många yngre som har nya fina skotrar

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
är det bara jag som undra hur till exempel 13-17 åringar kan ha råd med typ nya fina värsting skotrar?? eller är det pappa/mamma betalar??


har funderat på det där länge eftersom man har ju inte världens största inkomst i den åldern... nån som är lika fundersam som mig över detta??




ha de!
 
W

w3stman

I dom flesta fall är det nog mamma/pappa betalar. Inte många som kan ha jobbat ihop 80k i 15 års ålder till exempel.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hoppas ingen tar ill upp föresten och tror att jag syftar på att ni är bortskämda snorungar för det är inte vad jag menar utan det var bara nånting jag har gått och funderat på en längre tid :)
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Jag betalade då halva min själv, sen betalade farsan halva. Men det får jag betala av så jag har inte precis fått den. Anledningen till att det blev en så ny var att det var en superfin skoter som var lite extrautrustad och till ett väldigt bra pris så farsan tyckte jag skulle köpa en sån istället för en äldre och betala hela själv. Blir väl ca 2 års plantsättning kvar innan jag betalat av den, men man klagar ju inte precis. :)
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Jag fick min första skoter, en RXL -92a för 14,000:- . Sen när ja sålde den och köpte min nuvarande skoter, en polaris edge 600 -01 så betalade jag hela mellanskillnaden själv. Men då hade ja sommarjobbat 2 sommarlov, och lite höstlov,sportlov osv!
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
planterade ihop 19000 på 17 dagar så vill man så har man råd
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag har 3 skotrar och en grabb som man nästan måste tvinga ut på skotern :eek: det är nog brevbärarens gener :bawling:

många av mina gamla polare gör som jag ,dvs vi vill att våra kids ska få göra det vi inte kunde/hade råd med när vi var kids,bra va :rock:
det är fyrhjulingar ,crossar ,skotrar roliga radiostyrda saker etc som vi skämmer bort odågorna med,men med denna "förmån" följer ett stort ansvar.skoter kort o bada isvak så han ger fan i å bada med "min" skoter,
sköta sina sysslor hemma o i skolan osv

så svaret är att oftast är de nya fina maskinerna mamopapp sponsrade,med krav på motprestation :D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag har 3 skotrar och en grabb som man nästan måste tvinga ut på skotern :eek: det är nog brevbärarens gener :bawling:

många av mina gamla polare gör som jag ,dvs vi vill att våra kids ska få göra det vi inte kunde/hade råd med när vi var kids,bra va :rock:
det är fyrhjulingar ,crossar ,skotrar roliga radiostyrda saker etc som vi skämmer bort odågorna med,men med denna "förmån" följer ett stort ansvar.skoter kort o bada isvak så han ger fan i å bada med "min" skoter,
sköta sina sysslor hemma o i skolan osv

så svaret är att oftast är de nya fina maskinerna mamopapp sponsrade,med krav på motprestation :D

Jag vet minst fyra st. vid namn som "föddes med silversked i mun" och som varit så bortskämda under hela sina uppväxt att när de nu inte får de leksaker de vill ha (skotrar, crossar, bilar) så är det ***** rackel med husefriden.
Där handlar det inte om motprestationer, snarare tvärtom. Är ordet "Hönsmamma" något som kan beskriva grejen?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Och allt över 16 700:- ska skattas.
Helt plötsligt var det inte så kul att plantera, va? ;)
Jag har själv planterat bokstavligt talat nästan halva sommarlovet & de med skattningen får man ta liksom alla andra.


Köpte mig nyligen rev 600 -03 och har ganska nyss fyllt 16.
Betala VARENDA krona som den kostade själv!
Jobba hela sommaren & tjänade pengar vilket visar sig hur mycket det har lönat sig istället för att ligga hemma i soffan hela sommarlovet och supa bort alla pengar då hälften av polarna kommer på gammla vrak som knappt vill hålla.
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Och allt över 16 700:- ska skattas.
Helt plötsligt var det inte så kul att plantera, va? ;)
17 200 är det nu, men man skattar BARA på det man tjänar över den gränsen! och det blir inte mycket.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag kommer sommar jobba 2sommrar och sälja moppen. För moppen ska jag ha minst 10k så det kan bli en gode fin förstaskoter :)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
17 200 är det nu, men man skattar BARA på det man tjänar över den gränsen! och det blir inte mycket.

Haha...lugna sig nu...isåfall skulle jag haft ganska mer pengar nu. Jobbade på Oskars Surströmming i somras. 260 timmar 105 kr/h. Vad fick jag då? JO! 17 000 kr ca. Samma lön som alla andra som jobbade "normal" tid. Jag jobbade över varje dag! Sen är man i åldern då man har bil och ska betala en trafikförsäkring på den som går på 5600 per år och köpte bilj*veln för 4000. Försäkringen kostar mer än bilen alltså. Kanon va?

Nä, ni som blir bortskämda av era förlädrar..ta vara på det medans ni kan. Förr eller senare får ni klara er själv och då vet ni inte hur man gör!

PS. Hört rykten om att dom kanske skulle höja skattegränsen till 30 000 efter nyår, är det sant så är jag frälst. DS