Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Den är bluddrig även när den står inne i garaget, så lössnön är (hittills iaf) inte orsaken.

Vad tror ni då om denna bestyckning?
Huvud: 142,5 - 141,3 - 141,3.
Lågfart: 45
Trottelnål: 2,5. (Eller blir det för lite, ska jag köra standardläget 3?)
Skruv: 1,5 varv.

Tacksam för era snabba svar! Jag slet lös gasarna ikväll, ska dit med dem i morgon bitti (typ kl 7), för i morgon ska det köras. Jag är grym på att ta lös gasarna nu, tror det tar 10 minuter eller så. :biggrin1:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Så här blev det:

Huvud: 142,5 - 141,3 - 141,3.
Lågfart: 45
Trottelnål: 3.
Skruv: 1,5 varv.
Nu går den fint.

Utvärdering av vajrarna till luftskruvarna: limningen höll inte.
Ska man få det att fungera så bör man nog borra ett hål ner i skruvskallen, doppa vajeränden i epoxi och stoppa ner. Då bör det funka.

Nu är det dags för variatorkul!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Mohahaha, tog en tur på berget idag. 7 deci bottenlöst puder, jädrar vad jag fick använda spaden! 2 fastkörningar på 5 meter, i en bäck, mmm... :biggrin1:

Nu är det dags för variatorkul!

Primär: standard.
Sekundär: Maxximum Performance (MP) rullsekundär med 53/39-helix.
Enligt KN Racing, som sålde helixen, behöver primärarmarna viktas upp. Nitar är inköpta.

Hur går jag nu tillväga? Som jag förstår det så ska jag vikta armarna så att de växlar vid maxeffekt (8300 rpm tror jag).
Det finns två hål i varje arm, vad blir det för skillnad var jag viktar?

Variatorer är inte precis min hemmaplan. Heeelp!
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Det bör väl bli så att ju längre ut på vikten du viktar gör vikten mest vikt av sig :hmmmm: ;)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Det bör väl bli så att ju längre ut på vikten du viktar gör vikten mest vikt av sig :hmmmm: ;)

Absolut! :)
Det som dock förändrar den tanken rätt mycket är att vid lågt varv har armarna en vinkel som gör att vikten i "knät" befinner sig längre från rotationscentrum än den i toppen, vilket gör att vikten i "knät" påverkar låg-/mellanvarvsegenskaper mer och vikten längst ut påverkar mer vid högre varvtal. Denna princip gäller för de flesta viktarmar, men beroende på form på armarna så förändras detta. Hoppas det förtydligade lite iaf.

Mvh Rob
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har sålt den där variatorn nu, är väl inte karl att hålla på med sånt. :mad2: Vill hellre köra än skruva just nu.

Jag plockade lös krängaren på ena sidan och spände på dämparna ca 6 mm. Fick en mycket bättre skoter. Fortfarande okej på leden, men mycket lättare att burka.

Jag råkade i söndags ut för ett fenomen, pga lössnö kanske? När jag släppte gasen så lät det precis som om jag hade slagit av tändningen. Sen på lägre varv så behövde motorn "bluddra ner sig" till tomgång, först därefter svarade den på gasen igen. Märkligt. Det kom först efter en timmes körning, och det hade inte kommit in snö nånstans var jag kunde se. Förutom att det täppte till luftintagen på huven, men så hade det varit i typ en timme. Idéer, någon?
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Läser du på Totallyamaha så står det mycket att läsa om "The famous powder bog". Tror fortfarande inte att någon fullt ut rett ut vad det beror på, mer än att det är en kombination av flera variabler.

Personligen hade jag marginella problem med detta och endast när snön var lättflygig och tog sig in överallt, men jag tyckte det var så lite problem så jag brydde mig inte i att verkligen reda ut det.

//Robster

Jag har sålt den där variatorn nu, är väl inte karl att hålla på med sånt. :mad2: Vill hellre köra än skruva just nu.

Jag plockade lös krängaren på ena sidan och spände på dämparna ca 6 mm. Fick en mycket bättre skoter. Fortfarande okej på leden, men mycket lättare att burka.

Jag råkade i söndags ut för ett fenomen, pga lössnö kanske? När jag släppte gasen så lät det precis som om jag hade slagit av tändningen. Sen på lägre varv så behövde motorn "bluddra ner sig" till tomgång, först därefter svarade den på gasen igen. Märkligt. Det kom först efter en timmes körning, och det hade inte kommit in snö nånstans var jag kunde se. Förutom att det täppte till luftintagen på huven, men så hade det varit i typ en timme. Idéer, någon?
 

Lelle_J

Ny medlem
7 jan 2010
4
0
1
Boden
Är det som att den misständer när du gasar igen efter att du släppt gasen? Och går den bra sen direkt när du låtit den gå ner på tomgång?
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Är det som att den misständer när du gasar igen efter att du släppt gasen? Och går den bra sen direkt när du låtit den gå ner på tomgång?
vet ej om det är felet på TS skoter..men min svåger har exakt det felet och har haft problem ett bra tag med det så om du har tips på åtgärd för ett sådant fel så tar jag tacksamt emot det å hans vägnar :)
 

Lelle_J

Ny medlem
7 jan 2010
4
0
1
Boden
Vet inte om det här är felet men det låter ju likt iaf. Det sitter brytare vid gashandtaget och förgasarna som ska förhindra gashäng. Om gasvajern är för sträckt eller har hoppat ur läget så kan den tro att gasen har hängt sig, och då stryper den tändningen.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vet inte om det här är felet men det låter ju likt iaf. Det sitter brytare vid gashandtaget och förgasarna som ska förhindra gashäng. Om gasvajern är för sträckt eller har hoppat ur läget så kan den tro att gasen har hängt sig, och då stryper den tändningen.
Faktum är att det låter precis som när TORS:en går in, blö blö blö blö blö...kanske är det så att gaswiren kärvar på tillbakagång? "Får" man smörja gaswiren och isf med vad?

Hmm ska kollas så fort det inte är -27 längre.

I övrigt är jag myycket nöjd med skotern nu. Går rappt och fint, är lättburkad och framdelen liksom flyter upp på snön, nu när jag har quickrods. Magiskt kul! :biggrin1::biggrin1::biggrin1:
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ska prova.

Nu till ett angenämt i-landsproblem: jag har 3500 kr att spendera på skotern!

De saker jag först kommer att tänka på är:
* Powder Pro-skidor.
* Eller serva och shimsa framdämparna.

Vad ska jag köpa tycker ni?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Ska prova.

Nu till ett angenämt i-landsproblem: jag har 3500 kr att spendera på skotern!

De saker jag först kommer att tänka på är:
* Powder Pro-skidor.
* Eller serva och shimsa framdämparna.

Vad ska jag köpa tycker ni?
Kostar ju 500 kr per dämpare, så köp du ett par beggade skidor också. :becky: