Hög oljeförbrukning 800 E-tec, dags för uppror?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Startar härmed en tråd för att se vilka fler som är drabbade och peppa er att ta kontakt med åf och begära hjälp med problemet!

Min maskin har tagit i snitt 4,8% olja på 19 mil (58l bensin/2,8l olja). har kört 3 mil extremt lugnt, kanske 2 mil led resten ospårat efter ledningsgator och på myrar, har passerat 90 mil = inkörd.
Har fått till svar att den ska ta mkt när man pumpgasar?
Min fråga är då hur man kan marknadsföra maskinen som ...bensin och oljesnål samt i stort sett lukt och rökfri, speciellt på låga varv... Har fått kommentarer ang hur den luktar och tydligen syns rök när man pumpgasar på myrarna, känns inte ok enligt mig! Är den mest oljeslukande maskin jag haft på ett bra tag, en oljekostnad på ca 20kr/mil är inte ok!

Enligt dom handlare jag varit i kontakt i Västerbottens kustland med är det knappt någon som klagat?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Min drar också kring 4 % vid hårdare körning, kör jag lite lugnare så går medel ner till 3,5 %.
killen som server min skoter visste då om att alla 800 e-tec drar mycket olja och han hade haft kontakt med brp i rovaniemi
men dom hade ingen lösning på problemet, hjälper inte att byta pump.
Sen sa han att den den var rätt ställt i ecu:n den ska vara ställt på 3, går väl att ställa mellan 1-10 tror jag,
och han sa att han inte "får" ställa om den? låter ju lite konstigt.
Antar att detta är en säkerhetsåtgärd från BRP att mata mycket olja så är risken mindre att nån motor rasar.

Men han sa också att det kan komma nån uppdatering senare, tycker dock att vi inte ska acceptera detta.
För oljan är ju verkligen inte gratis!
 
R

RevMan

stå på er.
Enligt BRP ska den maximalt dra 4%olja och då är det så mycket full gas som det bara går,
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
4% som max? Kommer den siffran från säkra källor så den går att använda som argument?
 
R

RevMan

Det är siffran fick jag från BRP i slutet av januari. Tidigare siffra har varit 3% men tydligen var det inte tillräckligt så dom skruvade upp tillförseln lite.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Konstigt att min åf inte fick höra det när han kontaktade brp. Då tycker man att det bara vore att justera? Måste försöka gräva lite djupare i det här...
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
5.9% procent ligger jag på, alldeles för högt! Bytt pump-ingen skillnad, kör ju upp en halv behållare varje gång jag är ute kör
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Räknade tidigare ut snittförbrukning på första 70milen alltså inkl. inkörningsperioden och då hade min dragit 3,2% olja. Kan även tillägga att oljeförbrukningen dom sista 10 av dom 70milen drog den betydligt mindre (antagligen färdig inkörningperiod)!
Så allt verkar bra för mig iafa.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vore även kul att veta vilken snittförbrukning ni legat på för att se om det finns nått samband?
 
R

RevMan

att helt sonika justera oljepumpen får/vågar inte ÅF göra.
Pumpen är bänktestad från fabrik och indexerad. Indexsiffran står skriven på pumpen och är den samma som ska läggas in i ECM om man byter pump eller ECM-box.
Alltså är den i praktiken inte justerbar eftersom ÅF inte får ställa in den fel.

Rent teoretiskt skulle man ju kunna gå ner ett steg med datorn men vi vet ju inte hur stor skillnad det blir i praktiken.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Men vars ligger felet för mej då??? Snitt 6 procent olja, bytt pump fortfarande samma förbrukning. Är väl inte så troligt att det är fel på 2 pumpar, alltså borde index siffran va fel i ECM:en.....lr va finns det annars???
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Reklamera era olje och remslukare. Skulle inte e-techen dra mindre olja än föregångaren? Allt var ju guld och gröna skogar i reklamen. 600 e-tech drar väl inte nämnvert med olja.
Var stenhård med era handlare!
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Reklamera era olje och remslukare. Skulle inte e-techen dra mindre olja än föregångaren? Allt var ju guld och gröna skogar i reklamen. 600 e-tech drar väl inte nämnvert med olja.
Var stenhård med era handlare!
Generellt gör dom nog det också, särskilt kortbandarna. BRP gick i ett senare skede ut med att just Summiten kunde ha upp emot samma oljeförbrukning som Pteken pga att mycket körning är fullgas. Men det är givetvis inget dom säger inledesvis i en reklam, precis som Arctic Cat aldrig skulle säga att deras 800 i själva verket levererar 144 hk. ;)

Men ingen här skriker väl att ni borde reklamera era mopeder! :)
 
