Yamaha 2014

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Här visar man mer om "Performance dampern" Ganska bra skillnad i "slagprovet" men frågan är ju fortfarande hur mycket man märker vid körning

[video=youtube;1OyKnJdR4FQ]http://www.youtube.com/watch?v=1OyKnJdR4FQ&feature=c4-overview&list=UUNXsfhIySc7qUuk_Of8jqIQ[/video]
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Tro hur nytron säljer nu när vipern kommer? Är det någon här som har köpt/bokat en -14 nytro?
Började spekulera på att byta in min rmk mot en x-ride ntc edition mest bara för att jag är sugen på att testa nånting annat, men känns som att andrahandsvärdet kommer sjunka rejält nu när vipern finns med på kartan?
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Har funderingar på att skaffa mig en -14 Viper till nästa säsong. Ni som har en vad har ni att säga om den? Fördelar/nackdelar? Går den att ev. förlänga till 153 tum om man skulle vilja de eller är tunneln för kort?

Jag undrar också hur den är jämfört med -15 modellen av XTX:en. Någon som har varit och klämt å känt på båda som kan ge ett utlåtande?

Tacksam för svar! :ciao:
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Har funderingar på att skaffa mig en -14 Viper till nästa säsong. Ni som har en vad har ni att säga om den? Fördelar/nackdelar? Går den att ev. förlänga till 153 tum om man skulle vilja de eller är tunneln för kort?

Jag undrar också hur den är jämfört med -15 modellen av XTX:en. Någon som har varit och klämt å känt på båda som kan ge ett utlåtande?

Tacksam för svar! :ciao:
Hej!

Jag har nu kört en säsong med min XTX och är supernöjd med maskinen. Bytte matta omgående till Power Claw 57mm då jag åker mest ospårat. Dock går den riktigt fint på leden även med den mattan om än den är nog så tuff för ledkörning. Maskinen är väldigt välbalanserad och förlåtande.. I lössnön är den riktigt lättkörd och jag tycker den är lätt att hålla på skrå. Det blev dock stor skillnad i snön när jag bytte till 40" framvagn.
141" räcker långt i skogen/lössnön om man inte har ambitioner o att vara absolut värst.

Du kan förlänga den om du vill, men tunneln är för kort så den måste bytas, kan beställas som Arctic originaldel. Det finns förlängningskit till skenorna eller så kan du köpa dig antingen original AC-skenor eller andra eftermarknadsgrejer som passar AC.

Antar att Yamaha kommer utöka utbudet på eftermarknadsgrejer till nästa säsong så man kan köpa direkt via ÅF istället för via Arctic-handlare.

Ps. Jag har beställt en ny till nästa år så min maskin är till salu om du skulle vara intresserad, kanonskick, pm:a för info.
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Hej!

Jag har nu kört en säsong med min XTX och är supernöjd med maskinen. Bytte matta omgående till Power Claw 57mm då jag åker mest ospårat. Dock går den riktigt fint på leden även med den mattan om än den är nog så tuff för ledkörning. Maskinen är väldigt välbalanserad och förlåtande.. I lössnön är den riktigt lättkörd och jag tycker den är lätt att hålla på skrå. Det blev dock stor skillnad i snön när jag bytte till 40" framvagn.
141" räcker långt i skogen/lössnön om man inte har ambitioner o att vara absolut värst.

Du kan förlänga den om du vill, men tunneln är för kort så den måste bytas, kan beställas som Arctic originaldel. Det finns förlängningskit till skenorna eller så kan du köpa dig antingen original AC-skenor eller andra eftermarknadsgrejer som passar AC.

Antar att Yamaha kommer utöka utbudet på eftermarknadsgrejer till nästa säsong så man kan köpa direkt via ÅF istället för via Arctic-handlare.

Ps. Jag har beställt en ny till nästa år så min maskin är till salu om du skulle vara intresserad, kanonskick, pm:a för info.
Tackar för svar! låter ju kanon de. Jo har själv tänkt på de, att man antingen kör på en högre kamhöjd på 141 tummarn eller så kör man en 153 tum. Men det låter ju lovande att de funka både bra på leden och utanför med 57's kammar.

Okej, kände nästan på mig de att man va tvungen att byta tunneln. Men de tänkte jag mest som ett alt. om man känner att mattlängden inte räcker till.. jao men precis, får hoppas på att Yamaha kommer med eftermarknadsdelar också!

Lät inte helt fel men det blir nog inget köp förens tidigast till hösten troligtvis!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Köpte mig en Ny Nytro för en månad sen, riktigt suverän maskin, smidigare än man trott i tät skog.

Kört 60mil

Enda som jag stört mig på, är dem jävla reflexerna , gick sönder en första igår, tråkigt på ny skoter, blir väll och borra ut nitarna och ta bort alla och spara dem tills man säljer skotern, och lägga en nit bara i hålen, men vill inte att det ska se ut som nå Lik,

Tunga är dem ju, men inte är dem så jätte klumpiga kört mycket i tätskog och enda gångerna man fastnat är när man stannat i uppförsbacke i djupsnö för att dra skidres,
Och engång i plogvallen när jag kom med på för tok lite fart.


Första gången Jag kör annat än Rotax, mycket nöjd. Fyfan vilken gång i motorn!! Inte som nå 800 E-tec som vibrerar i Chassiet så rutorna skakas loss.

Enda nackdelen är reflexerna, och att det inte är dragkrok

Justerbar styrhöjare, och 12Volts uttag sitter som standard, något som kostar över 2tusen till BRP
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Haha inte lite skit på BRP :p Men hade du köpt en årsm äldre Nytro hade du fått punga ut fyra minst, för att få styret på rätt plats. Grannen hörde sig för på sin, adapter + relocator + höjare :p
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Haha inte lite skit på BRP :p Men hade du köpt en årsm äldre Nytro hade du fått punga ut fyra minst, för att få styret på rätt plats. Grannen hörde sig för på sin, adapter + relocator + höjare :p
Menade inte så, gillar BRP än och hade gärnat köpt en BRP men kul och pröva något annat då man haft BRP i ca 10-14 år. eller egentligen hela livet

Självklart OM jag hade köpt en äldre Nytro, vilket jag inte gjorde för jag velade ha nytt.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Kört 110 mil nu, problemfritt än sålänge

Dock har remmen börjat ge upp, trots att jag INTE har fastnat och försökt gasa mig loss, inte kört iväg med kall skoter, inte försökt köra iväg när den vart fast frusen i backen,

Förstår inte riktigt hur den kan ha gått och blivit dåligt, såg det kommit lite remfransar på fotsteget,

Reflerxna har jag borrat bort och ersatt med nit, blev cleant och snyggt.



Dock inte nöjd med Bränsleförbr. 2,3L/milen,


Summit 600 E-tec drog ca 21 liter och Yamman velade ha 37 Liter på samma sträcka,

Där sprack ju ryktet om att 4-takt är så billiga i drift
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Kört 110 mil nu, problemfritt än sålänge

Dock har remmen börjat ge upp, trots att jag INTE har fastnat och försökt gasa mig loss, inte kört iväg med kall skoter, inte försökt köra iväg när den vart fast frusen i backen,

Förstår inte riktigt hur den kan ha gått och blivit dåligt, såg det kommit lite remfransar på fotsteget,

Reflerxna har jag borrat bort och ersatt med nit, blev cleant och snyggt.



Dock inte nöjd med Bränsleförbr. 2,3L/milen,


Summit 600 E-tec drog ca 21 liter och Yamman velade ha 37 Liter på samma sträcka,

Där sprack ju ryktet om att 4-takt är så billiga i drift

Märkligt det där med remmen. Jag har kört nästan 120 mil på originalremmen, och den ser då ut som ny än. Jag har gasat mig lös fler än en gång, men dock alltid varmkört den.

2,3l/mil tycker jag inte är så mycket att orda om, om man nu inte krupit fram i 40 på pistad led.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
2,3l/mil tycker jag inte är så mycket att orda om, om man nu inte krupit fram i 40 på pistad led.
Dock inte nöjd med Bränsleförbr. 2,3L/milen,
Summit 600 E-tec drog ca 21 liter och Yamman velade ha 37 Liter på samma sträcka,
Om dessa siffror hör till samma körtillfälle så har E-tecen tagit 1.3L/milen.
Så nog tycker jag att förbrukningen låter hög på Yamahan.