Hög oljeförbrukning 800 E-tec, dags för uppror?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
900
113
Stora Blåsjön
För att få ut 150hk behövs en viss mängd soppa. Spelar ingen roll om det är e-tek eller förgasare. Kolla bara på 800R med förgasare. Typ samma motor som e-tec fast med förgasare.
Däremot det som gör att det skiljer i totalförbrukning är att ett fint insprut är finare/magrare justerat på låg och mellan registret.
Kolla i nummer 2 2011 i snowmobile ang bromsningarna av 800orna där har de även tagit upp liter/timme där skiljer det inte sig så mycket mellan maskinerna vid samma hk.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är en sanning med modifikation. En tvåtaktare släpper ut en hel del av bränslet oförbränt genom avgaserna, denna andel kan man minska inom vissa ramar (det behövs pga kylning osv) men du kan absolut minska mängden bränsle genom att använda en effektivare motorkonstruktion, tex turboladdad fyrtaktare för diesel eller bensin.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är en sanning med modifikation. En tvåtaktare släpper ut en hel del av bränslet oförbränt genom avgaserna, denna andel kan man minska inom vissa ramar (det behövs pga kylning osv) men du kan absolut minska mängden bränsle genom att använda en effektivare motorkonstruktion, tex turboladdad fyrtaktare för diesel eller bensin.
Ursäkta, man kan inte minska förbrukningen på en tvåtaktare genom att bygga om den till en fyrtaktare eller diesel-för det är det du skriver.
Helt riktigt annars att en annan typ av teknik kan vara mycket effektivare-du kan ju tex turbokonvertera en 500cc tvåtaktare och nå högre effiktivitet.

Det är ju faktiskt meningslöst att föra in andra motorkonstruktioner i den här diskussionen när den avhandlar E-tech.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
jag ska inte säga för mycket för jag har inte bestält min skoter ännu men vet några som åker e-tec 800 och dom drar betydligt mindre än skotrarna dom kör med.

Senaste snowmobile tidningen gämförde dom assult och freeride skiljer nästan en liter i förbrukning.

Det ni har missat med e-tec är att den är en helt ny generations 2-t motor som sprutar i bränsle direkt i förbränningsrummet efter att kolven gått förbi avgasporten och stängt så noll mängd soppa ska åka ut i avgassystemet som det gör på vanliga 2 tacktare. alltså ingen vanlig insprutare.

En toppmordän dieselmotor ligger på ca 45% verkningsgrad det vill säga hälften av energin går till spillo så på en 2 tacktare är det nog ca 80% som går till spillo så kom inte å säg att det inte går att konstruera motorerna för lägre förbrukning men ja det krävs ändå en viss mängd soppa för en viss given effekt eftersom det alldrig går att ta up 100% verkningsgrad
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
900
113
Stora Blåsjön
jag ska inte säga för mycket för jag har inte bestält min skoter ännu men vet några som åker e-tec 800 och dom drar betydligt mindre än skotrarna dom kör med.

Senaste snowmobile tidningen gämförde dom assult och freeride skiljer nästan en liter i förbrukning.

Det ni har missat med e-tec är att den är en helt ny generations 2-t motor som sprutar i bränsle direkt i förbränningsrummet efter att kolven gått förbi avgasporten och stängt så noll mängd soppa ska åka ut i avgassystemet som det gör på vanliga 2 tacktare. alltså ingen vanlig insprutare.
Tror de flesta har läst det i broschyren,kan inte vara många som missat detta.

Jämför man förbrukningen vid normal körning (varierande gas) så drar e-tec:en mindre. Men låt säga att du bara skulle köra fullgas så drar den mer än polarisen pga av det är mer effekt i e-tec.

Soppa åker fortfarande ut i avgassystemet fast när kolven är på väg ner, pga av an tvåtaktare alltid behöver lite för mycket soppa för att kyla kolven.

Men för att återgå till ämnet så har då jag upplevt att man vill inte köra bakom en e-tec för dom luktar och spottar väldigt mycket olja. Fantastisk på denna helt nya motorkonstruktion!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ursäkta, man kan inte minska förbrukningen på en tvåtaktare genom att bygga om den till en fyrtaktare eller diesel-för det är det du skriver.
Helt riktigt annars att en annan typ av teknik kan vara mycket effektivare-du kan ju tex turbokonvertera en 500cc tvåtaktare och nå högre effiktivitet.

Det är ju faktiskt meningslöst att föra in andra motorkonstruktioner i den här diskussionen när den avhandlar E-tech.
Jag bemötte påståendet att en viss effekt alltid skulle dra en viss mängd bränsle, inget annat.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Enklat att se hur mycket soppa nått dra på full gas är att multiplicera BSFC på toppvarv med effekten, det ger förbrukningen på full gas.

Hur som haver så tycker jag att det är märkligt att det är så pass hög oljeförbrukning på vissa maskiner, det måste vara nått som inte är rätt?

