Hög oljeförbrukning 800 E-tec, dags för uppror?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Definitivt borde det vara så men det är bara kolla av , tyvärr är den etec jag kan kolla av 50 mil härifrån några dagar framöver.
Alla kolvar pumpar samtidigt via en solenoid och oljemängden borde bestämmas av variationen i kolv/kolvdimension och inte den mängd som slangen kan trycka genom, som man ser på bilden är det i alla fall olika dimension på nipplarna men storleken på resp kolv går inte att definiera exakt, dock ser de till RAVE ut att vara mindre, finns inte heller någon sprängskiss på pumpen tillgänglig vare sig för snöskoter eller Evinrudes modeller.
Dock finns ingen flödesgivare på oljan så en strypning på de slangar som skickar olja till RAVE skulle inte få ECM/oljepump att pulsera mer utan oljan pumpas efter givna programmerade logaritmer.
Skillnaden mellan 600 etecs pump är som sagt återrapporteringsgivaren vid uppvärmning och återstart av varm motor samt om jag förstått rätt ett uppvärmningselement som värmer oljan för att ge ok för full effekt, annars är ju bara pumpen ställd högre jmf 600:an och det verkar ju särskilt drabba de som kör riktigt aktivt.
Bilden tror jag lades i stora klagotråden så jag lägger in den igen här då jag vill hävda att det vore intressant att veta var oljan förbrukas för de som ligger över acceptabla 3%
 
Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ska till fjällen i från torsdag och över påsk, blir svårt och hålla koll på förbrukningen då man tankar dunkar tyvärr men man lär ju märka om det går lika mkt olja eller om det är ett "kustfenomen"? Har även fått till variatorerna så den "klipper" inte längre när man tappar fästet, kan ju ev. hjälpa ner oljeförbrukningen lite oxå? Bara spekulation då ingen förutom Rotax egentligen verka veta exakt hur det är programmerat.
Hur som bara att hoppas det kommer någon slags uppdatering annars får man väl tokpruta på några lådor olja till hösten alternativt kolla upp om någon lämplig ersättningsolja med mindre lukt/prislapp på.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Lynxfun;
Tycker det syns tydligt att pumpkolvarna är olika stora... Huset där där pumpkolvarna till raven är betydligt mindre än det till motorslangarna...

Måste ju vara påställt för mycket via ECM:n...
Kan inte se nån annat svar...
Få se när nån åf vågar ställa ner och se resultatet...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lynxfun;
Tycker det syns tydligt att pumpkolvarna är olika stora... Huset där där pumpkolvarna till raven är betydligt mindre än det till motorslangarna...

Måste ju vara påställt för mycket via ECM:n...
Kan inte se nån annat svar...
Få se när nån åf vågar ställa ner och se resultatet...
Yes, så ser det ut på både bild och de animerade 6/800 etec filmerna på tuben.

Det jag menar är att vart tar överskottet på olja vägen förutom ut genom slutburken i slutändan.
Det är där det är intressant att gräva, de bilder/beskrivningar som varit uppe på motorhaverier för 800 etec visar ju inte på för mycket olja o själva förbränningen, inte heller de två grenrör jag "sneakat" en titt i hos ÅF, snyggt och prydligt med bra färg ända in mot kolvkanten visar för mig att olja direkt till motorn inte skulle gå att justera ned trots att dessa ägare har synpunkter på hög oljeförbrukning dvs +3,5% , däremot har jag inte sett hur raveportarna ser ut, de kan ju vara rätt smetiga om de får för mycket.

Givet detta bristfälliga underlag så är fortfarande min fundering att går det inte att justera ned pumpfrekvensen (visst det går med ÅF får inte gå under 4 ännu) så skulle det gå att strypa intaget till RAVE om det är de som får överskottet för pumpfrekvensen är ju densamma oavsett storleksskillnad på kolvar i oljepumpen då alla fyra styrs av en och samma solenoid via ECU mappen.
Svaret skulle man se direkt efter ett par timmars körning med från början rena portar..

Det är ju så att som den eminenta luftpump en 2 taktare är så tar den emot vad den får i bränsle/olja och luft, omsätter det oavsett det behövs eller inte och skickar ut överskottet och för oljan så finns ju ingen överströmning eller retur utan det som skickas in skickas ut och det är ju trist för de som har en oljekostnad per mil på 10-15 kr när det borde räcka med hälften.

