Hög oljeförbrukning 800 E-tec, dags för uppror?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Max varven på 8000 är inte helt lätt och uppnå då den tappar lite när man plågat, min varar 8100 ibland 8200 när den är "nyvarmkörd", sen när man plågat upp lite hetta under huven ligger den kring 8000, växlar jag på mer så orkar den inte riktigt i lössnö, lite av ett dilemma men så är det, har kört 8 mil ihelgen och den är nere mitt i mellan kvarts o halv... tungföre så har fått ligga på hårt men ändå kört lite led och med lillan på så inte tokgasat hela tiden. Luktar tydligen tändvätska när man ligger bakom?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Diablo, va äre för drevning orginal på renegaden? Har väl 21-45 på boondockern, å de ska väl va samma som freeriden, å vettetusan om inte de är gränsfall på lågt, då boondockern ändå är en crossover... Har en 50-44 helix samt håradre sek. fjäder nu på prov, varvar 7800-7900 på clicker 2, å känns som den matar på rätt hårt, tyvärr känns de som man når toppfart rätt omgående...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vid hårdföre varvar min ut på under 200m, 154-155 på mätaren, gaden har väl 23-45?
78-7900 rpm, är det med varmplågad eller sval maskin? Min boondocker är lite känslig på det.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Vid hårdföre varvar min ut på under 200m, 154-155 på mätaren, gaden har väl 23-45?
78-7900 rpm, är det med varmplågad eller sval maskin? Min boondocker är lite känslig på det.
Ja, gaden har 23-45. Jag är ganska så säker att PPSen bråkar en del. Har även testat 377 rem med mycket gott resultat, smått överaskad att min maskin växlar och håller varven bättre än med 391. Nu är inte min maskin org i variatorerna, utan ordentligt "kitad". Går nog säkert 8-10km/h fortare nu på alla underlag.

Jag tror att e-tecen ändå är stabil på att ge effekt. Där emot så tror jag att kalibreringen och 391 remmen är orsaken till att varven far lite upp och ner, plus att PPSen hjälper tyvärr till lite också på Lynxarna. När dom rycker och tvekar så är det därför att motorn går för lätt(för hög varv ökning/10 dels sek) och tror att den ska övervarva. Hårdare belastning i låg och mellan register så går dom riktigt bra.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ursäktar och säger att jag inte läst hela tråden...

min maskin ska in nu i veckan för om mappning pga hög olje förbrukning.. min drar drygt 5% blandad körning..hård körning så ökar detta..
min ÅF sa att den går alldeles för fett och ska genast tas in för att ändras...detta hade dom gjort på deras fjolårsdemo maskin..efter justeringen hade den slutat ryk-lukta och fått så sjukligt mkt mer att åka med....
så jag vet inte..min åf verkar inte vara desto emot att justera ner den
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
ursäktar och säger att jag inte läst hela tråden...

min maskin ska in nu i veckan för om mappning pga hög olje förbrukning.. min drar drygt 5% blandad körning..hård körning så ökar detta..
min ÅF sa att den går alldeles för fett och ska genast tas in för att ändras...detta hade dom gjort på deras fjolårsdemo maskin..efter justeringen hade den slutat ryk-lukta och fått så sjukligt mkt mer att åka med....
så jag vet inte..min åf verkar inte vara desto emot att justera ner den[/

Det skulle ju jag också behöva, halva behållaren försvinner ju på några timmars körning! 6 procent ligger jag på. Är den nån färdig program vara som läggs in eller ställer dom bara ner pump värdet??
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ursäktar och säger att jag inte läst hela tråden...

min maskin ska in nu i veckan för om mappning pga hög olje förbrukning.. min drar drygt 5% blandad körning..hård körning så ökar detta..
min ÅF sa att den går alldeles för fett och ska genast tas in för att ändras...detta hade dom gjort på deras fjolårsdemo maskin..efter justeringen hade den slutat ryk-lukta och fått så sjukligt mkt mer att åka med....
så jag vet inte..min åf verkar inte vara desto emot att justera ner den[/

Det skulle ju jag också behöva, halva behållaren försvinner ju på några timmars körning! 6 procent ligger jag på. Är den nån färdig program vara som läggs in eller ställer dom bara ner pump värdet??