Generellt sett så finns det 4 sätt att tillföra olja till en tvåtaktsmotor av mindre modell:

1. Blanda i bensinen manuellet
2. blanda i bensinen automatiskt ( finns på vissa utombordare)
3. Mekansik separatsmörjning (vanligast på nya skotrar)
4. Elektronisk separatsmörjning ( e-tech samt vissa Mazda Wankel)

Vanlig separatsmörjning är oftast relativt progressv, dvs mer uttagen effekt = mer olja, antar att det är lika dant på E-tech men där har man helt andra möjligheter att styra det.

Det är inga problem att köra en modern 800 motor på ca 2 % utan att det skär eller käkar lager så det är en gåta varför den ska ha så mycket. Det kan ju vara programmeringen som gör att om man kör på ett speciellt sätt så får den extra mycket olja?

Däremot är nog situationen i vevhuset mycket annorlunda eftersom man inte har någon bränsleblandning där på ont och gott.

Min begränsade erfarenhet av 600 E-tech är att de tar lite soppa och väldigt lite olja jämfört med andra lika starka maskiner vid vanlig körning.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ne inte till procent av bensinen men det är det jag försöker komma till att en skoter som drar mindre (iaf ska dra mindre) måste ändå ha olja så man kan inte längre räkna i precent utan mängd/kilometer.

Det är det jag tycker är interesant hur mycket olja har det går på en dags körning och då bryr jag mej inte hur mycket det är i förhållande till bensin utan hur mycket jag i själva värket får fylla på i burken.

Som jag skrev om skotern skulle dra 0.5L/mil måste den ju kanske ha 10%olja för att inte skära. bränsle och smörjning går inte helt och hållet hand i hand
Förstår hur du menar men köper det inte riktigt, som sagt tidigare, OM det vore som du sa skulle inte maskinen ta mindre procentuellt sett när man vålsgasar i så fall? Som sagt min ligger på ca 4.2-4.4% både med 3.1l/mil och 2.2l/mil.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
En del av er låter som SkiDooförsäljare, att den skulle behöva MER olja för att den tar mindre soppa..... det är ju helt tvärt om. Eftersom den tal mindre soppa ska den kunna ta ännu MINDRE olja för att oljan, (särskillt i vevhuset), inte tvättas bort hela tiden av förbipasserande bensin.

Sambandet är "mindre bensinförbrukning => mindre oljebehov" inte tvärt om.......
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Förstår hur du menar men köper det inte riktigt, som sagt tidigare, OM det vore som du sa skulle inte maskinen ta mindre procentuellt sett när man vålsgasar i så fall? Som sagt min ligger på ca 4.2-4.4% både med 3.1l/mil och 2.2l/mil.
Ja men det går inte att undkomma att maskinen behöver mer olja med mer balastning lika så mer bensin med mer belastning. sen att det är en jämn procentsatts i förhållandet till bensinen över hela registret är ju ointeresant.

Du säger den drar ca 4% oavsätt om skotern drar 2 eller 3 liter milen. vilket betyder att den drar betydligt mindre olja vid lägre belastning eller har jag fel?


Ne jag är absolut ingen försäljare och jag håller med att dom drar mycket mer olja än vad ski-doo låvar men vad jag kan läsa mej till förutom några undantagsfall så drar den inte mer olja per km än vad någon annan skoter gör.

Lyssna här och rätta mej om jag har fel för då ska jag sluta skriva i denna tråd.
Läste i rem problem tråden en som körde 19.68 mil på 26.6l bensin och 1.05L olja
Vilket jag tycker låter helt fantastiskt att ta sej 20 mil på en liter olja men det tycker tydligen bara jag för i procent mot bränsleförbrukningen blir det nästan 4%olja vilket många tycker låter skrämmande mycket.
Men om den istället dragit en liter mer/mil bränsle vilket jag tror dom flästa andra 800gör/gjorde så hadde olja precenten blivit ca 2.3% och då hadde det varit en aceptabel olje procent enligt dom flästa! inte sannt?

Hoppas ni förstår vad jag menar men som sagt jag håller fullt ut med att ski-doo låvar mer än vad dom kan hålla om oljeförbrukningen.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag ser din poäng men du missar ändå.
Den tar dubbelt eller tredubbelt jämfört vad Brp lovar. Vad då andra skotrar tar är inte relevant.
Dessutom ledkör inte majoriteten sådär mycket, då blir det helt andra siffror.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Citerat från Sledtrax test av crossovers: "Vi blev lite fundersamma över Lynxens oljeförbrukning, den var hög under testet. Betydligt högre mot de andra som kördes likvärdigt. Lynxen var faktiskt enda skotern som vi behövde fylla på med olja."
Hela artikeln
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja men det går inte att undkomma att maskinen behöver mer olja med mer balastning lika så mer bensin med mer belastning. sen att det är en jämn procentsatts i förhållandet till bensinen över hela registret är ju ointeresant.

Du säger den drar ca 4% oavsätt om skotern drar 2 eller 3 liter milen. vilket betyder att den drar betydligt mindre olja vid lägre belastning eller har jag fel?


