Vilken skoter går bäst i lössnö?

F

Fredrikkoraudi

Ej medlem/Inloggad skrev:
Haha det var det roligaste jag hört på länge! Jag har spårat med en (kort) Polaris XCR 600 åt en Bearcat som inte tog sig annars. I djup lössnö.

HAHAHA, Du drömde va? Helt omöjligt att det ska vara så, mattan är bredare på bearcatten. Eller tror dig om föraren var Olle 9år eller Gunnar 90, annars så drömmer du bara :)
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
forrrest fox....muskelsnömountain tror jag inte på, har en själv men dom blir för tunga...forrest foxen kan man ju lyfta....å backa...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hmm

Finns ett företag på andra sidan atlanten som bygger det värsta jag sett. Crazy Mountain Xtreme heter företaget och således namnet på skotern. gå in på www.crazymtn.com

Läs och njut.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Förvisso ej kosmetiskt fulländad....

Men nu var väl inte frågan vilken skoter som ser bäst ut i lössnö, utan vilken skoter som går bäst i lössnö. CMX:en är grym för att den utvecklats av personer som inte annat gjort än att pumpa puder bland Rocky Mountains "over there" och därigenom satt ihop skotrar som är byggda för enbart ETT ändamål. Funktionalitet, perfektionism.

Tyvärr är den också svindyr (mycket pga. att man bara plockat delar från det bästa som finns på skotermarknaden och satt ihop det).

Snillrika lösningar är dock kul att se. Som hemmabyggda delar i Titan, extra gasvajer till burkrem(för att slippa nå gashandtaget när man burkar åt vänster), rem istället för kedja, integrerad broms i "remhuset" m.m m.m. Kan ju bara bli perfekt om man nu kan ta alla delar som lämpar sig bäst utan att bry sig om att kunden faktiskt måste lägga ut 250 papp på dylik skoter....Tänkvärt, men vill man vara värst så ......
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hehe jo exakt som du säger, ganska häftiga lönsingar :) Tror den där kommer e ganska dutti på klättra i snö men drivrem istället för kedja..varför har inte fler skotrar det?
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hellboy skrev:
Hehe jo exakt som du säger, ganska häftiga lönsingar :) Tror den där kommer e ganska dutti på klättra i snö men drivrem istället för kedja..varför har inte fler skotrar det?
Ja, det kan man fråga sig. Dock så är ju inte CMX ett speciellt etablerat märke förutom i staterna då. Tillgång på reservdelar och support på orten gör det väl kanske svårt för folk med pengar på fickan att kanske köpa en dylik maskin. Jag menar nu inte bara remdriften utan fjädrar i titan osv. mycket är ju specialbyggt.....Inget som man hittar på skoterskrot'n direkt. Men ja, varför? För dyrt för att det ska löna sig? Men det är ju en otrolig viktbesparing samtidigt då som det borde ge bättre gassvar iom. att det är mera "lättdrivet". Men får man pengar kan man ju tänka sig en sån bredvid 59:an som p**** förlängare, hehe
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
lössnömaskiner

Några maskiner som jag tror kommer fram ganska bra är flextrak, gammla fläktkylda 59or, 69or och möjligtvis summit 1000.
Har även hört att aktiv 600 med 290 motorn var grym.
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Stämmer

Ej medlem/Inloggad skrev:
Ja skulle säga yamaha viking är bra med bland dom som tar sig bäst iallafall om man ska dra kälke också.
YAMAHA VIKING är bäst i SNÖ ENLIGT TESTER å om jag tar lynx 5900 i jämföelse med viking så e lynxen för stark å gräver ner sej de e ju INTE bra.



(TRIMMAD VIKING 96 II)