Vilken skoter går bäst i lössnö?

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Fast det där är nog mest nostalgiska minnen. En Elan har inget att hämta mot egentligen vilken modern långbandare som helst. Men suktar du efter Elan så får du vända blickarna mot nord amerika där modellen fanns på 90 talet. Inuiterna på packisen gillade hjul boggie.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Finns väl bara två maskiner som gillar lössnö.Då menar jag total framkomlighet samt att du kan snirkla i snårskog,samt GLÖM INTE att du skall orka lyfta upp maskinerna efter en rejäl nedkörning i låt oss säga ett skogsdike.
Då finns nog bara ski-doo Elan långbandaren med 12hk rotaxmotorn.samt Lenkos Larven.

lennart
Japp elan lång med 12 hp törs man köra varsomhelst, i värsta fall så bär man hem skotern :) lycklig ägare till två st en Summit elan och en kort racer elan, bägge med frustande 12hp rotax
 

danne_800

Medlem
9 nov 2007
20
0
1
Vistträsk
ja skulle då säga en lynx 3900gls eller en lynx 59a eller en fox:) dom gå bäst i snö och där de är risit är de bara att gasa:)
 
Last edited:

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
summit 1000 162 " överlägset bäst i snön, har haft en sån har nu en apex mtn 162" den är inte alls lika grym i snön som summiten. summiten har extrem mattvinkel. kedjehuset sticker ner under buken på dom.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Skoterklubben här har 2st Lynx 650 och dom är sjuk på att ta sig fram fast styrningen är inte den bästa, men när man dragit sladden eller dyligt med 650 är våran egen lynx 5900 -99 inte mycket att komma med. Och eftersom 650'in har 60cm bred matta så kan man backa i snö hur lätt som hälst med :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Finns väl bara två maskiner som gillar lössnö.Då menar jag total framkomlighet samt att du kan snirkla i snårskog,samt GLÖM INTE att du skall orka lyfta upp maskinerna efter en rejäl nedkörning i låt oss säga ett skogsdike.
Då finns nog bara ski-doo Elan långbandaren med 12hk rotaxmotorn.samt Lenkos Larven.Dessa har jag varit ägare av båda två under åren.
Nu kör jag en Yamaha 500xl.Vilket jäkla as!!
Höll på att få lämna denna på fjället för ett par år sedan,körde fast rejält i en driva.Då kan jag säga att den var tung!
Drömmen nu som jag är på jakt efter Är just en elan lång i toppskick.
Men dom är tyvärr lätträknad,utkört skrot finns det gott om på blocket.Men jag vill inte ha något sönderskruvat skrot som någon finnig,fjunig tonåring skruvat sönder totalt.
Så tipps emottages tacksamt!

lennart
Min ingifte har två skotrar uppe i Böle (Kall) - en Larven -69 och en Elan lång -81 eller så. Han vet vad som krävs om det är riktigt djup snö. :D

Jag har frågat om någon är till salu men icke.:laugh:

(Larven är väl skotrarnas motsvarighet till 2CV.)

/millgard
 
B

Biosteel

YAMAHA APEX MOUNTAIN !! med turbo då är den ju ännu bättre ! :D så alla andra märken kan dra åt helvete hehe
vare märken de handla om så kan man ju lika väl ta ett thundercat chassi med en hayabuza motor och turbokonvertere den upp till 900 hp sen så kan yamaha sitta fast i sina ***** surhål med sin betongräzer
 
B

Biosteel

Japp elan lång med 12 hp törs man köra varsomhelst, i värsta fall så bär man hem skotern :) lycklig ägare till två st en Summit elan och en kort racer elan, bägge med frustande 12hp rotax

haha det där gjorde min dag jag lovar :)(=
 

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Min ingifte har två skotrar uppe i Böle (Kall) - en Larven -69 och en Elan lång -81 eller så. Han vet vad som krävs om det är riktigt djup snö. :D

Jag har frågat om någon är till salu men icke.:laugh:

(Larven är väl skotrarnas motsvarighet till 2CV.)

/millgard
Ski-doo pratar om de "uppfann" ride forward (REV) men alla vet ju att det var Lenko med Larven redan på 60-talet:rock:

//
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag har efter intensiva studier noterat en sak.
Nämligen att om mountainmaskinerna had kunnat backa lika obehindrat som bredbandarna så hade inte bredbandarna haft nånting att hämta ute i snön, undantaget när man ska dra någonting.
Sen har jag också noterat att ACm-serien är helt överlägsna i snön:)
 
B

Biosteel

men mycket för att dom e överlägsna måste ju bero på ett bra chassi och att dom e så lätt ?
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Rmk 900 166" verkar vara en bra kandidat. Jag vet inte hur mycket den väger men nästan 4,2m matta är inte dåligt.
 
D

Deleted member 9532

Det spelar ingen roll vad jag skriver, det är alltid nån som vet en bättre... Därför håller jag tyst:hello:
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Finns väl bara två maskiner som gillar lössnö.Då menar jag total framkomlighet samt att du kan snirkla i snårskog,samt GLÖM INTE att du skall orka lyfta upp maskinerna efter en rejäl nedkörning i låt oss säga ett skogsdike.
lennart
Ni glömmer alla den bästa.......en Diana långband (tillverkades i Hedeviken i Härjedalen):D. Samernas favorit innan Foxen gjorde sitt intåg;).

// Matti
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Skakar liv i en gammal tråd. Den första skoter jag radade var en Ski-Doo Tundra LT 1985 och just den skotern köpte jag 8 år senare av första ägaren och har den än idag. Det var en förträfflig snömaskin med sitt snirklade sätt om än den fått färre körtimmar på senare år. I genren lappmoppar har jag ägt 4 foxar, en Alaska, en 39'a med LTS och en Tundra i senaste utförandet (vad jag kan komma ihåg). Av dessa är foxarna tveklöst bästa snömaskinerna, nya Tundran var en stor besvikelse. Generellt kan sägas att det viktigaste för framkommligheten hos en standardmaskin, vad jag har upplevt, är hög markfrigång, lång matta och låg utväxling. Allt detta kan sammanfattas med ett ord, Karibo. Storebror Alaska är dock, i jämförelse, ingen lössnöfantom.

Har även haft Summitar, RMK'ar mm och de är förstås bra på sina områden. Gigantiska fjäll och våldsamma branter... Allt är relativt.