Hög oljeförbrukning 800 E-tec, dags för uppror?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Bara att hoppas att brp är medvetna om problemet (vilket dom säkert är!) och kommer med någon slags lösning dvs ny programvara. Bara att så många ägare som möjligt gör som jag, lämna in maskinen, få konstaterat att allt är ok sen är det bara att ligga på, är dock tråkigt att man ens ska behöva mäta förbrukning osv som slutkund, borde vara gjort långt tidigare i ledet!
Att sen marknadsföra den troligen oljetörstigaste 2011 års 800 som oljesnål är klart falsk marknadsföring i mina ögon, är maskinen så smart och sofitikerad som etec 800an är bör det inte vara omöjligt att kalibrera oljan rätt då den betyligt mer avancerade bränsleinsprutning funkar bra, känns helt enkelt lite väl "safe" i mina ögon.

Nä nu är allt lastat o i morgon drar man till fjälls, skönt o tanka dunk så man inte kan hålla koll... hoppas man klarar sig på en dunk olja + full oljetank bara!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om det är ett utbrett problem så är de säkert medvetna om det, dessa försäljningssiffror finns i den stora "problemtråden" postat av Mulle
Av onödigt vetande så säger dagens statistik, denna säsong fram till sista Feb.
Freeride 228st
Boondocker 209st
M8 141st
800 RMK 299st
Nytro MTX 85st

Rave 111st
F8 79st
Nytro XTX 176st
MXZ 800 110st
Rush 800 108st

De är säkert nära säsongens totala försäljning då några hyllvärmare knappast finns.
På den mängden sålda 800 Etec av olika varianter så borde, om det är ett utbrett problem som inte åtgärdas aktivt via ÅF fler ägare reagerat mer än den handfull som de facto finns på olika forum och likadant borde ett antal ÅF vara överhopade med klagomål men så verkar det inte vara eller? för nog är väl huvuddelen av alla som betalat +140 k för sina maskiner medvetna skoterförare!

Obs, återigen , jag förringar absolut inte enskilda problem utan lider med dem som ligger totalt för högt med oljeförbrukning men det måste bero på något teknisk eller elektroniskt på enskilda maskinindivider som måste gå att åtgärda genom att justera/byta oljepump, byta ECU, flasha om ECU osv.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Blev personbästa i fjälls, 40 mil på en dunk, jippi, bara 4ggr så mkt som reklamen sa!!!!
Men det är klart mad 2.2l i snitt (även det personbästa men mkt kälke bakom) så var khamnar jag ja precis som vanlig 4+ procent = slutsattsen är att den är helt enkelt programerad för fet, har kört in en rem under tiden (dvs 5mil) ca 15mil pulka och resten bus o lek. Måste dock säga att maskinen verkade gå kopiöst billigt vid ledkörning på varierade leder utan fullgas (pga remmen), max 1,5 liter/mil skulle jag tro så förstör att gemene ledåkaren inte reagerar på att maskinen tar mkt olja när förbrukningen blir så låg.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja men är det värkligen mycket med 4 % när den bara drar 2.2 liter milen?
Vad skulle en gammal förgasar 800 dragit med kälke bakom 3-4L? med en oljeprpcent på mins 3% men då tar den dubbelt så mycket bränsle så då skulle man kunna säga att e-tec drar 2% olja om den hadde dragit mängd soppa.

Lite krångligt formulerat men hoppas ni förstår vad jag menar.
Att det spelar ingen roll hur mycket eller lite bensin motorn vill ha så behöver den en viss mängd olja oavsätt. så får dom ner förbrukningen på 0.5l milen så kan dom ju inte ha 2% olja till den blandningen.

Min 600 förgasare drar nästan 3l milen lugn ledkörning och den drar nog minst 3% olja också så skulle jag halvera förbrukningen till 1.5L milen så blir det ju 6% olja i förhållande till bensin blandningen men ändå samma oljeförbrukning.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Du missar poången med det hela, har haft en snittförbukning på 3l/mil vid vanlig körning, olja ca 4,4%snitt = mkt hög oljekostnad ca 15-20 kr mil. Marknadsförs den som oljesnål, under 2% i olja med 1.24l/mil i snitt förbrukning så ska den inte ta 4+ procent, oacceptabelt!!!!
Punkt slut!

