Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
I min strävan att göra skotern 100% original enligt Yamahas spec , för att utesluta eventuella fel den vägen, så bestyckade jag upp till original, dvs 2 steg upp.

Och så fick jag en okörbar skoter som bluddrade nåt hemskt på jämn gas. Iofs så är orig.bestyckningen för -7--18 och det var +2 ute, men ändå.

Idag hann jag skruva 60 minuter och hann på den tiden:

* Ta lös förgasarna, byta huvudmunstycken, montera tillbaka allt.
* Byta primärfjäder.
* Ställa upp bakfjädringen lite.

En effektiv timme. :)

Jag måste nog släppa det där med den initiala övervarvningen nu, för desto tristare är att maskinen mööar ner sig (för mkt soppa, för lite, tändning, variatorer???) när jag ligger på 3/4-gas.

Nu har jag testat allt jag kan, dags att åka till en som verkligen kan skotrar och låta honom provköra.

Fortsättning följer. :)
 

henkek

Aktiv medlem
6 feb 2012
64
1
6
Hammerdal
Sv: Re: Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

Trist när man inte listar ut vad fan som jävlas, hoppas meken finner nåt galet.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det sjuka är att den går som ett skott på fullgas från 0-90 km/h, och att den går jättebra när man ligger och kör (gas-släpp-gas-släpp) i intervallet 0-60 km/h.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Problemet löst!

Yttre bussningen i primärvariatorn var för glapp.
Jag bytte den förra vintern, men köpte inte Yamaha original utan D*ells. Big mistake. Den passade inte utan hade för liten innerdiameter, så den behövdes slipas upp. Och tydligen slipade jag upp den för mycket...

Så, bytte till en original-bussning och voilá, nu har jag en skoter som växlar som ett skott i alla hastigheter!


(Skriver detta även här i min projekttråd, så att nästa som har samma problem förhoppningsvis kan finna lösningen.)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ja, så var vintern slut. Hemkommen från påsk i fjällen, skotern står uppallad i garaget, tvättad, konserverad med bränslestabilisator och motorkonserveringspray.

I mitt anteckningsblock i garaget står nu följande att-göra inför nästa vinter:

* Dreva ner 1-2 kugg. (Originaldrevningen funkade inte bra vid pulkdragning i branta fjäll, remslir.)

* Framvagnsrenovering: nya bussningar, nya spindlar, nya skidgummin, rikta & lacka bärarmar, renovera Engansdämparna, ställa toe-in.

Hejs svejs! Nu drar jag till sommarens forum: edgeflyfishing.com, bmwcs.com och rejsa.nu. :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu är jag tillbaka här på forumet, hurra!

Den här säsongen tänkte jag försöka göra rätt för en gångs skull: meka före säsongen, sen bara köra under säsongen. Risk dock att det blir tråkigt att "bara" köra...vi får se.

Skotern har stått inne i garaget hela sommaren. Nu är den uppallad och framvagnen är lös.


Bärarmarna är ganska repade, dock raka för jag riktade dem förra vintern. På bilden syns även de nya spindlarna.


Jag beställde framvagnsdelar (bussningar, brickor, skidgummin etc) från Firstplaceparts. Smidigt, billigt, och Yamaha original.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Och här en bild till: bärarmarna är nu blästrade, lackade med originalkulör och klarlackade.
Nu bara att sätta ihop, rent och fräscht och fint. :)

 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Man är väl lite knäpp som kostar på en gammskoter sån här tid & pengar...men mina fordon ska vara fräscha & driftsäkra.

Risk bara att jag lessnar på att bara köra, och sätter ut den på blocket...igen... :)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Och här en bild till: bärarmarna är nu blästrade, lackade med originalkulör och klarlackade.
Nu bara att sätta ihop, rent och fräscht och fint. :)

Hojt.

Var hittade du färg att måla med? Eller har du nån färgkod eller liknande att bjuda på?
Letade som en tok för att hitta nått som funkade för några år sedan när jag åkte MM, men gav till slut upp.

Mvh Rob
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Efter mycket letande hittade jag följande:

Kulören heter Yamaha Deep Purlish Blue.
PPGs kod är 0564.
Färgkod (CMYK/RPG) lyckades jag inte luska fram hos färgbutiken.
Det här är alltså riktig färg, fylld på burk. Good stuff. :)