Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
PROJEKT LÅGBUDGETMODDS

Jaha, här kommer en tråd om min maskin. Det blir inte den mest händelserika tråden. Jag har för lite budget för det. Två barn, hus, bruksbil, studielån, tre hobbybilar (BMW), innebär att skotern har en del att konkurrera med.

Köpte denna maskin i vintras. Min andra skoter. Ägde dessförinnan en SkiDoo Grand Touring 95:a. Så jag bytte upp mig rätt så ordentligt! :D

När jag köpte maskinen var den helt standard, förutom fjädringen som är Engans runt om. Najs!

Fick tag i reedspacers för en billig peng. Vet inte om det blev nån fantastisk skillnad precis.

Fick även tag i en rullsekundär (Maxx) till rätt kurs. Dock behöver den en annan helix + att armarna i primären förmodligen behöver viktas om. Det lär bli den dyraste modden i vinter för mig.

Lågbudgetplanerna inför vintern är:
* Styrhöjare 3". Kostar pengar...ev göra en själv. Behövs ju bara en kloss alu + borrmaskin.
* Räta ut styret. Det står åt alla håll, har bland annat råkat ut för min haka från 3 meters höjd. (Styret blev böjt och ja, det gjorde ont på mig också.) Kostar gratis.
* Höja dynan. Arbete pågår. Bilder på ingående. Kostnad ca 200 kr.
* Kolla igenom boggien. Plastbussningarna finns knappt längre. Kostnad ca 500 kr.
* Skulle gärna montera styrhooks, men de kostar för mkt (600). Har mailat Biltema med förslag att de skulle börja sälja såna till rätt kurs.

Dessutom har jag fått en 365*38*51-matta, vi får se vad som händer med den.

Som synes gör jag så mycket som möjligt själv. Samtidigt har jag som krav att det jag gör ska se bra ut. Helst lika bra som fabriksgjort.

Bilder kommer. Under tiden, håll tillgodo med en bild på en av mina andra hobbies! BMW 02...den gröna på bilden har jag även i "skala 1:1".

 
Reactions: trixa

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
En liten fråga bara utan att verka viktig men du skrev den sista augusti att du inte visste om det blev just nån skillnat med reed spacers. har du testat att köra runt med skotern så du har märkt skillnad innan ens snön kommit?? =)
skillnaden kommer du märka i vinter med en snabbare gasrespons... jag lovar dig =)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Bilder är roligt. Här kommer bilder!

Förlängning av pinnbultarna. Satte även dit tjocka plattor i plåt för att fördela ut påfrestningarna. Fick även sätta dit två bitar silvertejp. Tejpbitarna som sitter från fabrik täcker två hål. Där hade det läckt in/upp en hel del snö.


Dynhöjaren byggdes av Styrofoam, dvs markskiva. Finns på Byggmax m fl, kostar ca 50 kr. Här behövdes två st, jag limmade ihop dem med silicon. Sen mätte jag och sågade ut rätt form. Därefter klädde jag skivan med blå vinyl. För att minska glipor och slippa få in snö under dynan häftade/limmade jag gummmilist längs kanterna på skivan.


Och så här blev det! Kostade ca 200 kr. Jag passade på att plocka lös dynöverdraget, sanera mögel (huga) och styva upp dynan med en skiva liggunderlag. Jag kommer även att sätta nya tryckknappar till den främre infästningen, då försvinner en del av glipan som syns på bilden.


Rullsekundär, mums! Helixen ska bytas, 54/42-helixen funkar tydligen inte så bra till en MM700.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo, det är kul att pula på. Höjningen blev ca 8 cm i bakkant. Nu sitter jag betydligt högre, nu kanske benen kan få hjälpa till med fjädringen, i stället för ryggkotorna.

Styrhöjare nästa! Ska försöka få tag i ett alu-block. Jag tänkte göra en höjare som går att ta isär bit för bit, så man kan höja/sänka i steg.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
En god vän donerade en höjare idag. Tack Jocke! Den här höjaren har åkt cross på en Sxr, kanske blir MM:en oxå lite snabbare...;)

Höjd 2". Styret flyttas framåt några cm. Den runda öglan är till för nödstopp.


Och så här blev det. Gas-/oljekablarna räckte till med god marginal. Bromsslangen räckte oxå, men det är på gärdsgårn, fick dra om den lite. Även handbromswiren är på gränsen att inte räcka till, men det gick.
Resultat: nu har jag betydligt trevligare körställning.


Nu ska styret rätas och styvas upp, hooks ska monteras och den mediokra burkremmen ska styvas upp. Sen ska boggien lyftas ur och gås igenom. Sen ska jag hämta mattan jag fick på en fest härom veckan.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det tar sig sa mordbrännaren!
Hooks är inköpta och monterade.
Styret rätas just i detta nu.
Och så fick jag tag i quickrods, kommer i veckan. Aj sa plånkan, för nu behöver jag få tag i nonslip-drivhjul. Nån som har sådana liggandes?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nypimpad med höjd dyna o höjt styre. Blev riktigt trevlig körställning.



Tog lös boggien i morse. Ska byta till noslip-drivhjul, iom att jag fick tag i quickrods. Passar på att byta samtliga hjullager i boggien.


Köpte quickrods från en Viper. Det är den till höger i bild. Fråga: den är mycket längre än MM:ens "rod". Passar den bolt on eller behövs det moddas?
 
Reactions: trixa

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
när jag tog skoterkort kommer jag ihåg då vi var hos den lokala yamaha handlaren och såg den "nya" mountain max 700, man hade aldrig sett nåt med sån lång matta och så höga kammar! sen stack ju tunneln ut bakom dynan det såg ju jättehäftigt ut!!

det är fortfarande en riktigt fin skoter enligt mig. har aldrig kört en, men kan tänkta mig att den är om en iller i snön!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Du måsta kapa bort biten där jag ritat i vitt sen svetsa ihop,
för där jag markera med blått på ställskruven ska hamna där det är blå markerat på den gamla rodden, annars kommer du slita sönder dämparen.
sen rekomenderar jag dig att du skaffa ett till plast chims som sitter på ovansidan att sätta på nersidan, då kommer skotern komma lite högre upp i arslet =).

 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tack! Precis vad jag misstänkte.
Jag hade hört från flera (otillförlitliga?) källor att det inte skulle gå att byta lager i Yamahas boggiehjul. Det står t o m i nyaste numret av en av skotertidningarna ungefär att "På -10:ans modeller kan man äntligen byta lager i Yamahas boggiehjul..."
Lät ju helsjukt.
För det går ju hur bra som helst.
Standardlager är det också, så det blir ju t o m billigt. :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
ja jag har också bytt lager i mina vändhjul jag hade på "Frankie" o det va inge som helst problem, har även vändhjul liggandes i garaget ifrån en rx1 som jag har plockat ur lagret ifrån den ena, så jag vet nog inte vad dom svamlar om......