Last edited:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Generellt gör dom nog det också, särskilt kortbandarna. BRP gick i ett senare skede ut med att just Summiten kunde ha upp emot samma oljeförbrukning som Pteken pga att mycket körning är fullgas. Men det är givetvis inget dom säger inledesvis i en reklam, precis som Arctic Cat aldrig skulle säga att deras 800 i själva verket levererar 144 hk. ;)
ursäkta O.T.
Arctic cats 800 levererar mer än 144hk. Hade den inte gjort det hade jag reklamerat min. En 800 som varvar ut 8200 med den variatorbestyckning som jag har monterat dit hade INTE orkat varva dessa varv om motorn levererade 144hk.
Enligt den bromsning som snowmobile publicerade så var max effekt vid 7900 för att sen dyka. Detta talar för att den motorn inte levererade dom 155-160hk som den bör prestera men den motorn led mesttroligt av något, kanske dåligt bränsle som fick den att ställa ner effekten. Kan vara överkänslig knacksensor vilken det finns en uppdatering till för alla AC 2011 800.
Har sett åtskilliga bromsningar på AC 800 2011 och endast en gav 144hk, alla andra mellan 157hk till 159hk.
Tillbaka till oljan igen, min M8 2011 drar runt 2% olja och i början drog den runt 4 %, jag fick respons av min åf som förklarade varför och det borde er åf också kunna göra.
En E-tech motor ska ju dra MINDRE än föregångaren fast den verkar dra DUBBELT, då är det något som inte stämmer??
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Läs min post igen, du generaliserar. Ja, en etech 800 i en kort maskin ska dra mindre än sin föregångare, upp till 30%. Enligt BRP. En Summit 800 etech drar samma mängd eller lite mindre olja som sin föregångare Ptek. Enligt BRP. Drar den mer olja än Pteken är det nåt vajsing med maskinen eller marknadsföringen. Har själv inte mätt upp min oljeförbrukning då en dunk olja hit eller dit varken hjälper eller stjälper min ekonomi.

OT, eller svar på tal, välj själv. Men jag kan tillägga att jag förra helgen bogserade en Crossfire i två mil med min "remslukare". ;)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
nej... ville inte ha en sån här disskution... vill bara veta om det är fler än jag som reagerat på hög oljeförbrukning.
Det jag tänkte var att OM man ställer olja kontra bränsle förbrukning kanske man ser en trend? enligt vad jag sett hittentills så verkar 800 etec ta alldeles för mkt olja för alla som kör i det mjuka = gasar...
Vill ha fler med mig som klagar hos åf, som i sin tur klagar hor BRP vilket kanske kan leda till någon slags uppdatering... eller?
Som sagt, tråkigt när reklamen säger en sak osh man inte haft en 800 på 10 år som tar lika mkt olja....
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Ursäkta mig, jag blir bara så less på alla som postar utan kunskap i frågan och inte ens äger märket i fråga bara för att reta gallfeber på folk. Och jag går i fällan varenda gång!:)

Åter till ämnet, någon som ägt en Summit Ptek och som mätte oljeförbrukningen på den? Som sagt, det är den ni måste jämföra mot. Så länge era Summit Etechs inte drar mer kan ni inte säga säga så mycket är jag rädd. BRP gick ju i ett senare tillfälle ut och påpekade detta i en video på hemsidan till och med.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
De flesta här skriver om freeridern. Här kommer lite info om min 800 e-tec gade. 28mil 48l bensin(98okt)=1,71l/mil, 1,9l olja=3,95% hårdkörning, test av v-kit, 54km/h snitt fart enl gps. O räknerliga topp farts tester på led och o spårat. Försökt att köra den som en "freerider" i lössnö ca 5mil av de totala 28 för att provosera fram värme. Går otroligt bra i lössnö måste jag säga, rent impad faktiskt! Det som gör att jag letar mig tillbaka på led är min dåliga kondis. Men 3,95% olje förbrukning är 1,5% för mycket tycker jag. Den tar förmodligen mindre om jag fis kör. Den är nästan luktfri och inget spår av olja i snön på tomgång. På led i farter runt 50-60 så visar flödesmätaren endast 10-12. Har tidigare kört 10 mila svängar på led med riktiga 1,4l/mil. Tar ca 0,5l/mil mindre än xu1200 på samma körning! Det som är kanska viktigt är e-tec motorn inte ska varva mer än MAX 8000. Den verkar gå billigast vid 5000-5500 rpm. När man växlar den så att motorn går med 6500 rpm i 100km/h så drar den något så d...när man nyper till. Lite 1000 vibbar måste jag säga. Gaden har inga större problem att nå farter på 160km/h(gps) det vill säga 174-175 på mätaren. Går 10 till på väg, men då är det slut på drev. Funderar faktiskt att prova 25-45 drevning för att växla på den hårdare i mellan registret.