Vilken skoter går bäst i lössnö?

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
rmk 700 så klart !ja inte e d vikingen i alla fall

Polaris wt var enligt alla tidningar bäst i framkomlighet,smidigast och drog mest sedan kom st 600/scandic 600 och man slutade dra extrema tyngder i testen (4 ton) hängde på mera normala kälkar (500 kilo) å då distansierades alla andra av lynx/skidoo
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
et 340t/r skrev:
YAMAHA VIKING är bäst i SNÖ ENLIGT TESTER å om jag tar lynx 5900 i jämföelse med viking så e lynxen för stark å gräver ner sej de e ju INTE bra.



(TRIMMAD VIKING 96 II)
Att en skoter skulle kunna vara för stark för lössnö är ju fria fantasier.

Eller har ni pulsbreddmodulering på gasen? det finns ju andra lägen på gasen än tomgång och fullgas ;)
 
E

Ej medlem/Inloggad

Lite sena..

Frågan är från 2002, han/hon kan ju ha reinkarnerats till en fjällripa vid det här laget...
 
E

Ej medlem/Inloggad

hej har prövat de mästa(aktiv renskötare)skotrar. de som gäller i löss snö är

enormt löss snö ski-doo trapper 500 -87 den ända års modelen som har rätt boggi senare årsmodeler är helt anorlunda. tundra ny+gammal,lynx fox,250,360,ranger,59,st600, karibo,widetrak,bercat, alla fläkt muntingar har ej någon chans mot trappern när de är riktigt löst, men de är höggst ca 2-3 veckor om året, sen blir trappern för klumpig(ej rätt ord då den är relativt lätt men för att beskriva kör känslan)

löss snö forest fox-97 med rätt bestykning(viktigt förgasare+variator) är den bästa för vanlig löss snö, 440 model chans löss mot -97an ,slår alla ovan

men alla nya munting maskiner går otroligt........! bra i löss snö så de är klart att summit 800,m7, tar sig helt klart mycket bättre än dom gammla löss snö skotrarn. så rent att ta sig fram är dom bättre,
 
E

Ej medlem/Inloggad

Forest fox

Jag har varit och kört en Forest Fox i veckan och jag måste säga att den tog sig fram otroligt bra. Inga som helst problem att köra på skrå och i snårig terräng. Jag skulle vilja se den mountain maskin som tog sig fram där jag var.(trångt och djävligt)
Nu är den ju absolut inget att ha i branta backar eftersom mattan matar runt i ca 40-50 km vid fullgas, så man kommer inte högt. Men som sagt, har man inte bråttom så är den rolig. Kanske en aning lättburkad, men det vänjer man sig väl vid.

Otroligt tråkig och obekväm på led.
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
Ski-Doo Safari 503 är jäkligt bra i lössnö. Den har ju en aning bredare matta än vanligt - 42cm. Relativt enkel att lyfta loss dom få ggr man kör fast med en sån. Men den är helt värdelös i stöp! Höll på att lyfta ihjäl mig förra vintern :(
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Haha det var det roligaste jag hört på länge! Jag har spårat med en (kort) Polaris XCR 600 åt en Bearcat som inte tog sig annars. I djup lössnö.
HAHA! Det där var det roligaste som JAG någonsin hört! Tror inte ett ord på det! Det finns ingen bättre lössnöskoter än bearcat wt 550, Kan då säg att den tar sig mycket bättre i lössnön än summiten vi har nu.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Ski-Doo Safari 503 är jäkligt bra i lössnö. Den har ju en aning bredare matta än vanligt - 42cm. Relativt enkel att lyfta loss dom få ggr man kör fast med en sån. Men den är helt värdelös i stöp! Höll på att lyfta ihjäl mig förra vintern :(

Kan inte annat än hålla med. Lång och bred matta, hyfsat lätt, och rätt utväxlad, drar tunga lass oxå. Fastnar man så beror det på att man klantat sig.

Vad är stöp förresten?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
beror väll lite på hur man menar. Ska de bara gå sakta och dra vet så satsar jag på björnkatten. Men ska man oppför och snabbt därtil. Så tror jag att nya M1000 har en ganska bra chans att ta guld. Eller kanske summit 1000. Enda 1000cc orginalarna ja kan tänka mig i "toppfighten" iallafall.

(apex osv. är altså, enligt mig, INTE standard med turbo)

Och personligen så tror jag nog att en M1000 med tubro pissa på en APEX tubro. Ja lär aldrig få ett bra svar, men jag tror då det. (förutsatt att båda laddar lika mkt)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Kan inte annat än hålla med. Lång och bred matta, hyfsat lätt, och rätt utväxlad, drar tunga lass oxå. Fastnar man så beror det på att man klantat sig.

Vad är stöp förresten?
Stöp-is, dubbel is med vatten emellan islagren kan man väl säga. Vet inte om det är något dialektalt uttryck men här runt gästrikland så används det iaf.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Stöp-is, dubbel is med vatten emellan islagren kan man väl säga. Vet inte om det är något dialektalt uttryck men här runt gästrikland så används det iaf.

Okej, då förstår jag. Det blir inte så mycket dubbelis härikring, har då aldrig brakat igenom.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Aktiv karibo.. Kan inte annat säga då man för under 10k får en skoter som f*n inte går att få stopp på. Den går tills man släpper gasen helt enkelt..
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Arctic-Cat M7 162" LE med attac 20 matta vänd i HC läge.

Summit X-RS 800 kommer nog att gå riktigt bra den också.