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Min summit har dragit 19 liter på 225 mil. Enligt reklamen 1 liter per 40 mil, så skulle jag kommit över 700 mil på den oljemängden.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag håller med att det verkar som dom marknadsför den med lägre förbrukning än vad det är men det jag försöker komma till är: Drar den mer än någon annan 800? per mil inte prosentiellt?

Någon som kört skotern på hårdpackad led i låg hastighet och mätt förbrukningen då? för att den drar 3-4% vid svin körning tycker inte jag skulle vara allt för konstigt men drar den mycket när du ligger på 50km/h på packad led som deras egna siffror är tagna från vore det mindre bra.

Ska eventuellt beställa en 800 till nästa år så jag vill reda ut lite vad som igentligen är ett problem.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Min maskin tar ca1l på 7 mil vid "ha kul i snön" körning, ca 3-3.2l/mil bensin vid samma körning, snålt???? vid mer blandad körning en liter på 10 mil, ca 2,2l/mil, är alltså ungefär samma procent oavsett körning, bara bensinförbrukningen som ändras men den har jag inte klagat på, därav min slutsatts, den är ställd för högt från fabrik, maskinen har varit på verkstad och allt är som det ska vilket innebär att min maskin har en "normal" förbrukning, dvs alla som kör som jag har samma förbrukning dvs 4,2%. Enda slutsatsen jag kan dra av det hela , så antingen, halvera priset på oljan eller fixa till förbukningen till en anständig nivå!!! (helst både och...)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
När den dragit 19l olja på 225 mil = 0.7dl/mil. jag tar mej alldrig 225 mil med min 600 på 19 liter olja kan jag säga. och under dina 225 mil på en summit anntar jag det är minnst hälften pudersnösurf med pump gas och fullt om varandra. är det då konstigt om den inte stämmer med specifikationen?

Jag säger inte någon har fel vill bara reda ut hur det igentligen ligger till för många verkar inte vara överäns om hur det igentligen är. får olika svar vem jag än pratar med.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag håller med att det verkar som dom marknadsför den med lägre förbrukning än vad det är men det jag försöker komma till är: Drar den mer än någon annan 800? per mil inte prosentiellt?

Någon som kört skotern på hårdpackad led i låg hastighet och mätt förbrukningen då? för att den drar 3-4% vid svin körning tycker inte jag skulle vara allt för konstigt men drar den mycket när du ligger på 50km/h på packad led som deras egna siffror är tagna från vore det mindre bra.

Ska eventuellt beställa en 800 till nästa år så jag vill reda ut lite vad som igentligen är ett problem.
Ja, det är ett problem.
Du missar ju hela poängen. Min Poo 800 drar 2% på våldarkörnig ochj e-tec 4-6%
Dessutom skryter Brp med låg oljeförbrukning.

På våldarkörning går dessutom inte 800 e-tec snålare än någon annan jämförbar skoter.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kort fråga:

Vem har sagt att den ska dra enda upp mot 5-6% vid hårdkörning, men klara sig på 1% vid försiktig körning? Behöver lager och avgasventiler mer smörjning vid hårdare belastning än vid lätt??

Om man jämför med "stenåldersteknik" så får dom ju "samma" procentsats hela tiden oavsett vilket före det är ute medan BRP verkar tycka att motorn behöver mer bara för att det är lössnö eller hård ledkörning.

Eller? Har jag fel? Jag bara spånar utifrån rapporterna här.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
ne jag missar inte poängen förstår precis vad ni menar men jag har hört från så många olika håll om olika förbrukningar på oljan så jag vet inte vad jag ska tro.
är det så att det skilljer sej väldigt inviduellt mellan skotrarna?

bara av intresse vad drar en 600 e-tec vid svin körning/fin åkning som säg vara den mest oljesnåla på marknaden?

