Vilken skoter går bäst i lössnö?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Summiten från -06 verkar gå riktigt bra. Undrar hur nya tundran är den väger ju fan inget.
Min RX'1a lär då inte vara en kandidat :p
 

mafor

Välkänd medlem
10 jul 2008
144
0
6
piteå
Den nya yamaha mountain ska va en riktig dräpare har jag läst.. det kommer in 10st av den värsta till sverige med en mattlängd på otroliga 4,17meter.. den ska va brutal i lössnö... så nu har nog summiten o m7'an fått hårt motstånd =P finns tester på yamahamotor.com/usa Tompa

Men yamahan har inte så mkt att säga till om i lössnö jämfört med varken summit xp 800 eller M7!!!! visst läng matta men den är för klumpig!!! Är inte lika smidig som dom andra och dom har inte så korta mattor, dom hänger av yamahan utan att blinka!!!!!
 
B

Biosteel

En liten rättelse Yamaha Apex Mountain har samma bred 16" och samma längd på mattan som Summit 1000 dvs 162"=411cm och med tanke på att Summiten är ca:20kg lättare och troligen har mer effekt så tror jag att Apex:en i standard utförande får det svettigt sen kan man ju även kasta in två till i leken så blir det riktigt intressant RMK 166 den väger som en Summit men har längre och smalare matta och M7 162 har samma längd men smalare än Summiten men den är 30kg lättare än Summiten och alltså hela 50kg lättare än Apex:en vem är bäst ja troligen lär det testas friskt i vinter så vi får väl se.

den här texten talar nog för sig själv hehe :rolleyes:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Lynx Forest Fox, prova själva, helt j..la makalösa på att ta sig fram.

Kanske ingen fartupplevelse, men frågan var ju vad som tog sig fram bäst i lös snö!
 
B

Biosteel

vad skulle vara annorlunda ? ser väll ut som att det är just arctic med sina maskiner och förmodligen skido och polaris som är dom bästa ? :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
I snårskogen så vinner nog en explorer eller liknande. Kanske tom Tundra 300'an.
Frågan gäller inte bara lössnö utan hur omgivningen ser ut. Nya X-trim Commander kanske är nåt också men jämfört med Tundran är den ju ett AS.

Tom min RX'1a går relativt bra bara det är öppna landskap =)
 

Igbo

Medlem
21 feb 2010
6
0
1
Norrbotten
Enligt min erfarenhet.
Aktiv karibo, lätt och en riktig klassiker i lössnö.
Forest fox, fråga bara lapparna.
Aktiv Panther lång verkar ju också gå fint i snö.

Det räcker fan int å bara ha 1000cc, visst tar man sig så länge som man har upp farten men men, man ska ha en skoter så man kan ta det lugnt och glida fram i snön, och kunna stanna.:becky:
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Håller fullständigt med! Aktiv karibo är helt underbar i lössnön. Om man skulle fastna så lägger man i backen och kör vidare. ;)
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
"...går bäst i lössnö" är en väldigt bred fråga. Går bäst uppför en brant fjällsluttning eller går bäst i tät snårskog, eller går bäst i 2m puder osv osv... Sen handlar det om vilken skoter som passar just dig bäst, det är så fruktansvärt individuellt så det går inte att ge något generellt svar. Lite som att fråga "vilken skoter är roligast?" fast kanske inte lika extremt.