Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Visst går det byta lager... Men varit något år på nya yammaha skotrar som boggihjulen varit helgjutna. nu har de hittat tillbaka till gammla servicevänliga hjul igen
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tack! Precis vad jag misstänkte.
Jag hade hört från flera (otillförlitliga?) källor att det inte skulle gå att byta lager i Yamahas boggiehjul. Det står t o m i nyaste numret av en av skotertidningarna ungefär att "På -10:ans modeller kan man äntligen byta lager i Yamahas boggiehjul..."
Lät ju helsjukt.
För det går ju hur bra som helst.
Standardlager är det också, så det blir ju t o m billigt. :)
Började med Vipern -02 , Vändhjulen ej bytbara lager. Sen kom 05'ans RX1a och enda stället man kan byta lager på den är dom övrevändhjulen.

ALLA andra har ej bytbara lager. 06 lika illa osv...
Dock har man alltid i USA kunnat beställa boggiehjul med bytbara lager.

Dom småhjulen på 05an kostade ju "bara" 500kr / st. Så byte i hela boggien landade på 4-6000 kr :)

Mao din MM är för "gammal" för att ha detta problem.... en fin maskin dock :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Här kommer ett inlägg utan bilder. Kameran är urladdad för tillfället.

- Boggien är ute.
- Sekundären lös.
- Kedjehuset löst.
- Drivaxeln lös.
- Mattan lös.

Jag har beställt samtliga lager till boggien, båda drivaxellagren, variatoraxellagret till kedjehussidan samt packboxarna till kedjehuset. Lika bra att byta när man ändå har grejorna lös. Eventuellt byter jag även det andra variatoraxellagret, så är det gjort.

Grejorna kommer om en vecka. Så håll ut, då kommer fler bilder. :hello:

Då ska lagren bytas, mina beställda noslipdrivhjul monteras och mina kortade Viper-quickrods monteras. Dessutom passar jag på att få dämparna servade.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Du måsta kapa bort biten där jag ritat i vitt sen svetsa ihop,
för där jag markera med blått på ställskruven ska hamna där det är blå markerat på den gamla rodden, annars kommer du slita sönder dämparen.
sen rekomenderar jag dig att du skaffa ett till plast chims som sitter på ovansidan att sätta på nersidan, då kommer skotern komma lite högre upp i arslet =).

Hej!
Det ena har gett det andra och det tredje osv...lagren till drivaxeln kommer nu i veckan. Då kommer det bilder.

Fråga, ang bilden: ska quickrodsen, när muttrarna är ihopskruvade, ha exakt samma längd som original rods, eller ska de vara lite längre så att man får mer res? Inte för långa förstår jag pga dämparn, men som sagt: exakt lika långa eller lite längre?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
skruva rodsen för ett större "glapp" för mer skidres, alltså längre som du kallar det
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Bara ett tips, som är helt gratis och tar bara några minuter men ger en ännu bättre och skönare körställning!

- Vrid upp styret mot rutan så att det står rakt upp.

Varför?

Jo, det höjer ca 2-5cm och det blir en skönare körställning genom att det blir i princip samma sak som att flytta upp styrstängen.

Mvh Jeppe
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Han har bara block höjare (ser ut som det på bilden) och då kan han inte vinkla fram den nå mer.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Tror jeppeR menar att han ska vinkla fram styret, vilket är fullt möjligt!
Alltså det är inte styrhöjaren som ska flyttas fram! Utan bara vinkeln på styret!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Gick upp lite längre och kollade och såg vad han hade för styre. Där har han att vinna några cm i höjd + skönare ställning ;) Såg först inte vad han hade för styre.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ahh, så var boggien ihopskruvad. Hjullagren bytta, nya slides (de gamla var dödare än döden), servade dämpare, allt uppkollat. Och så är quickrodsen kortade och monterade.


Så här fin blir en smutsig luftburk om man rengör den med avfettning+diskborste och gnussar den med plastglans.

Förgasarna var redan duktigt nerbestyckade, från 145,8 till 140. Men det funkar, så de får vara.

Rent ska det vara när man skruvar. :amuse:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo, det "mekarbordet" (BMW 2002tii -75, originalbil) ska skruvas ihop när skotern är klar.

Nu ska boggien skruvas dit. Därefter ska förgasarna och allt runtomkring dem dit. Efter det ska jag kolla upp bärarmarna i framvagnen, ev behöver de riktas lite.

Ja nu är dynhöjare, styrhöjare, nonslip och quickrods fixade.
Högst upp på önskelistan står nu: SLP POWDER PRO. :eyebrows::eyebrows:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ja gärna, men vad? Där är ju kylare and shit. Och jag känner mej inte riktigt mogen att börja flytta kylare, kapa fotsteg och dylikt avancerat. :amuse:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hjäälp! De här bultarna "blev över". De borde sitta i boggien, men där finns ingen plats ledig s a s.

Nån som känner igen dem? De är i storlek M10*25.

 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Najs bygge! Av klok man med de rätta intressena:bigsmile: Jag har oxå en 02 men inte riktigt original.
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Mysigt! kul med lite fina bilar inflikade ;)

Bang for the bucks. <3

kanske börja vikta om och byta fjädrar i variatorerna?