dom kommer ta in maskinen.tanka upp den max i allt.sen ut å köra några mil..sen mäta upp.så ställer dom ner den.. vet dock inte hur lågt dem kommer ställa den..men har för mig att han sa att han skulle sikta på kring 2-3%
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Vid hårdföre varvar min ut på under 200m, 154-155 på mätaren, gaden har väl 23-45?
78-7900 rpm, är det med varmplågad eller sval maskin? Min boondocker är lite känslig på det.
De är med varm maskin, kört ett par km led å sen även ett par fullgasrepor... En annan stor fördel enligt mej är att med den helixen växlar den på mycke mer även i lägre farter, så varvet minskade en hel del vid mer normal ledkörning, å kan mycke väl tro att de kan göra ett par dl per mil...
Förut med orginal helix å clickern på 3 så varvade jag 8100-8200 som max, hade vissa problem med att han ville dö av en kort sekund ibland vid fullgaspådrag, samt att den kändes som om den mest bara tomvarvade efter leden också, kunde ligga på 6000rpm i 30-40km/h om de var minsta lilla uppför... Nu skulle ja tippa på att ja varvar 700-1000rpm mindre vid samma förhållanden efter leden, och med mindre gas...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
ok, kör med en 200-290 fjäder, 3 clicker och 3.6 gram tyngre vikter, kan tvärbryta ibland men bara när mattan lättar på fullgas eller släpper på annat sätt, aldrig under belastning, ligger oftast 8-8100 på fullgas och känns pigg, har dock aldrig kört maskinen i kallare än -5 än, antar att den inte kommer att sega ihop lika lätt när det är kallare ute. Är maskinen känlig på temperaturväxlingar?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kör min helt original..och vill uppleva att maskinen bara går hårdare ju kallare de är ute:).
och inte vad jag har känt så är den inte tempvxlkänslig...
den gillar dock inte när de blir mkt puder och kallt.så allt isar igen..då vill den gå som ett gammalt elvärk från 80talet..men de kan man ju förstå när insug osv är helt igenkorkade..
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ok, har viktat på min ett halvt gram till och varit ute o testat idag (sol + 6.5), kändes att det var på gränsen varvade 7900 iblan 8000 men orkade inte riktigt i 100 när man tryckte fullt, typ 7700, men som sagt sursnö och varmt, blir nog bra när man hamnar på minussidan, tycker den känns betydlagt rappare motormässigt när det är några minus ute, ska ut oköra lite på torsdag när det blir en par minus o se! borde ju vara en par ponnysar borta i bli vädret?

Tillbaka till tråden, ang olja så tycker jag den ryker mer nu när det är varmt? någon annan som tänkt på det?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hmm..de som är att den borde inte tappa så pass mkt tkr då jag..är ju ändå insprutning vi snackar om..är den så känslig så är till och med min gamla "pro 600 IQ med dubbelrör" mindre känslig..bestyckade knappt nånting förra våren..då vare allt från -20 till +10..blöt och torr snö..så ja jag vet ej...

när de gäller oljan har ja itne testa när de är varmare ute..ska upp till fjälls i helgen och prova så får vi se:)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har varit ute och provat idag, +3 men minus i morse så hårdare snö, går sinnessjukt bra!!! Varvar ut på kort sträcka, 158km/h 8300varv, ligger och varvar 79-8000 tappar dock ner lite (typ 77-7800) just innan full utväxling så det finns lite till o hämta men så fort åker man aldrig så ids inte bry mig, inga "nysningar" alls, känns nästan lika rullåkarvänlig som gamm assaulten nu när den inte klipper, skulle vara kul och få prova i lite lösare före men i den kompakta "lössnö" som finns nu orkar den utan problem. Var bara tvungen o skriva av mig lite...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä nu är det klagodags!!!
Har kört upp 100l bensin på 33 mil och maskinen har tagit 4,5l olja.... dvs 4,5%. Har haft den inne hos min åf, hämtade den i dag och det finns inget fel på maskinen, naturligtvis är jag inte nöjd med det svaret!
Har haft alla märken, edge 800, f7, ranger mountain 800, assault, srx 700, xp renegade 800 mfl och den här är den värsta på olja hittills TROTS att den marknadsförs som oljesnål, visst har andra maskiner tagit mkt olja men då var det bara att mäta och justera vajern/staget så var det löst!
Problemet ligger oxå lite i att en oljedunk kostar 600 spänn, man måste köra på den annars gäller inga garantier då den ska ta så lite olja!!!

Ringa på Brp som konsument och klaga går inte då dom endast talar med Åf, åf säger att han inte kan göra nått utan att garantin ryker och jag har en oljesnål maskin som luktar illa och tar mkt olja. Kul situation? Nej inte särskilt, därför ALLA som tycker att era maskiner tar mkt olja, ANMÄL hos eran åf och klaga! Om mer än 5% av maskinägarna klagar så är det ett problem enligt BRP, måste vara minst så många maskiner som tar lite väl mkt?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nä nu är det klagodags!!!
Har kört upp 100l bensin på 33 mil och maskinen har tagit 4,5l olja.... dvs 4,5%. Har haft den inne hos min åf, hämtade den i dag och det finns inget fel på maskinen, naturligtvis är jag inte nöjd med det svaret!
Har haft alla märken, edge 800, f7, ranger mountain 800, assault, srx 700, xp renegade 800 mfl och den här är den värsta på olja hittills TROTS att den marknadsförs som oljesnål, visst har andra maskiner tagit mkt olja men då var det bara att mäta och justera vajern/staget så var det löst!
Problemet ligger oxå lite i att en oljedunk kostar 600 spänn, man måste köra på den annars gäller inga garantier då den ska ta så lite olja!!!