Det här kommer som sagt tidigare säkert lösas inför nästa säsong då Valcourt och Rovaniemi analyserat och gjort ny mappning eller vågar justera pumpen mer, dessutom är det säkert så att en del ÅF här i Sverige törs göra det redan nu(justera ned oljepumpen) mot kunder de vet klarar det iom att BRP Sverige ligger en bit utanför processen på den tekniska sidan då vi i Sverige är för liten marknad för att göra snabbanalyser av ECU data och justeringar mot.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Givet detta bristfälliga underlag så är fortfarande min fundering att går det inte att justera ned pumpfrekvensen (visst det går med ÅF får inte gå under 4 ännu) så skulle det gå att strypa intaget till RAVE om det är de som får överskottet för pumpfrekvensen är ju densamma oavsett storleksskillnad på kolvar i oljepumpen då alla fyra styrs av en och samma solenoid via ECU mappen.
Svaret skulle man se direkt efter ett par timmars körning med från början rena portar..
Om man tänker hydraulisk teori så borde det inte gå att strypa flödet till raven via slangarna.
Om man har fast pump, vilket vi borde ha i detta fall med pumpkolvar så måste ju all olja som kolven pumpar under ett slag gå igenom slangen, oavsett hur stor den är. Går man ner i slangstorlek ökar flödeshastigheten, men samma mängd rinner igenom...
Skulle man strypa så mycket att man får mindre olja kommer ju resten av kolvarna att bromsas upp vilket inte är bra, pumpen skulle nog även "tjalla" för ECM.en att nånting var galet eftersom det verkar vara en återkoppling till styrdatorn.

Skulle man göra nåt för att testa så kunde man koppla bort slangarna till Raven och leda tillbaka oljan till behållaren.
Då förbrukar den bara oljan som går till själva motorn.
Riktigt fulknep men...

Varför har ingen annan tillverkare smorda portar?
Har för mig att jag hört nånstans att dom skulle få för dåligt med smörjning eftersom e-tecen var så snål på olja... Det vet vi ju nu hur det låg till med det påståendet...
Årets Polaris verkar ju gå otroligt snålt på olja, och dom har väl inte separatsmorda portar vad jag vet...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Skulle man göra nåt för att testa så kunde man koppla bort slangarna till Raven och leda tillbaka oljan till behållaren.
Då förbrukar den bara oljan som går till själva motorn.
Riktigt fulknep men...

Varför har ingen annan tillverkare smorda portar?
Har för mig att jag hört nånstans att dom skulle få för dåligt med smörjning eftersom e-tecen var så snål på olja... Det vet vi ju nu hur det låg till med det påståendet...
Årets Polaris verkar ju gå otroligt snålt på olja, och dom har väl inte separatsmorda portar vad jag vet...
Så får man nog tänka även om oljeslangarna inte är speciellt "trycksatta" jämfört med ett hydraulsystem och det dessutom sitter en överströmnings/backventil som utjämnar trycket i oljeburken, iofs sker ju trycksättning i pumpen vid varje kolvslag men hur den i övrigt ser ut invändigt återstår att söka svar på liksom hur eventuella felkoder signaleras, skulle tro det är en dummy som bara talar om att pumpen lagt av.
Kan gå att hitta svar eller ytterligare genomskärningar i något evinrude/Etec forum men det är ett digert sökande mht en enormt större marknad

Intressant tanke, göra en bypass på oljan och köra en cheramic coating på ventlilerna istället.

Ryms nog inte i personlig anpassning med bibehållen garanti men ändock intressant, har alltid tyckt att ventilerna fått för mycket olja (rengör ca var 50:e mil) trots att jag alltid ställt ned pumpen ett snäpp mer än ÅF:s lägsta läge.
Får detaljstudera möjligheterna tills nov då etec:n hamnar i garaget

Kan ju inte vara så att BRP vill sälja olja som de räknar upp priset på med 20-35% varje säsong?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Helt otroligt att avgasventilerna ska behöva extra smörjning. Se bara på crossmotorer, de ha haft minst lika avancerade avgasventiler (förutom el-styrningen) som detta från slutet av 80 talet och dessa lösningar har inte behövt något extra olja. Den olja som behövs kommer dit på naturligt sätt...

Samma sak på alla andras avgasventiler lösningar som jag känner till.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Helt otroligt att avgasventilerna ska behöva extra smörjning. Se bara på crossmotorer, de ha haft minst lika avancerade avgasventiler (förutom el-styrningen) som detta från slutet av 80 talet och dessa lösningar har inte behövt något extra olja. Den olja som behövs kommer dit på naturligt sätt...

Samma sak på alla andras avgasventiler lösningar som jag känner till.

