Yamaha 2014

leftrustle

Aktiv medlem
27 aug 2012
68
0
6
Umeå
Borde det inte finnas andra tekniska lösningar än variator i dagsläget? Känns gammeldags, tungt och stjäl mycket effekt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Problemet är väl variatorerna som inte tål mer än 10000rpm...
Är ju inga problem. Är ju bara montera nedväxling likt APEX/RX1?
Varför inte Nytron fick det utan blev lågvarvig var ju för att man inte fick ha nedväxling på crossmaskinerna, och man skulle ju bums konkurera med 600or på banan. Något som var ett dumt beslut såhär i efterhand. lite mer varv och 140-150hk hade ju vare smartare såhär i efterhand.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Borde det inte finnas andra tekniska lösningar än variator i dagsläget? Känns gammeldags, tungt och stjäl mycket effekt.
Gammalt=JA, Stjäl mkt effekt=Nja?. Men är den verkligen tung? Vad hittar man för växellåda som är lättare men tål lika mkt krafter? Nu kanske växellådor m.m. är lättare än vad jag tror? Men jag upplever inte en variator som tung?
 

leftrustle

Aktiv medlem
27 aug 2012
68
0
6
Umeå
Gammalt=JA, Stjäl mkt effekt=Nja?. Men är den verkligen tung? Vad hittar man för växellåda som är lättare men tål lika mkt krafter? Nu kanske växellådor m.m. är lättare än vad jag tror? Men jag upplever inte en variator som tung?
Kanske är missuppfattning från min sida att den stjäl effekt, men rent generellt bör den formen av slirande överföring stjäla mer än kuggande lösning t.ex., därmed inte sagt att en normal växellåda är att föredra. Åtminstone variatorn på min gamla veteran blir ganska varm efter en kreativ körning, och där det finns värme finns det energiförluster.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag tror på en ny ledracer! Dags för nå nytt härligt där! Känns som vi kört i de flesta backarna nu, inte dags att komma ned på leden ett tag nu ;D
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Problemet är väl variatorerna som inte tål mer än 10000rpm...
En utav flera variatorer som klarar med råge över 10 000rpm .

http://www.hrpmotorsports.biz/img/catalog.pdf

Garanterad till 15 000 , så det är bara att varva på , men man förlorar lite mer på ha en variator som varvar för mycket , bättre med nerväxling som RX1/Apex har då och varva motorn och låta variatorn gå på lägre varv .
 

leftrustle

Aktiv medlem
27 aug 2012
68
0
6
Umeå
Å en växellåda blir inte varm då ;)
Inte till närmelsevis lika varm, nej. Vet inte själv hur mycket en variator tar av effekten, men lär ligga på 30-50%. Om det finns mätningar som visar annorlunda så gärna, men en manuell växellåda med kugghjul stjäl extremt lite effekt i jämförelse oavsett.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
mitt sista offt här men skulle de försvinna 30-50% i variatorerna så har man stora problem. googla runt så blir du nog väldigt förvånad.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Inte till närmelsevis lika varm, nej. Vet inte själv hur mycket en variator tar av effekten, men lär ligga på 30-50%. Om det finns mätningar som visar annorlunda så gärna, men en manuell växellåda med kugghjul stjäl extremt lite effekt i jämförelse oavsett.
Lite svårt att jämför som ni gör , ta en automatlåda då på en bil .
På en skoter är det ju hela drivlinan som stjäl effekt , om man mäter effekten på drivmattan , sätt dit en kedja från drivaxeln och ett hjul i stället som snurrar lätt så är ju effekt bortfallet mindre .
Mattan och boggin är det som stjäl mest effekt .
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Inte till närmelsevis lika varm, nej. Vet inte själv hur mycket en variator tar av effekten, men lär ligga på 30-50%. Om det finns mätningar som visar annorlunda så gärna, men en manuell växellåda med kugghjul stjäl extremt lite effekt i jämförelse oavsett.
Om vi säger att variatorerna stjäl 50% effekt. På en skoter med 160 hk i motorn, detta innebär att 80 hk i ren effektförlust genom värmeutveckling. 80 hk = ca 59 kW. Denna effekt räcker för att värma ca 10 hushåll vid -15. Känns det fortfarande rimligt?

Det som tar effekt i en skoter är det enorma gummibandet som ska drivas runt.
 

leftrustle

Aktiv medlem
27 aug 2012
68
0
6
Umeå
Ok, om man lämnar variatordiskussionen till förmån för något intressantare, en blå AC!

Finns en bild som flyter runt som definitivt inte är fake, ingen möjlighet att lägga in den här men söker man så...
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det känns så fel att hypa allt med industries first och sen släppa ett 2 år gammalt chassie med en ny motor, för ny motor kommer!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det känns så fel att hypa allt med industries first och sen släppa ett 2 år gammalt chassie med en ny motor, för ny motor kommer!
Nu är väl dock Yamaha mästare på att hypa som fan för minsta lilla? Man har en duktig marknadsavdelning. Man lurade ju på bra många Phazern t.ex. =)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Nu är väl dock Yamaha mästare på att hypa som fan för minsta lilla? Man har en duktig marknadsavdelning. Man lurade ju på bra många Phazern t.ex. =)
Jag kände mig då inte lurad när jag köpte min Phazer. Ingen trodde väl på fullaste allvar att en 500cc 4-t skulle kunna mäta sig med te.x BRP 600cc 2-t osv.