Ne jag är absolut ingen försäljare och jag håller med att dom drar mycket mer olja än vad ski-doo låvar men vad jag kan läsa mej till förutom några undantagsfall så drar den inte mer olja per km än vad någon annan skoter gör.

Lyssna här och rätta mej om jag har fel för då ska jag sluta skriva i denna tråd.
Läste i rem problem tråden en som körde 19.68 mil på 26.6l bensin och 1.05L olja
Vilket jag tycker låter helt fantastiskt att ta sej 20 mil på en liter olja men det tycker tydligen bara jag för i procent mot bränsleförbrukningen blir det nästan 4%olja vilket många tycker låter skrämmande mycket.
Men om den istället dragit en liter mer/mil bränsle vilket jag tror dom flästa andra 800gör/gjorde så hadde olja precenten blivit ca 2.3% och då hadde det varit en aceptabel olje procent enligt dom flästa! inte sannt?

Hoppas ni förstår vad jag menar men som sagt jag håller fullt ut med att ski-doo låvar mer än vad dom kan hålla om oljeförbrukningen.

Min tidigre rmk assault med pipa,pcv osv tog kring 4,2 l/mil men ungefär hälften av olja PER/MIL, dvs, en tank i polarisen typ 1l olja, på etechen går det i 1,8l dvs olja för nästan 300kr/tank om man köper rekomenderad olja till listpris och det på en maskin som åtminstonde jag trodde skulle ta LITE olja, nu kollade jag alldrig exakta snittet på polaris då den tog så lite. varför jag kollat på den här maskinen är för att den tog så märkbart mkt mer plus att oljan kostar mer vilket ger en mkt hög milkostnad, olja/bensinkostnaden är ungefär samma mellan 800etecen och min gamla törstiga assault....
Det jag blir riktigt j....a irriterad på är att BRP med sin avancerade teknologi och löften om en oljesnål motor med under 2% oljeförbrukning (1,23l/mil, 450km/l olja = under 2%) har den mest oljeslukande motor trotts en lägre bränsleförbrukning, fettsmorda vevlager OCH ingen bensin som spolar rent i vevhuset, tycker det är konstigt?
 
Last edited:

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Varför skulle Skidoo ljuga om oljeförbrukningen?
Om de uppger en siffra(procent) som deras 800 e-tec förbrukar vid körning så är den testad vid en viss typ av körning, sen att den körningen är måttad med en mxz 800 e-tec som kör jämn gas i ca. 20 km/h är ju en helt annan diskussion.
Skidoo marknadsför sig på ett småfult sätt, men kolla vad Skidoo egentligen lovar, hur de har mätt osv.

Framgår det av reklamen/broschyrerna?
Vad jag kan se så nämns det ej att den skall ta lite olja, däremot att den skall ta lite bensin och att den är i princip luktfri(vilket inte betyder ngt egentligen)...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är det så att förbrukningen skilljer sej mycket mellan olika skotrarna? för jag hör så mycket olika om hur mycket dom drar.
Det jag funderar över är om dom nu drar så himmla mycket varför ska dom separat smörja avgasportarna? borde inte dom få nog ändå?

Jag håller fortfarande med att det är fel men vill betona att men måste börja tänka på ett annat sätt och inte räkna procent som dom flästa gör för då ser det ut som dom drar koppiöst mycket. sen har jag förstått att vissa maskiner drar mer än andra och det försvarar jag inte på något vis.

Men fortfarande varför åker ni på svin dyr original olja när det finns andra billiga lika bra oljor?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Är det så att förbrukningen skilljer sej mycket mellan olika skotrarna? för jag hör så mycket olika om hur mycket dom drar.
Det jag funderar över är om dom nu drar så himmla mycket varför ska dom separat smörja avgasportarna? borde inte dom få nog ändå?

Jag håller fortfarande med att det är fel men vill betona att men måste börja tänka på ett annat sätt och inte räkna procent som dom flästa gör för då ser det ut som dom drar koppiöst mycket. sen har jag förstått att vissa maskiner drar mer än andra och det försvarar jag inte på något vis.

Men fortfarande varför åker ni på svin dyr original olja när det finns andra billiga lika bra oljor?
Dom går ju billigt om man kärringkör (led)
I snö drar dom normala mängder bensin.

Självklar ska man räkna procentuellt efter som dom inte tar så mycket mindre soppa än en "vanlig" skoter.
Må då vara dom som kör extrembilligt på led, men det är en försvinnande liten del.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Är det så att förbrukningen skilljer sej mycket mellan olika skotrarna? för jag hör så mycket olika om hur mycket dom drar.
Det jag funderar över är om dom nu drar så himmla mycket varför ska dom separat smörja avgasportarna? borde inte dom få nog ändå?

Jag håller fortfarande med att det är fel men vill betona att men måste börja tänka på ett annat sätt och inte räkna procent som dom flästa gör för då ser det ut som dom drar koppiöst mycket. sen har jag förstått att vissa maskiner drar mer än andra och det försvarar jag inte på
något vis.

Men fortfarande varför åker ni på svin dyr original olja när det finns andra billiga lika bra oljor?
Varför ska man räkna med något annat än i procent??