Och ja motorn behöver självklart mer smörjning vid mer belasstning. och med stenålderstecknik som du säger att blanda i tanken så får den ju också mer eftersom när du gasar mer så får den mer soppa och där av mer olja.
Så vittsen med oljepumpen är att du ska kunna köra väldigt snålt med olja på låg belastning och sedan ge den det som krävs på hög belasstning men nu verkar det som det i praktiken inte ricktigt fungerar som dom tänkt sej.

Sätt många skriver dom köper original olja för flera hundra kr litern. jag köpte en 20 liters rs extrem olja då blir det 67kr litern och på en liters flaskor kostar den 167kr litern. ett tipps bara

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Och ja motorn behöver självklart mer smörjning vid mer belasstning. och med stenålderstecknik som du säger att blanda i tanken så får den ju också mer eftersom när du gasar mer så får den mer soppa och där av mer olja.
Men den får inte procentuellt mer olja.

Så vittsen med oljepumpen är att du ska kunna köra väldigt snålt med olja på låg belastning och sedan ge den det som krävs på hög belasstning men nu verkar det som det i praktiken inte ricktigt fungerar som dom tänkt sej.
Exakt!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men den får inte procentuellt mer olja.

Exakt!
Ne inte till procent av bensinen men det är det jag försöker komma till att en skoter som drar mindre (iaf ska dra mindre) måste ändå ha olja så man kan inte längre räkna i precent utan mängd/kilometer.

Det är det jag tycker är interesant hur mycket olja har det går på en dags körning och då bryr jag mej inte hur mycket det är i förhållande till bensin utan hur mycket jag i själva värket får fylla på i burken.

Som jag skrev om skotern skulle dra 0.5L/mil måste den ju kanske ha 10%olja för att inte skära. bränsle och smörjning går inte helt och hållet hand i hand

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Sååååå.....
varför räcker det att blanda 2% med stenåldersteknik när E-techen vill ha minst det dubbla?
Ok, rörliga avgasventiler vill ha lite som inte behövde kompenseras för på stenåldern, men det ska knappast behövas det dubbla-när andra motorer med samma typ av rörliga avgasventiler inte behöver det.
Lite märkligt när E-tachen marknadsförs som att den knappt behöver någon smörjning alls utöver absolut minimum eftersom det pytsas ut exakt där det behövs.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Som jag skrev om skotern skulle dra 0.5L/mil måste den ju kanske ha 10%olja för att inte skära. bränsle och smörjning går inte helt och hållet hand i hand
Vad jag vet så skär inte en tvåtaktare om den inte får olja, däremot rasar lagren ganska snart då dom inte får smörjning.
Lite tillspetsat-den behöver en viss oljefilm mellan kolv och cylinder, men det är väldigt små mängder i förhållande till behoven från lager.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sååååå.....
varför räcker det att blanda 2% med stenåldersteknik när E-techen vill ha minst det dubbla?
Ok, rörliga avgasventiler vill ha lite som inte behövde kompenseras för på stenåldern, men det ska knappast behövas det dubbla-när andra motorer med samma typ av rörliga avgasventiler inte behöver det.
Lite märkligt när E-tachen marknadsförs som att den knappt behöver någon smörjning alls utöver absolut minimum eftersom det pytsas ut exakt där det behövs.
Därför att en motor med stenålderstecknik tar mins den dubbla mängden soppa om du ska ha ut 150hk. och då tar den alltså dubbelt så mycket olja också genom bränslet så oljemängden är den samma men med en annan procentsatts till bensinen på en e-tec motor. Men jag håller med om att dom säger den ska dra så lite.
hadde varit bättre om dom lät det vara osagt så tror jag denna tråd inte skulle finnas.

även fast det är en e-tec finns det fortfarande massor av lager som behöver smörjning.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Därför att en motor med stenålderstecknik tar mins den dubbla mängden soppa om du ska ha ut 150hk.
Om en motor ska leverera 150 hk ur en given cylindervolym så är det en fråga om kompression och portdesign i stort sätt.
Sen är det "bara" att leverera bränsle, luft och olja till den.

Det som är skillnaden med E-tech är att den teoretiskt kan leverera bränslet med större exakthet. Vill du ha 150 hk så kostar det lika mycket bränsle som med stenåldersteknik...