många yngre som har nya fina skotrar

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Det stora i det hela är väl inte att föräldrarna köper en nyare ski doo eller att barnen tjänar ihop till en, det är väl hur dom kan behandla en skoter för 50-130 000, fara och hoppa och kasta sig av skotern osv.. det är väl det som är dumt... 50-130 000 är mycket pengar då.
 

Hefta

Medlem
16 feb 2010
46
0
1
Jag har märkt att här jag bor så har ungarna inne i stan fina skotrar hela bunten. Vet nog inte av en enda som har en skoter under årsmodell 2006. Så fort man åker ut på landet där jag bor bla så ser man direkt en skillnad då dom flesta inte har en skoter som stiger över -96. Så jag har dragit slutsatsen att folk på landet/bönder får tjäna sina pengar själv ifall dom ska ha något.
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
13-17 åringar kan köpa sådant själv. behöver inte alltid vara mamma pappa betalar. man kan gjort illa sig då man varit liten och fått en jävla massa skadestånds pengar som man sedan lägger på tex skoter eller bil eller vad det nu kan vara.sen kan man faktiskt jobba en hel del med om man nu har kontakterna, men i många fall är det nog mamma pappa betalar, men absolut inte alla. sen har förmodligen mamman och pappan nån hake på personen som får prylen.

sen beror det nog mkt på föräldrarnas intresse/ekonomi med. föräldrar som har stort intresse för tex skotrar vill nog att barnen ska ha det med. och därmed kanske köper en finare skoter till dom
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
en liten fundering. vart sätter du gränsen på s.k '' nya fina skotrar '' ? är det från te.x 00 och nyare eller 05 och nyare?

själv köpte jag min helt själv. första saken jag betalade själv var en gammal moped, sedan dess har jag sålt och bytt upp mig eftersom. och nu har jag nyligen köpt en Lynx enduro 700 -02 och är 18 år.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Jag har då jobbat nästan varje lördag genom hela gymnasietiden och nu är jag 21 och jobbar där fortfarande. När jag blev 15 och började köra moppe fick jag klara min egen ekonomi, när jag blev 16 fick jag som sagt ett jobb som jag livnärde mig på hela skoltiden.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Vet inte om jag skrivit här tidigare men gör det nu iaf. :)
Själv är jag 16 år och har fått jobba ihop pengar till mina skotrar och min fyrhjuling. Har dock inte jobbat ihop allt då det skulle ha tagit flera år så då har jag fått bidrag av min mor och far och mormor och morfar till att köpa skoter och fyrhjuling. Skotern används bara till nöje men fyrhjulingen plogar jag gården och en hel del andra saker till så den behövdes på gården, så det var väll lite därför jag fick bidrag till den.
Men sen kosta skotern 20k och fyrhjulingen 40k så det är väll inga värst extremdyra maskiner jag kör.
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Min grabb är iofs bara 11 månader gammal, men är skoter fortfarande lagligt i Sverige när han kommer upp i rätt ålder ska han få en värstingmaskin av mig!
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
själv så har jag köpt min skoter för helt egna pengar, det ända morsan å farsan hjälpt till med är försäkringen :p
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jo jag har ju turen att mina föräldrar äger en bensin mack(preem) som vi bor ovanpå(jag bor under) så har alltid jobb under sommer och vissa helger. just nu är farsan utomlands så då får jag jobba i 2 veckor och då ramlar det in nåra slantar
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jo ja jag har vell inte riktigt köpt den än men pengar kommer ju försvinna från min ficka ändå så småningom.