Nä nu är det klagodags!!!
Har kört upp 100l bensin på 33 mil och maskinen har tagit 4,5l olja.... dvs 4,5%. Har haft den inne hos min åf, hämtade den i dag och det finns inget fel på maskinen, naturligtvis är jag inte nöjd med det svaret!
Har haft alla märken, edge 800, f7, ranger mountain 800, assault, srx 700, xp renegade 800 mfl och den här är den värsta på olja hittills TROTS att den marknadsförs som oljesnål, visst har andra maskiner tagit mkt olja men då var det bara att mäta och justera vajern/staget så var det löst!
Problemet ligger oxå lite i att en oljedunk kostar 600 spänn, man måste köra på den annars gäller inga garantier då den ska ta så lite olja!!!
Ringa på Brp som konsument och klaga går inte då dom endast talar med Åf, åf säger att han inte kan göra nått utan att garantin ryker och jag har en oljesnål maskin som luktar illa och tar mkt olja. Kul situation? Nej inte särskilt, därför ALLA som tycker att era maskiner tar mkt olja, ANMÄL hos eran åf och klaga! Om mer än 5% av maskinägarna klagar så är det ett problem enligt BRP, måste vara minst så många maskiner som tar lite väl mkt?
Till en början med tanke på #33, håll varven under 8000 rpm, finns ingen som helst nytta med att varva ut, tvärtom då det kan spöka med ECM:n och framförallt finns det inge mera pulver efter 7900-8000 rpm, då är det mera som en wankel som varvar tills varvtalsstopper bryter.
Till saken
Det är enligt min erfarenhet inte lönt att bara klaga hos ÅF, skriv ned vilken typ av körcykel du har haft under den period du nämner (finns ju fakta i ECM:n för ÅF/GA), summera bränsle och oljeförbrukning och presentera detta för en bedömning vad som är rimligt eller ej hos ÅF.
Jag är övertygad om att alla ÅF gör vad de kan och mer därtill men som i de flesta branscher finns det säkert undantag också, en del kanske inte har kunskap eller intresse och en del har helt enkelt inte råd att köra hur mycket "godwill" som helst.
Missförstå mig inte nu, jag är den förste som anser att ÅF/GA skall göra rätt för sig gentemot både konsumentköpregler och garantier men de kan inte gå på luft och som du säkert förstått tidigare heller inte på "har läst på internet".....
Tyvärr har det senare eskalerat denna vinter , varför vete tusan men både vi kunder, ÅF och generalagenturerna måste lära oss att hantera de moderna sociala medierna då de är många gånger snabbare än storbolagens tröghet i beslutsgången.
Det gäller att begränsa och sålla ut informationen till fakta alltså och det är inte lätt bland alla inlägg om t ex Freeridens problem med remmar och bränsle/oljeförbrukning.
Fakta , saklighet och "keep it simple" gäller.
Du kan visst konversera med BRP men du måste gå via din ÅF, skriv ned det du har av fakta i ett mail, skicka det till din ÅF och vidtala han att han skickar det till sin kontakt/tekniske chefen på BRP i Umeå med kopia till BRP Service Department i Rovaniemi.
Har din ÅF bra relationer så kommer det svar om än det kommer att vara väl avvägt mot bolagets policys osv.
Det är min erfarenhet och har alltid blivit bra bemött/hanterad av min ÅF sedan många år och många maskiner, i stort sett alla från BRP/Lynx.