PRECIS.. Polaris VES ventiler får smörjning genom de som kommer in i motorn.
även där vill de klegga igen om man har halvrisig olja.dvs man får rengöra dem oftare..

så förstår inte varför man måste ha smörjning på RAVE ventilerna..
men kan de få så mkt olja att motorn suger in de och förbränner oljan?. eftersom att min skoter sotar nå djävulskt på Tomgång..samt att den ryker nå så djävulskt vid gaspådrag...

BRP utlovar 450km/L olja..de är ju falsk marknadsföring.. min maskin har gått nu 150mil har tankat i.tror jag är på 4e dunken nu.
3,8*4=15L...

enligt BRP så ska jag ha kommit 670mil på den oljeförbrukningen....

har då insett att den drar något mindre med soppa än konkurenterna..men man vinner igen de på oljan..
polarn har väl kört upp 6-7liter på ungefär samma mil som jag med sin polaris 800 RMK.. de är halva förbrukningen..och då har den dragit lite mer soppa.men jaa. i slutändan jämnar de ut sig skulle ja tro..problemet blir då att BRP kräver att man kör med en snordyr olja.... tur man har kontakter så man får tag i billig olja
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
grejjen är väll lite också att oljeförbrukningen 450km/L är väll uträknat precis som soppaförbrukningen efter nån hårdpackad led i lungt tempo... så det som står i broschyrer etc ska man ta med en nypa salt då det är sällan sådan körning man håller på med. dock så råder det inga tvivel om att oljeförbrukningen som är, är helt åt skogen på dessa skotrar...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Visst ska man ta broschyren med en nypa nypa salt MEN det stör mig något fruktansvärt att ha en oljekostnad på närmare 20kr/mil på en maskin som marknadsförs som oljesnål!!!! Därför startades denna tråd, tycker det är helt oacceptabelt och falsk marknadsföring, min maskin tar rakt av det dubbla mot gamla Assaulten med mekanisk oljepump och +30%bränsleförbrukning, SKANDAL!
 
R

RevMan

Undrar hur många som har bekymmer med detta.
Har väntat nästan hela vintern men ingen kund har klagat än så länge. De jag har frågat upplever att det går mindre olja än tidigare.
Polarens Renegade ryker rejält under varmkörning och det stinker olja om den men jag vågar nog inte ställa ner oljepumpen för den drar näst intill ingen olja alls även vid hård körning.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Åtgärden än så länge verkar vara att justera siffrorna i katalogen för 800R TEC:
2011 450 km/l olja=0,022 l/mil=2,22 kr per mil i oljekostnad mot ett givet pris på 100 kr/lit

2012 300 km/l olja=0,033 l/mil=3,33 kr per mil i oljekostnad mot ett givet pris på 100 kr/lit

Helt acceptabla siffror för en 800 även med justeringen för 2012 års modeller, dock ligger det långt under den förbrukning som en del redovisar bl a här i forumet på uppemot 0,136 l/mil=13,60 kr per mil i oljekostnad mot ett givet pris på 100 kr/lit.
1,3-1,5 dl olja per mil är totalt oacceptabelt och vart den oljan tar vägen kan inte vara omöjligt att spåra



Vad som skulle vara intressant är att se hur BRP klassificerar denna höga förbrukning, rör det sig om den övre kvartilen av sålda maskiner dvs en specifik grupp som kör på ett specifikt sätt eller är det spritt över alla sålda maskiner, det går ju t ex inte för en teknisk chef på BRP att dra slutsatser av de fåtal som som de facto klagar i olika forum då det rör sig om en handfull, de flesta kunder sköts ju via serviceinriktade ÅF precis som det ska vara.

Min personliga uppfattning är att ni som har hög oljeförbrukning ska se till att er ÅF skickar in ECU data till BRP, helst till både Umeå samt Service Division i Rovaniemi och att det kommer en teknisk analys helst direkt från källan i Valcourt och begripligt översatt till vardagligt språk vilka åtgärder som vidtages då de har ett mycket större tekniskt underlag att ta sina analyser ifrån

Svårare än så är det inte och efterhand som säsongen tinar bort är det ju bara för alla ägare som har kvarstående problem med oljeförbrukning eller annat att dumpa sina maskiner hos respektive ÅF så har de hela sommaren på sig att djupdyka i ECU mm
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Åtgärden än så länge verkar vara att justera siffrorna i katalogen för 800R TEC:
2011 450 km/l olja=0,022 l/mil=2,22 kr per mil i oljekostnad mot ett givet pris på 100 kr/lit

2012 300 km/l olja=0,033 l/mil=3,33 kr per mil i oljekostnad mot ett givet pris på 100 kr/lit

