Hög oljeförbrukning 800 E-tec, dags för uppror?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dl/mil??? så 1,3 dl/mil ska den ta oavsett bränsleförbrukning, låter LITE konstigt, blir ju 10% om man snålkör....

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Börjar bli lite begreppsförvirringar då det svängs mellan procent och volymmått och även hur en körcykel ska bestämmas, alla inser ju att den momentana oljeförbrukningen vid 7500 rpm inte är/bör vara densamma som över en körcykel på 3-4 tankar under olika förhållanden och varvtal.

Reklamen säger 300 km/l olja för 2012 gentemot 450 km /l olja för 2011, räknat mot procent och en bränslemedelförbrukning på t ex 2 l/mil blir det heller inga 5-6 % med 2011:s siffror

Hursom , oljeförbrukning på 6% är helt åt fanders för all körning sker knappast på toppvarv, däremot om det sker elektronisk justering av oljepumpen löpande och detta sker momentant dvs via en given logaritm som justerar var 4:e minut (ECM gör ju ett antal tester var 4:e minut) så kan ju detta innebära att den alltid ligger på hög pumpfrekvens för en del av användarna mht deras körcykel.
Säkerligen finns det ett antal nödvändiga "engine safety" logaritmer men säkert också några som genom för hög säkerhet kanske spolar på mera olja än vad som behövs.

Dock , precis som tidigare återstår det att identifiera vad som styr den elektroniska oljepumpen och vad som skiljer sig mellan de exemplar av 800 ETEC som har normal förbrukning och de exemplar som har onormalt hög förbrukning.
Kort och gott ett digert sommarjobb för GA och ÅF, bara flyga ett antal maskiner till Nya Zeeland och testa under sommaren.

Kan skriva under på vad någon sagt tidigare, att köra bakom en 800 ETEC är inge kul mht oljelukten

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Bra sagt! Jag kan gärna ställa upp med min maskin om jag får följa med.... Brp är som sagt tidigare medvetna att 800 etecen ligger strax över 4% i oljeförbrukning så man får väl hoppas att det kommer en uppdatering?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Bra sagt! Jag kan gärna ställa upp med min maskin om jag får följa med.... Brp är som sagt tidigare medvetna att 800 etecen ligger strax över 4% i oljeförbrukning så man får väl hoppas att det kommer en uppdatering?
RYKTET säger att en ändring ska ske på 2012 års modell. Nån som vet nåt om detta RYKTE?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hoppas det rycktet stämmer för jag har bestält en 2012 :nuts:
I hoppet om att det ska fungera:unsure:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dags att lyfta tråden! Någon som hört nått om ev uppdateringar på oljesystemet?

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag undrar lite över vad ni med 12:eek:r har haft för oljeförbrukning så här långt?

Min renegade har nu passerat 50 mil och lämnats in på service, den har legat ganska stabilt runt 2l/milen i bränsle och har dragit ca 4-5% olja.
Detta under inkörning, blir det stor skillnad senare?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har kört drygt 70 mil. Märker ingen skillnad på oljeförbrukningen. Mäter med mått dom gånger jag tankat på mack. Minsta uppmätta förbrukningen är 2,76%.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, det är ju hyggligt ändå, min ligger stadigt på 4+ % , kommer inte ens två tankar innan det larmar... Drygt och dyrt!

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Min har tagit som mest 15% olja.. 1 Liter olja på 15 liter soppa. Detta hände dock bara en gång och under inkörning. Annars ligger den runt 4-5%. Åt helvete för mycket. Ska in med den för ny mappning och då får dom göra någonting åt detta.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ett litet brejk för mig! Lämnade in min maskin till åf på bl.a. Kontroll av oljeförbrukning, han var ute o körde 5 mil led, utan tokgasning med ett snitt på 2l/mil (+6 ute), och kan man tänka sig!!!!!! Den hade ändå tagit 4% olja....
Nu får vi se vad som händer?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Någon fler som märkt av att skotern inte längre startar på första rycket när den är kall? Min gjorde alltid det förr men numera krävs i regel 2 eller 3 drag..... igensotade spridare med dålig spridarbild????

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ett litet brejk för mig! Lämnade in min maskin till åf på bl.a. Kontroll av oljeförbrukning, han var ute o körde 5 mil led, utan tokgasning med ett snitt på 2l/mil (+6 ute), och kan man tänka sig!!!!!! Den hade ändå tagit 4% olja....
Nu får vi se vad som händer?
Min drog 3,3% sist hyfsat normal körning. har nu kopplat ur oljeslangarna till RAVE ventilerna. vill slippa lite oljelukt och minska förbrukningen. Står i verkstadsjandboken att dom enbart är till för att förhindra sotbildning på raveventilerna. hör gärna vilket håll pumpen skall ändras åt, finns skilda meningar kring det.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag får se vad som händer, verkar sitta långt inne att ändra nått. Ska hämta maskinen i morgon, han tyckte den var törstig på bränsle oxå, vi får se vad min mek o brp kan hitta på?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, 2,6% är ju helt ok, märkte du nån skillnad i förbrukning når du gick till del syntet? Tänkte bara om den kanske är lite mer trögflytande.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Pratade med min mek i dag igen.
Han sitter verkligen mitt i mellan! Jag som kund som vill ha min, enligt reklamen "oljesnåla" 800 motor att åtminstone hamna på en vettig nivå och jätten BRP (som för övrigt tryckte brochyren och lovade guld och gröna skogar!)med en hel service/teknisk avdelning som verkar ytterst ovilliga och tungjobbade. Det han måste göra nu är att fixa en till 11a boondocker, köra samma sträcka och kontrollmäta?!!!! Vad i h...e kan man tjäna på det? Min maskin tar 4% olja lugn ledkörning utan pumpgasning, punkt slut!
Jag vill ha ner oljeförbrukningen till en rimlig nivå dels för att det luktar dåligt i pulkan och oljan är dyr men oxå för att jag blir förbannad och känner mig otroligt sviken/lurad. Jag hyser inget agg mot min lokala handlare men efter att ha åkt alla märken så måste jag nog dra slutsatsen att BRP inte är bra på att ta ansvar för det dom lovar och inte är speciellt intresserade av att deras kunder är nöjda i slutändan?
Har inte upplevt den argumentering dom kör mot sina kunder hos något annat märke (jag har haft alla), typ "kör man i lössnö tar dom mkt olja", " pumpgasar man..." osv. Då kan man väl ta mig fn skriva in det i broschyren då om man är medveten om det? Jag gillar verkligen min maskin och handlare MEN mitt tålamod med BRPs sätt att lösa det här problemet (som inte kanske är nått fel utan handhavandefel kansk?) gör ju inte direkt att jag är sugen på att köpa en ny maskin av samma märke... Känns som marknadsandelarna kommer ändras/redan har börjat ändras, det är farligt att vara stor och nonchalant.
Nu är dags för oss kunder att ställa hårdare krav, en snöskoter är ju fantastiskt dyr om man ser till den kvalité den har, att sen reservdelar/tillbehör kan säljas till halva priset (tex en rem) av någon som importerat själv från USA gör ju bara att man blir ännu mer frustrerad!

Med vänlig hälsning, Marcus Jonsson

Last edited: