Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har lämnat bort allt vevaxeljobb till en jag känner, han brukar då ta 500:- för riktning och då brukar han ta ner dom till max 3 hundradelar. Kan aldrig tro att en "vanlig" verkstad vill ha över 1000:- iaf !?
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Syns de inre packboxarna på PTO/MAG sida utan att ta bort lagrena?
Tog nämligen isär min motor igår och kan inte se någon packbox på insidan. Lagrena var helt tomma från fett, men det är inga hål borrade för oljesmörjning heller.
Blocket är daterat -02 men skotern är en mxz 800 -04.
Bild:


 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På de första årsmodellerna satt det en röd lös packbox (liknande de båda i mitten) mellan de båda kullagerna på variatorsidan, endast det yttersta lagret på variatorsidan var då fettsmort. På din ser det ut som att det inte sitter någon packbox mellan lagerna, jag gissar att båda lagerna är fettsmorda och att det inre lagret (på variatorsidan) har en tätning in mot vevhuset.

Jag rekommenderar alltid för att borra upp oljekanaler.
Behöver du byta ett eller flera av kullagerna och vill komma billigare undan så skicka PM till mig.
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Tack för svar.
Mina lager känns fina tycker jag, är dock inget lager proffs. Hur brukar ni besikta era lager?
Men eftersom fettet är borta och det var rent utanpå motorn så måste det ju betyda att de inre packboxarna är slut.
Därför måste jag lös med lagrena hur som helst, någon som har bra tips på hur jag ska få lös dem, finns det nå schyssta avdragare på tex biltema?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag brukar använda ett liknande verktyg som biltemas 20353 när det är för trångt för att få ner klorna på en vanlig avdragare.
Biltema har även flera vanliga avdragare som funkar bra när du väl fått ut lagret några mm.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Biltemas 20353 är alldeles för liten, tro mig. Kapade och slipade bra länge i avdragaren innan jag fick den att gapa över, när den väl gapade över vart den för vek och gav sig så fort man försökte dra av lagret.
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Jo var på biltema idag å kikade på just den, var precis som du säger alldeles för liten. Får söka vidare om jag hittar någon vettig sådan, kanske jula.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Såg ju inte fel ut :)

Rev förövrigt en rotax 600ho -04 orörd med ca 800mil åt en bekant idag, var bara tänkt att fetta om, byta pboxar, packningar och kolvar. Upptäckte sedan att båda lager på pto var skrot och det yttre svarvat ner axeltappen bra mycket :(



 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Satt och lurade lite över dom här fettade lagren, som många vet finns det en nippel för att trycka i fett på pto sidan. Ingen som prövat köra oljebad där också som på vattenpumpen ? Måste ju funka kanonbra så länge pboxar är hel, simpelt som fan också att bara sätta ett T på slangen som går till vattenpumpen :)

Eller är jag ute och cyklar ?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det finns en skillnad, vattenpumpsutrymmet har även en "avluftningsnippel" som är ansluten tillbaka till oljebehållaren.

Jag har dock funderat på en liknande lösning. Borra oljekanaler samtidigt som man behåller kullagernas tätning in mot vevhuset. På detta sätt borde lagerhusen bli fyllda med olja/bränsle.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Avluftningsnippel ? Har jag missat det ?

Jag som kör olja i bränslet har då bara en slang ner från en liten liten burk på 0.5dl, så har även 440 mfl.

Hål samtidigt som oljebad funkar nog sämre, då oljeburken måste sitta högre för att få självrinning så borde det logiskt sett trycka upp oljan i vevhusen genom det borrade hålet. Men ett slutet rum med täta pboxar borde ju funka kalas, visst fett funkar ju också bra så länge det finns där men man slipper ju själv rivningsprocessen när fettet tar slut om man dränker med olja. Tåls att funderas över :)

Såg även att du fick problem att borra i R blocket Gabbe, har inte kikat på mitt block nu men det går inte att borra rakt igenom ner till lagerläget och sedan skjuta i en rörbit i hålet som leder ner oljan ? Som jag förstod var de för lite gods i dom nyare blocken.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men du får ju inte ner en droppe olja om du inte har en avluftning. Olja in : Luft ut.

Tänk på det
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
När jag fyllt upp behållaren brukar luften komma upp i samma slang, går grymt sakta men det är fullt tillräckligt :) luft letar sig ju uppåt så så länge du inte har ett "vattenlås" ska det ju funka utan problem.

Samma princip när du tankar ur dunk, du kan ju inte skruva av korken och vända den uppochner utan att det rinner ur ;)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ja det kan nog (uppenbarligen) funka utan avluftning, men på alla motorer med oljepump så fylls ju utrymmet genom pumpen och strax ovanför sitter en avluftning som är ansluten till oljetanken via en slang. Så iden med att ha ren 2-t olja även i ramlagerna är ju inte så dum kanske.

Min ide med oljekanaler och tätade lager ska ju givetvis utföras utan att koppla någon slang till oljebehållare. För övrigt har inte ens R-blocken dessa nipplar som satt på äldre block.

Det går bra att borra rakt ner även i R-blocken, kanalen mynnar då ut mitt i mellan ramlagerna. Om man samtidigt har tätade lager mot vevhuset så spelar det ju ingen större roll var oljekanalen mynnar ut, hela lagerhuset kommer ändå ligga i konstant oljebad.
Jag blir mer och mer frestad att testa denna lösning på min. En nackdel kan ju vara om du skulle lägga skotern upp och ner, då lär det rinna tillbaka nån dl olja/bränsle in i cylindrarna, kan ju vara svårt att få igång maskinen efter något sådant.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag vill ta tillbaka mitt tidigare uttalande om att det går bra att borra även på R-blocken. Rotax har borrat kyl/vattenkanelar som går förbi samtliga ramlager så det finns en stor risk att borra in i en vattenkanal.
 

elsmurfo

Medlem
27 sept 2011
15
0
1
Har precis köpt mig en gammal summit rev 600 ho där jag märkte att den inte gick ner i tomgång som den ska då den är varm, fick tipset att kolla insugsgummina och mycket riktigt båda var dåliga, beställde nya i Alu. Har dessa dåliga gummin påverkat min motor i en sån mån att någonting mer borde bytas?

Går i planer att byta lager på vevaxeln, nya kolvar och borra till oljesmort nästa säsong. Om jag hittar något företag som utför detta i Norrbotten. Tips?

Vad för lager ska man satsa på då man byter till oljesmort?

Mvh
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Motorslipen i Piteå gör nog det.

Har precis köpt mig en gammal summit rev 600 ho där jag märkte att den inte gick ner i tomgång som den ska då den är varm, fick tipset att kolla insugsgummina och mycket riktigt båda var dåliga, beställde nya i Alu. Har dessa dåliga gummin påverkat min motor i en sån mån att någonting mer borde bytas?

Går i planer att byta lager på vevaxeln, nya kolvar och borra till oljesmort nästa säsong. Om jag hittar något företag som utför detta i Norrbotten. Tips?

Vad för lager ska man satsa på då man byter till oljesmort?

Mvh
 

elsmurfo

Medlem
27 sept 2011
15
0
1
Motorslipen i Piteå gör nog det.
Pratade med dom tidigare idag och han rekommenderade mig att ha kvar fett smörjning, enligt honom så var 600 motorerna inte utsatta på samma sätt. Han sa även att om han skulle ta på sig att byta lager kolla vevaxeln, borra kanaler så ville han byta stakar också. Strax över 8000 gav han som prisförslag.