andra ord.

Pappa och mamma har inte lagt ett öre i detta . Vill man och är beredd att lägga ner lite tid och kunskap så kan man faktiskt ordna pengar även om man inte har riktigt arbete! :)
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Jag har inte fått ett skit, så när som på en Husqvarna WR 125 -98 när jag var mindre. Missförstå mig rätt, det är jag inte alls missnöjd över.
Jag kan inte hålla i pengar. Jag har, för tillfället, inget jobb. Är inte heller särskilt duktig på att skruva.
Därför är jag bitter och avis på alla polare och ovänner som KAN spara, som får lite mer grejer än vad jag har fått genom åren, eller som har jobb som de tjänar bra på. Eller de som inte har tummen mitt i näven och kan göra lite pengar på köp-och-sälj-verksamhet.

Men å andra sidan - jag har aldrig sagt att jag INTE är en missunsam och självömkande liten f*tta? :D
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Grejen med att varför folk blir upprörda här är ju att ni ljuger handlar då inte om avundsjuka!
Alltså hur mycket en ynglig har tjänat på en sommar.

Vi bryr oss inte om ni sätter era föräldrar i konkurs det skiter vi i, men att ljuga ja....
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Får jag fråga varför ska alla sitta och förklara hur dom köpt sin skoter ? olle 15är måste be om ursäkt till er för att hans farsa köpte en ny skoter åt honom....... ÄR NI HELT JÄVLA DUM I HUVE ?

tex, på min praktik finns det väldigt många och trevliga personer, förutom 2 just dessa killer gillar inte mig pga av att min far har köpt mig en bmw, dessa 2 herrar bestämer också vad jag ska göra ibland och ger mig endast SKIT-jobb och är allmänt sjuka, hur trevliga somhelst i fikarummet tills jag kommer då dom blir knäpptyst och kan inte ens föra en jävla dialog. (Har flera berättelser om samma sak, och inte bara på min praktikplats)

VAFAN äre med er gammelgubbar och snorungar som har rätt att döma andra efter vad dom äger ?

fråga er själv iställe varför ni inte unnar era barn eller er själv saker ? är livet till för att leva eller till för att slita och jobba ? bestämm sjävl.............

hälsningar MKT bortskämd 18åring
Jag tycker du har en välgt bra poäng.

Citat från James Dean är på sin plats!

" Dream as if you´ll live forever, liveas if you´ll die today"

Och nej jag är inte 13 år, jag är 26 år och står på egna ben MEN har varit bortskämd än gång i tiden!

MVH / Andreas
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Denna tråden känns rätt bortkastad. Vad ger det att sitta här och kasta skit, oavsett vilket håll men slänger?

Saken är ju den, att i hela historien har det alltid funnit "rika" och "fattiga" har ju inte ändrats nu så varför skulle det göra det, vissa har råd att unna sina nära och kära mera saker och självklart så skulle alla göra det om dem kunde.

Så vad jag vill ha sagt är, tanka och åk!!!

Simma lugnt och gå å gla kexchoklad.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Ja men då man ser 14-16 åringar på Yamaha Nytros då undrar man
kanske lånat pappas skoter?

men va spelar de för roll, har föräldrarna råd å köpa en nytro till sin 16 åriga son så varför inte?
jag skulle inte tveka en sekund att köpa en skoter om jag hade råd å en unge.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Många bor väl hemma, så blir ju betydligt lättare att spara dom pengarna man får in.
Ingen Hyra, el, försäkringar, bil mm som kostar pengar varje månad.
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
kanske lånat pappas skoter?

men va spelar de för roll, har föräldrarna råd å köpa en nytro till sin 16 åriga son så varför inte?
jag skulle inte tveka en sekund att köpa en skoter om jag hade råd å en unge.

Kanske kanske inte...
Men sluta gnabba om det här
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vilken rolig tråd :)

Jag känner folk som köper billig maskin, för att de helt enkelt prioriterar att ha pengar över till annat, likväl som jag känner folk som gärna har banken som i princip helägare på sin maskin. Det handlar alltså om prioriteringar. Detsamma gäller väl för kidsen. Finns säkert familjer som är dödligt skoterintresserade och köper nya och dyra maskiner till hela familjen med lånade pengar, precis som det finns familjer som är måttligt intresserade och köper lite billigare maskiner och har pengar över till slalomutrustning eller sommarsemester, vad vet jag?

Till syvende och sist är det väl huvudsaken att man njuter av sin maskin och är nöjd med den - är det så många soliga dagar med perfekt före att ni har tid att gå i polemik kring detta ämne i en 11 sidor lång tråd :)

Själv var jag lyckligt lottad att jag hade en farsa som var ungkarl och umgicks med dito, så när jag var 15 bast köpte han en ny mxz 600 -98 som jag körde direkt tillfälle gavs. När jag sedan råkade krasha den så till den milda grad att försäkringsbolaget löste in den så köpte han ingen ny, och då fick jag vackert spara ihop själv. Blev efter ett par år en ZR600 -98 som såldes och ett par år efter det en EXT 550 -92. Allt efter kontostorlek och beroende på om jag studerade eller jobbade. Varit sktoerlös nu ett par år och fick upp suget så jag prioriterade att köpa en ny skoter för att få mer timmar på leden än i garaget.

Det jag menar är - varför unga som gamla, kör skoter av olika prisnivå har helt enkelt att göra med inte bara ekonomiska förutsättningar, utan såklart även intresse, livssituation o.s.v.

Om skoter var det absolut ENDA intresset som fanns hos alla 16-åringar så skulle också varenda 16-åring med eller utan föräldrars hjälp kunna köpa en splonkans 2010:a. Men prioriterar det inte....
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
du menar alltså att vilken unge som hälst kan sammla ihop 150 tusen ?
för mig skulle de va fysikst omöjligt jag jobba arslet av mig och köpte en xlt och hadde inte en krona över.
och prioroterar skoter över allt!

Nog kan jag tycka att hjälp från föräldrarna när man köper en skoter de e bara bra !
Men när dom får den helt och betalar inte en krona själv så tycker jag de e lite klent oavsätt pris, ålder..
Ungen måste väll lära sig nått om hur de är å äga/köpa saker och ting
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Men då är det ju bara det att man får inte studiebidrag alla 12 månader..

Edit: Matti tog bort sitt inlägg!
 
Last edited:

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Har folk inget bättre för sig än att sitta och vara avundsjuka på andra? Det verkar vara väldigt svårt att unna andra människor något.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Detta är en intressant diskussion, men håll den på en mogen nivå så slipper vi låsa tråden.