Ringa på Brp som konsument och klaga går inte då dom endast talar med Åf, åf säger att han inte kan göra nått utan att garantin ryker och jag har en oljesnål maskin som luktar illa och tar mkt olja. Kul situation? Nej inte särskilt, därför ALLA som tycker att era maskiner tar mkt olja, ANMÄL hos eran åf och klaga! Om mer än 5% av maskinägarna klagar så är det ett problem enligt BRP, måste vara minst så många maskiner som tar lite väl mkt?
Till en början med tanke på #33, håll varven under 8000 rpm, finns ingen som helst nytta med att varva ut, tvärtom då det kan spöka med ECM:n och framförallt finns det inge mera pulver efter 7900-8000 rpm, då är det mera som en wankel som varvar tills varvtalsstopper bryter.

Till saken
Det är enligt min erfarenhet inte lönt att bara klaga hos ÅF, skriv ned vilken typ av körcykel du har haft under den period du nämner (finns ju fakta i ECM:n för ÅF/GA), summera bränsle och oljeförbrukning och presentera detta för en bedömning vad som är rimligt eller ej hos ÅF.
Jag är övertygad om att alla ÅF gör vad de kan och mer därtill men som i de flesta branscher finns det säkert undantag också, en del kanske inte har kunskap eller intresse och en del har helt enkelt inte råd att köra hur mycket "godwill" som helst.

Missförstå mig inte nu, jag är den förste som anser att ÅF/GA skall göra rätt för sig gentemot både konsumentköpregler och garantier men de kan inte gå på luft och som du säkert förstått tidigare heller inte på "har läst på internet".....
Tyvärr har det senare eskalerat denna vinter , varför vete tusan men både vi kunder, ÅF och generalagenturerna måste lära oss att hantera de moderna sociala medierna då de är många gånger snabbare än storbolagens tröghet i beslutsgången.
Det gäller att begränsa och sålla ut informationen till fakta alltså och det är inte lätt bland alla inlägg om t ex Freeridens problem med remmar och bränsle/oljeförbrukning.

Fakta , saklighet och "keep it simple" gäller.
Du kan visst konversera med BRP men du måste gå via din ÅF, skriv ned det du har av fakta i ett mail, skicka det till din ÅF och vidtala han att han skickar det till sin kontakt/tekniske chefen på BRP i Umeå med kopia till BRP Service Department i Rovaniemi.
Har din ÅF bra relationer så kommer det svar om än det kommer att vara väl avvägt mot bolagets policys osv.

Det är min erfarenhet och har alltid blivit bra bemött/hanterad av min ÅF sedan många år och många maskiner, i stort sett alla från BRP/Lynx.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nä nu är det klagodags!!!
Problemet ligger oxå lite i att en oljedunk kostar 600 spänn, man måste köra på den annars gäller inga garantier då den ska ta så lite olja!!!
Vad gäller olja så läs noga, BRP rekommenderar att.......

Dvs de har lyckats med ett väldigt bra varumärkesarbete då man får kunderna in i butikerna en eller två gånger i månaden under säsong för vi köper ju oftast något mer också när vi ändå är där.
Generellt finns här mycket att göra enligt min uppfattning, det finns ingen rim och reson i att reservdelar, oljor mm kostar 2-3 gånger mer än i Nordamerika men det gå så länge det går, i korthet beror detta på alltför många mellanhänder innan det är på hyllan här i Sverige så en hel del krav med efterförljande rationaliseringar behövs för att hålla en bra kundservice, annars blir det bara fler av oss som beställer från Nordamerika då det bara tar 8-10 dagar eller upp till 4-6 veckor beroende på fraktsätt och den kostnad man vill ta.

Oljan
Brp kan inte häva garantier så länge man kör på en API-TC klassad olja ddvs den högsta grade Amerikanska petroleuminstitutet har.

Redan 1982 avgjordes detta i the Magnuson-Moss Warranty Act, 15 U.S.C. SS 2301-1312 (1982) http://www.gopurepower.com/site/infolibrary/magnuson-moss-act.asp .
Alltså , för att kunna kräva att man kör på deras olja så måste de hålla fram den gratis.

