Yamaha MountainMax 700-00. Lågbudgetmodd.

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Igår kväll skruvade jag bort krängaren. Eller, ena klapperstaget.
Så nu är krängaren deaktiverad, får se hur det känns. Fördelen med att bara lossa ett av stagen är att det tar max 5 minuter att skruva tillbaka om man inte skulle trivas utan krängare.

Fråga: bärarmarna i framvagnen, 2 st tvärgående per sida, ska de vara spikraka? I så fall har jag lite rätning att göra.
Krängaren är helt KASS på en MM som är gjort för friåkning. Blir en ny skoter med den borttagen och som bonus sparar man ett par kilo vikt fram. Sågade av min med vinkelslip och slängde den.

Men jag gjorde precis som du första gången och testade. Tog 1 km åkning innan jag var tvärsäker att den skulle bort för evigt.

//Rob
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
365-mattan som jag fick tag i, den med 12 kammar borta, är såld. Till det priset (900 kr) hade jag kunnat sälja minst 10-15 st. Otroligt intresse. :weird:


Jag fixade till luftfiltret litegrann. Standard verkar det ju läcka in hur mycket remdamm som helst. Nu har jag limmat vanlig fönstertätningslist runt kanten. Det borde täta betydligt bättre.



Passade även på att bestycka om förgasarna. Nån tidigare ägare hade varit framme och pulat = fel munstycken och fel nålläge, iaf om man jämför med Yamahas tabeller.
Justerskruven på dessa förgasare sitter på undersidan, så behövs de justeras måste man ta lös hela förgasarracket. Inte så smart.
Så jag tillverkade justering ovanifrån i stället, med hastighetsmätarwire från bil. Kostnad 0 kr. Det var lite pilligt att få fast wiren i skruvarna, men det gick.


Härnäst: variatorerna ska preppas. Delar beställda. Bilder kommer...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Så jag tillverkade justering ovanifrån i stället, med hastighetsmätarwire från bil. Kostnad 0 kr. Det var lite pilligt att få fast wiren i skruvarna, men det gick.
Det var finurligt! Hur fick du fast Wiren?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag filade/borrade/ruggade upp toppen på skruven för att få bästa fäste. Rengjorde skruven, tejpade gängorna och skruvspetsen, rengjorde vajern ordentligt.

Sen satte jag 1/2 cm sugrör över toppen på skruven (passade exakt) som gjutform. Sen blandade jag ihop epoxilim, rullade in änden på vajern med limmet, stack ner den i "gjutformen", snurrade lite och tryckte vajern mot skruvskallen i typ 10 minuter. Sen lät jag limmet härda över natten. Det verkar sitta mycket bra.

Sen kapade jag tre st bitar av ytterhöljet, filade/gradade av, stripade fast, och för att underlätta justeringen så satte jag längst up på varje vajer en bricka och klämde fast en kabelsko modell större.

Även om man inte är på dessa skruvar jämt, så känns det bra att enkelt komma åt dem. Ta lös förgasarna för att komma åt skruven...inget man skulle acceptera på en bil direkt. :mmph:
 
Reactions: trixa

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Krängaren är helt KASS på en MM som är gjort för friåkning. Blir en ny skoter med den borttagen och som bonus sparar man ett par kilo vikt fram. Sågade av min med vinkelslip och slängde den.

Men jag gjorde precis som du första gången och testade. Tog 1 km åkning innan jag var tvärsäker att den skulle bort för evigt.

//Rob
men varför kapa av dom för? det går att få bort den hel dumt att kapa när den e så pass dyr....
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
365-mattan som jag fick tag i, den med 12 kammar borta, är såld. Till det priset (900 kr) hade jag kunnat sälja minst 10-15 st. Otroligt intresse. :weird:


Jag fixade till luftfiltret litegrann. Standard verkar det ju läcka in hur mycket remdamm som helst. Nu har jag limmat vanlig fönstertätningslist runt kanten. Det borde täta betydligt bättre.



Passade även på att bestycka om förgasarna. Nån tidigare ägare hade varit framme och pulat = fel munstycken och fel nålläge, iaf om man jämför med Yamahas tabeller.
Justerskruven på dessa förgasare sitter på undersidan, så behövs de justeras måste man ta lös hela förgasarracket. Inte så smart.
Så jag tillverkade justering ovanifrån i stället, med hastighetsmätarwire från bil. Kostnad 0 kr. Det var lite pilligt att få fast wiren i skruvarna, men det gick.


Härnäst: variatorerna ska preppas. Delar beställda. Bilder kommer...
gillar din lösning där.... smart :D
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
men varför kapa av dom för? det går att få bort den hel dumt att kapa när den e så pass dyr....
Kan inte se vad man ska med skiten till så... därför kapades den.
Vägrar sälja en till nån annan med, eftersom det inte ska sitta en på MM om du vill ha den som den ska va. Och ja, jag kan mycket väl förlorat en del på det, men det är det lätt värt för att bara kapa och dra ur den jämfört med att behöva plocka bort "luckorna" i ändarna och trä ut den.

Just my 2 cents.

//Rob
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu när det har kommit lite snö så ska jag prova att ta lös krängaren igen. Det verkar dock helt nödvändigt att spänna på fjädrarna, utan det så blev den jätteäcklig på hårt underlag.
 
Reactions: trixa

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Nu när det har kommit lite snö så ska jag prova att ta lös krängaren igen. Det verkar dock helt nödvändigt att spänna på fjädrarna, utan det så blev den jätteäcklig på hårt underlag.
Absolut! Den säckar totalt annars. Körde själv med Öhlinare så för mig var det en baggis att fixa. Schimsades dessutom för ändamålet vid servicen av dämparna. Blev om möjligt ännu bättre.

//Rob
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej och hopp vad det snöar!

Nu är skotern körklar. Visst blev den rätt snygg?


Rullsekundären på plats. Jag skruvade tillbaka original-armarna i primären. Det var ju heläckligt att skruva i amerikanskt eftermarknads-junk, totalt NOLL finish på grejorna.
Nu ska jag vikta originalarmarna så de funkar med den stygga helixen...uppdatering inom kort.


Fick även prova mina justeringar till blandskruvarna. Snacka om lyft!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Moahahaha vad man kan köra fast! Helt magiskt, vi har fått typ en halvmeter snö på några dagar. Totalt bottenlöst puder.

Skotern går bluddrigt på lågvarv. Jag misstänker lågfartsmunstyckena. Om jag skruvar in dem så svarar den dåligt på gas. Om jag skruvar ut den så svarar den bättre. Men oavsett så går den bluddrigt och stinker soppa.

Jag kör med följande, efter Yamahas bestyckningstabell:

Huvud: 142,5 - 141,3 - 141,3.
Lågfart. 50
Trottelnål: 2,5.
Skruv: 1,5 varv.

Förslag, någon? Jag har 45:s huvudmunstycken, bra eller anus?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
40s lågfart å lyfte nålarna gjorde jag annars samma bestyckning som du
dock behövs en lite justering på luftskruvarna men de ska testas ut uppe i fjällen om några dagar.
 
Reactions: trixa