Helt acceptabla siffror för en 800 även med justeringen för 2012 års modeller, dock ligger det långt under den förbrukning som en del redovisar bl a här i forumet på uppemot 0,136 l/mil=13,60 kr per mil i oljekostnad mot ett givet pris på 100 kr/lit.
1,3-1,5 dl olja per mil är totalt oacceptabelt och vart den oljan tar vägen kan inte vara omöjligt att spåra



Vad som skulle vara intressant är att se hur BRP klassificerar denna höga förbrukning, rör det sig om den övre kvartilen av sålda maskiner dvs en specifik grupp som kör på ett specifikt sätt eller är det spritt över alla sålda maskiner, det går ju t ex inte för en teknisk chef på BRP att dra slutsatser av de fåtal som som de facto klagar i olika forum då det rör sig om en handfull, de flesta kunder sköts ju via serviceinriktade ÅF precis som det ska vara.

Min personliga uppfattning är att ni som har hög oljeförbrukning ska se till att er ÅF skickar in ECU data till BRP, helst till både Umeå samt Service Division i Rovaniemi och att det kommer en teknisk analys helst direkt från källan i Valcourt och begripligt översatt till vardagligt språk vilka åtgärder som vidtages då de har ett mycket större tekniskt underlag att ta sina analyser ifrån

Svårare än så är det inte och efterhand som säsongen tinar bort är det ju bara för alla ägare som har kvarstående problem med oljeförbrukning eller annat att dumpa sina maskiner hos respektive ÅF så har de hela sommaren på sig att djupdyka i ECU mm

helt rätt..
problemet nu är att jag skulle haft in min maskin hos ÅF..han skulle ringa mig för någon vecka sen.jag sa att de är en vecka under våren jag kan vara utan maskin då jag har semester och vill inte sitta i stan och häcka utan vara i fjällen..
och detta förstod han..när jag senare var in nån vecka efteråt så säga han.."du ringde inte mig?" njaa sa jag.du skulle ju ringa mig.men nu är de försent.. har inte tid att springa med min skoter 16000ggr för att dom inte klarar av att serva en..

sen avslutade jag med att de blir nog att sälja den och köpa nå nytt..då påpekade han att freeriden ser ju fin ut..då var ja tvungen å lägga in att de blir nog en arctic cat, då dom verkar vara mest optimala..samt att dom går billigare än e-tecen..

nog förstår jag oxå att motorn ska ha olja då de är en 800a...men att ÖKA oljeförbrukningen på en insprutningsmaskin fattar ja inte...
de gick ungefär 15liter olja för mig förra våren med min 600 PRO Iq..
de är ungefär lika mkt olja som min dragit hela våren nu.. så visst. så mkt mer olja kanske den inte drar..kanske slutar på 10liter mer än IQn..MEN, då kommer vi till de.. i min IQ körde jag med OKQ8 olja som kostade 750kr för 20liter.

medans jag får 4 liter från BRP för 610kr... de är alltså en 5e del...
varför dom vill att man ska köra med helsynteten är för att den går så "snålt", BULLshit. med denna oljeförbrukning hade man kunna köra i vilken olja som helst..omöjligt att nånting alls kan hända..

jag har iaf insett att e-tecen är inte ett dugg snålare (varken på soppa eller olje sidan) än någon av konkurenternas motorer. snarare tvärt om..
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller med, inte acceptabelt med så hög oljekostnad då maskinen skulle vara "oljesnål", 15-20kr milen i oljekostnad + bensin 45kr mil... huvva!!!
Så ser det ut för mig iaf. Sen har man ju även remkostnad och värdeminskning men då min maskin inte tar rem så skiljer det sig inte mot någon annan maskin.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Håller med, inte acceptabelt med så hög oljekostnad då maskinen skulle vara "oljesnål", 15-20kr milen i oljekostnad + bensin 45kr mil... huvva!!!
Så ser det ut för mig iaf. Sen har man ju även remkostnad och värdeminskning men då min maskin inte tar rem så skiljer det sig inte mot någon annan maskin.

Det är oacceptabelt och måste bero på någon teknisk orsak om du nu inte ligger och klipper varvtalsstoppet timme ut och timme in men det gör ju ingen.

Men som sagt tidigare, de måste ha fakta att bearbeta och den finns hos ägarna och deras ECU:r, bara tanka av, analysera och ge förslag på åtgärd, det ska ni ägare kräva om förbrukningen ligger över 3% +/- 0,5% när ni kör hårt men inte dumt.
Er ÅF har bollen , se till att han rullar den vidare i kedjan och som jag sagt tidigare, se om möjligt till att Rovaniemi Service Division finns med på sändlistan då det gäller att få in det som ett ärende i systemet så det inte vilar för länge på något bord här i Sverige pga låg vilja eller teknisk förståelse

helt rätt..
i min IQ körde jag med OKQ8 olja som kostade 750kr för 20liter.

medans jag får 4 liter från BRP för 610kr... de är alltså en 5e del...
varför dom vill att man ska köra med helsynteten är för att den går så "snålt", BULLshit. med denna oljeförbrukning hade man kunna köra i vilken olja som helst..omöjligt att nånting alls kan hända..

jag har iaf insett att e-tecen är inte ett dugg snålare (varken på soppa eller olje sidan) än någon av konkurenternas motorer. snarare tvärt om..

Framgår tidigare i tråden att BRP rekommendera XXX olja men ta och titta er ÅF djupt in i ögonen, lägg dennes hand på bibeln och låt han svära på att det är ett krav!

Svär han på det är det bara att ta en kartong och gå ut för då ska oljan hållas gratis.

Skämt åsido, man kan köra på vilken API TC+ olja som helst utan att det ska påverka garantin, Castrol tillverkar oljan åt BRP och vad jag sett står det bl a Castrololja på flertalet ställen bredvid BRP oljan.

Har sagt det förut, att BRP rekommenderar sin olja är en del i varumärkesebyggandet och att få in kunder i butiken till ÅF åtskilliga gånger varje vinter dvs skapa merförsäljning då det är få som köper bulk, dock så går det också eller att man går ihop och köper en pall BRP olja, ni blir förvånade över vart nettopriset hamnar även om man bara köper en eller 2 kartonger.
 
R

RevMan

Detta med oljan är går ju diskutera i all evighet. BRP rekomenderar sin olja för att dom vet att den funkar.
Dom kan inte kräva att man ska köra på den oljan men om motorn skär pga att man kört på dålig olja så blir det ju ganska dyra reparationer att stå för själv.
Det står ingen klassning på oljedunkarna, inte heller i instruktionsboken så än så länge vet man ju inte vad man kan köra på.

Enligt BRP så är det inte Castrol som gör de två nyaste oljorna, delsytet och helsyntet. Däremot så gör castrol 4-taktsoljan och de tidigare oljorna.
Från Castrols sida så rekomenderar man Rotax oljan även i 4-taktsmotorerna, Castrol tillverkar oljan men dom har inte samma olja i sitt sortiment.
 
R

RevMan

Helt fel. Dom rekommenderar den för att dom får in stooora pengar på det.
Visst är det så, det gör alla tillverkare men det är inte hela sanningen.
Om det bara var så skulle man nöjja sig med att rekomendera en olja som redan finns i sortimentet, och inte lägga ner en massa pengar på att utveckla en helt ny olja.
BRP har haft helsyntetisk tvåtaktsolja i många år men oljan vi kör på i 800e-tec är helt ny för denna säsong, och det är inte billigt att ta fram en ny olja.

Kom på en sak till som man vill eftersträva och det är konserverande egenskaper eftersom man sommarkonserverar e-tec med oljan i tanken och inte med riktigt konserveringsspray. Det sägs ju att tvåtaktsolja i regel har väldigt dåliga konserveringsegenskaper, det är därför man blåser i konserveringsspray i motorerna på våren.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är självklart att oljan klassas enligt det system som finns. BRP gör ingen egen olja, ej heller utvecklar den. Det är oljetillverkarna som gör det.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är självklart att oljan klassas enligt det system som finns. BRP gör ingen egen olja, ej heller utvecklar den. Det är oljetillverkarna som gör det.
Givet, sker bl a via American Petroleum Institute (API) http://www.api.org/ där det finns tusentals och åter tusentals sidor att gräva i för den som vill på hur produkttesterna genomförs och klassningarna kommer till, exempelvis API-TC++ för 2 taktare, men det är något för en oljeprofessor att gräva i då det är både kemi, teknik och fysik på partikelnivå mer eller mindre.

Obs, jag rekommenderar inte att man ska köpa sin 2-taktsolja på Xxxtema eller Xxop men man kan fundera på varför det till och med finns i vissa matvaruaffärer numera, är det för att de älskar oss eller för att det finns marginaler att tjäna på.

När det gäller klassningen på BRP oljan, de som säljer detta här i Sverige skall förutom att följa förvaringsregler mht brandskydd med slutet vid volymer över XX osv vid anmodan kunna lämna både ett produktblad samt ett säkerhetsdatablad till kunden , gäller för övrigt alla oljor, vätskor och fetter , dokumentation ska finnas och tillhandahållas så det räcker inte med loggan.
Nu är det säkert å att klassningen kan döljas med hieroglyfer och tekniska uttryck men det finns ju oljemänniskor i på de flesta orter som säkert kan tyda dessa