Amsoil (det lilla... oljebolaget i NA) har nyligt fått Ski Doo att backa och att de ska ändra i manualerna till en mjukare skrivning på oljekravet http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=436253&st=0&p=3223294&hl=amsoil snowmobile oil&fromsearch=1&#entry3223294

Finns en massa oljor att köpa till billigare pris, gäller bara att välja om man vill lukta hallon eller jordgubb
Googlat API-TC, finns betydligt fler
http://www.pennzoil.se/marin-synthetic.asp
http://g-son.hube.se/indexmain.php?page=ag&cat=Olja

Så som sagt, går det inte att få lös BRP oljan till vettigt nettopris så finns det alternativ bara den håller samma spec som BRP oljan, som du sett på burkarna finns det inte specat på dem men här i Sverige skall man enligt lagarna vid förfrågan kunna få ett produktbland för den olja/vätska man köper.

Sammantaget dessa två inlägg, var saklig, hantera fakta och resonera med den som är ansvarig för din maskin så löser sig det mesta, gör det inte det så gå vidare för det är din rättighet som kund

Och API-TC klassad olja går att få för ned mot 600 skr för en 20 l dunk. Det viktigaste är att den olja man börjar köra på ska man fortsätta med då olika additiver mm kan stöta sig med varann (finns säkert någon oljeguru som kan reda ut varför och vad som kan eventuellt, mot förmodan hända)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har pratat med lokala åf/mek säkert tio ggr senaste veckorna och legat på ordentligt, han säger han har talat med brp. Såg staplar och diagram på varvtal osv idag, tror inte jag har mer än 10-15% över 6500rpm ( dom två nedersta var klart störst) trots att jag tycker mig gasa mkt, maskinen har gått 103 mil varav 33 i min ägo. Har viktat på och bytt fjäder i primären, har kanske övervarvat ca 100 rpm och "klippt" nån gång vid hopp/res men det är bortfixat nu.
Är en kanonmaskin i övrigt men man blir j+++t less när det lovas en sak och man får höra att det bara gäller vid ledkörning, att man kanske ska "pumpgasa mindre" osv, så därför
ALLA SOM TYCKER SOM JAG K.L.A.G.A!!!!!!

Gärna mer info om alternativa oljor tack!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En allvarlig fundering när det gäller oljeförbrukning på främst 800 Etec men även 600 Etec kan ju suga i sig bra med överaktiv hård körning enligt min erfarenhet.
Min definition
Överaktiv hård körning=burka, donuta, pumpgasa med ideliga wide open throttle så ECU får jobba intensivt mellan olika logaritmer för motorkontroll och styrning.

Vart tar den överförbrukade oljan vägen förutom att den spiller ut en skvätt vid hastigt gaspådrag.

Man får gå på kända fakta och det man inte vet får man anta.
Känt
Motorn verkar få korrekt oljemängd mht hur grenrör, kolvar mm ser ut.
Oljepumpen pumpar via 4 ledningar ut olja till blocket via 2 3,5 mm slang och till RAVE ventilerna via 2 2,5 mm slangar.

Antagande
Pumpfrekvensen för oljepumpen är densamma mot block och RAVE, skillnaden ligger i slangarnas area
Hur mycket olja går till RAVE som eventuellt inte behövs?

Hade man tillgång till exakt innermått på oljeslangarna skulle det gå att räkna bakåt mot förbrukningen för att få fördelningen men om man antar att RAVE får ett överskott som åker ut med emissionerna så skulle ett enkelt test vara att tillverka en strypning för matningen mot RAVE, antingen via en tunnare slang eller en adapter i intagsnipplarna till RAVE.
Minskas slangdimensionen med 0,5 mm så minskar flödet (förutsatt samma tryck och ingen kompensationslogaritm från ECU) med runt 56 %.

Hade jag haft en 800 själv med hög oljeförbrukning hade jag testat en strypning då det bara kan kosta en RAVE klocka om man är oförsiktig, är man försiktig så börjar man med rengjorda ventiler, kör 10 mil och öppnar och kollar, tendensen på oljeförbrukning torde synas rätt snart och även hur ventilerna ser ut.

Vad tror Mulle eller Revman?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Lynxfun:
Det kan aldrig vara slangarna som bestämmer flödet, det måste skilja på pumpkolvarna. På en bild du postade för en tid sen såg det ut som fyra pumpkolvar, två till motorn, två till raven.
Troligtvis har dom olika storlekar på kolvarna och får då olika mängd olja/pumpslag till motorn resp raven.

Då kvittar det hur stora slangarna är, det trycker igenom så mycket som pumpen pumpar...