Hög oljeförbrukning 800 E-tec, dags för uppror?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Polaren kör sin P-tec på XPS delsyntet, det är ett straff att köra bakom honom för den röken stinker något så ofantligt hemskt....
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Då föll det alternativet bort då man redan nu hör klagomål ang oljelukt... Man vill ju inte ha ihjäl dom i pulkan/polarna bakom!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
At köra delsyntet känns för mig bara snålt. Finns inge fördelar med det så förstår inte vrf man ska göra det? Mer än priset då.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja precis PRISET!
Kostar en oljedunk 600:- och inte räcker mer än en weekend i fjällen tycker jag att priset har ganska stor betydelse...
Det är ju det tråden handlar om, att maskinerna tar ofantliga mängder olja vid lössnöbus, man måste ju fylla olja varje kväll annars tänds ju lampan dagen efter, är rätt svagt på en "oljesnål" hi-tech maskin.....
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Själv tycker jag inte att oljan är särskilt dyr om man kollar hur mycket pengar man slänger ut på soppa, utrustning, släpvagnsinköp, transportering till åkbara ställen, boende m.m.
När man köper ny maskin så kan man ju deala till sig minst en kartong olja dessutom och då klarar man sig ett tag, själv har jag köpt 2 dunkar olja till freeriden på 2 säsonger, resten fick jag med vid nyköpet !
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Frågan är om BRP använder extra olja pga den lägre bränsleförbrukningen?

Att BRP kan marknadsföra E-tec motorerna som oljesnåla är för att om man kör 50km/h ledkörning så förbrukar E-tec motorna mindre bränsle än motsvarande motor från annan tillverkare oftast.

Lägre bränsleförbrukning = Lägre oljeförbrukning = BRP talar sanning, enligt deras tester och... Villkor.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Köper inte riktigt argumentet, har haft min hos handlaren och dom har varit ute och provkört maskinen, ledkörning med 4% oljaförbrukning, det är för mkt, så är det bara!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Den tar 4,2% vare sig man håller stumt i pudret eller finåker led. Dvs när man eldar igenom 4l milen går det drygt 1,5dl olja till den ringa kostnaden av lite över 22kr...
SJUKT? Oh ja.....
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Jo det är ett bra pris, kolla bara vad dom ska ha för frakten. Ibland blir det jämt skägg mot att handla hos den lokala åf typ Tords i ditt fall. Menar du att din Assault låg under 1%? Då skulle jag inte kört en meter!!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jo det är ett bra pris, kolla bara vad dom ska ha för frakten. Ibland blir det jämt skägg mot att handla hos den lokala åf typ Tords i ditt fall. Menar du att din Assault låg under 1%? Då skulle jag inte kört en meter!!
Polarisarna tar snuskigt lite olja, kanske lite för lite.