Yamaha 2014

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
är väll pressträff för alla märken i slutet på feb och sen är det väll hur länge de vågar vänta innan det läckt ut för mycket? Avvägning hur många av årets modell man kan sälja jfr med förhandsbokningar över konkurenterna?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om man tittar på senaste 4-5åren så kan det inte vara så svårt att gissa vad det är för lineup dom släpper.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
hoppas på en rad2a på 800cc och originalmonterad turbo i ett uppdaterat phazerchassie med moderna fotsteg, justerbar styrhöjare, integrerad spade, framvagn utan glapp (även efter 10 mil :). och rem ist för kedja!,
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ska man verkligen hoppas på ett "uppgraderat phazerchassie"? Varför inte hoppas på ett nytt, bra chassie ?

Phazern är inte ett optimalt chassie, jag tror det lönar sig för yamaha att skrota alla gamla ideer och gå tillbaka till ritbordet och ta fram något nytt och frächt.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag gissar att de släpper fler modeller med servostyrning. Apex, RS Venture GT/TF och RS Vector har det redan. En av de stora uppfinningarna inom skotervärlden
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ursäkta om det här låter fel. Men det är väll inte en stor uppfinning inom skotervärlden? Den är ju bara addapterat från en annan marknad.

En stor uppfinning inom skotervärlden borde vara något som är framtaget för just snöskotern.

För övrigt hoppas jag att yamaha skrotar hela sitt modellprogram (inte troligt) och kommer med ett eller flera nya chassien.

Servostyrningen kan de lämna på arbets och familje maskinerna.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Det är ingen ny uppfinning och minns jag rätt kommer denna lilla tingest från Yamahas ATV.
Saxat från Sledtrax

"Ett visst motstånd finns. Servot liknar mer en europeisk sportbil än en gammal amerikanare. Dessutom har man likt sportbilarna gjort servot fartberoende för att ge mer körkänsla. Vi laddar på slingrande leder uppför, mot fjällvidderna. Känslan är suverän i servot. Man mäter fyra olika parametrar för att ge servot rätt känsla och funktion. Man hämtar data till servon genom en vridmomentssensor, fart- och motorvarvssensor samt en strömsensor. Allt går ihop i en liten box som hjälper till tänka rätt."

"Det går så mjukt och fint - även rakt fram! Inga ryck i styret när styrstålen plötsligt vill hitta ett annat spår att följa. Som en osynlig järnhand håller servot kvar styret och skidorna. Man häpnas över funktionen. Det är alltså inte bara att det är lätt att svänga, snarare är det underordnat att man slipper ryck och slit i styret."

"Som kronan på verket har Yamaha toppat med styrservo. Det här är helt enkelt framtiden! Oj vad vi har längtat! Låt oss nu införa styrservo på alla skotrar! De som skriker om viktökning kan ta ur jappen ur fickan så hamnar matchvikten ungefär lika. "
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hoppas på.

ny apex som väger 230kg torr.men nya mountain boggien men flot evol samt feta öhlins fram.

däremot så är det inte så realistiskt.

tror mer på en uppdaterad/ny nytro men skulle inte bli förvånad om dom helt slutar tillverka skotrar.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Och för er som inte hänger på totallyamaha, så spekuleras det hårt om yamcat, men jag tror inte yamaha viker ner sig så lågt och använder kisse katts grejer.
sen har det ju vilt spekulerats om att det kommer en apex som är lättad och motorn är bakflyttad, samma motor fast med andra kamaxlar som spekuleras ge 183hk samma som r1:an och att avgas systemet är omgjort, men lättare skotrar är jag nästan helt säker på att yamaha kommer med.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
snackades det inte om att yamaha egentligen skulle släppa en ny motor på ca 110 hk, men att det sköts upp pga ekonomi kris grejjsset?(inte så insatt)... kanske även ett nytt chassie till det? är ju som sagt ett stoooooort hål mellan phazern och nytron.
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
jag skulle vilja se en fortsättning på nytron, kraftigt lättad, ny design, ny/förbättrad motor som drar mindre men mer effekt och alternativ fabriksmonterad turbo. det hade varit roligt!
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Måste gå lätta upp mot 25 kg utan problem. Se bara tråden om boggie bytet, AC boggien är 10 kg lättare. Mindre batteri, avgasystem som integreras i chassit som en del i ramen och möjligör kylare i bandtunnel och mindre vikt på framdelen, ny framvagn.

Sedan borde man ju kunna pruta bort axeln som går mellan sek och kedjehuset. varför inte sätta sekundären och kedjehuset som en del. Mycke roterande massa som försvinner.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
När ska någon göra en lång lätt arbetsskoter, gärna med hög & låg växel?

Forest Fox är saknad!