Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Det beror på om du har en bricka bakom variatorn eller inte... Brickan sitter på vissa årsmodeller, skruvad med 4 små skruvar. Syftet med brickan är att hålla in packboxen, så att den inte ploppar ut. Om du har brickan, så måste du definitivt bort med primären.
Nej, ingen bricka :)
summit 800 -02
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Nej skulle jag säga. Lagerna närmast vevskinkorna lär man inte få i något nytt fett i.. Och ska man dessutom av med lagerna från veven så är dom ju kasserade..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nej skulle jag säga. Lagerna närmast vevskinkorna lär man inte få i något nytt fett i.. Och ska man dessutom av med lagerna från veven så är dom ju kasserade..
Det beror på vilken vevaxel man har. Det är inte alla serie III-axlar som ska ha fett i inre lagren.

Se tex melmaq's guide: Här

Nu är det väl i praktiken hopplöst (iaf jä-igt svårt) att få i fett i yttre lagret utan att ta bort variatorn, så det givna valet är att ta lös den. Dessutom är det inte så lätt att kolla skicket på yttre vevaxeltätning med variatorn på plats.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Det beror på vilken vevaxel man har. Det är inte alla serie III-axlar som ska ha fett i inre lagren.

Se tex melmaq's guide: Här

Nu är det väl i praktiken hopplöst (iaf jä-igt svårt) att få i fett i yttre lagret utan att ta bort variatorn, så det givna valet är att ta lös den. Dessutom är det inte så lätt att kolla skicket på yttre vevaxeltätning med variatorn på plats.
Så jag borde ta lös variatorn + alla lager på vevaxeln för att kunna fetta in dem?
Är det svårt att ta lös dem? Och är det något annat än fett och flänstätning jag kommer behöva?

Och din länk funkar inte..

Edit: Kan jag använda något av det här?
http://www.rinab.nu/UOljor/Övrigt/Blaa-silikontaetning.htm
http://www.rinab.nu/UOljor/Övrigt/Taetningsmassa.htm
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Du kan fuska lite och fetta de yttersta lagret på MAG sen blåsa med tryckluft så kommer det nog fett i det inre lagret också. Så gjorde jag, lossade inte ett enda lager då jag inte hade en lageravdragare men som sagt så skiljer det på olika vevaxlar..
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Du kan fuska lite och fetta de yttersta lagret på MAG sen blåsa med tryckluft så kommer det nog fett i det inre lagret också. Så gjorde jag, lossade inte ett enda lager då jag inte hade en lageravdragare men som sagt så skiljer det på olika vevaxlar..
Nu har inte jag sån bra koll på hur alla lager sitter på axeln och vilka som ska fettas in, så jag förstår inte hur du menar. Någon som har en bra bild på detta? :)
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
MAG= Magnet/Stator sidan
PTO= Power TakeOut - Variatorsidan

Som du ser på bilden så sitter de två yttersta lagren på magnetsidan precis bredvid varandra, därför är det svårt att fetta den inre.
Men du har alltså inte delat på motorn än?

 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
På PTO, (variator), sidan finns det dessutom en packbox mellan lagren, så det går inte att skjuta i fett utifrån. Vissa har rekommenderat att blåsa i med tryckluft, men det riskerar i resultatet sönderblåst packbox.

Hämta en verkstadshandbok härifrån: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=53304

Sedan kan du titta på reservdelar här: http://epc.brp.com/SiteMods/BRP_Public/BRP_Public_Login.aspx?ReturnUrl=/Index.aspx?lang=E&s1=70ada4c5-f966-4a1a-ab40-f72620064dd1&lang=E&s1=70ada4c5-f966-4a1a-ab40-f72620064dd1
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
MAG= Magnet/Stator sidan
PTO= Power TakeOut - Variatorsidan

Som du ser på bilden så sitter de två yttersta lagren på magnetsidan precis bredvid varandra, därför är det svårt att fetta den inre.
Men du har alltså inte delat på motorn än?
Nope, vill veta vad jag behöver göra och om jag överhuvudtaget kan göra det annars skickar jag in den. :)
Hur ska jag få av lagrena då? Och finns det något jag bör byta?

På PTO, (variator), sidan finns det dessutom en packbox mellan lagren, så det går inte att skjuta i fett utifrån. Vissa har rekommenderat att blåsa i med tryckluft, men det riskerar i resultatet sönderblåst packbox.

Hämta en verkstadshandbok härifrån: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=53304
Har redan en manual nerladdad :)
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Nej du skall ha isoflex fett, läs igenom denna tråden så ser du vad folk användt för fett i sina motorer.
Blocket behöver du ingen press för att dela, lossa alla skruvar och några försiktiga knackningar med plast/gummiklubba så ramla min isär.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Nej du skall ha isoflex fett, läs igenom denna tråden så ser du vad folk användt för fett i sina motorer.
Blocket behöver du ingen press för att dela, lossa alla skruvar och några försiktiga knackningar med plast/gummiklubba så ramla min isär.
Okej!
Jag har två problem: Få av primären och få av svänghjulet. :/
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Nope, vill veta vad jag behöver göra och om jag överhuvudtaget kan göra det annars skickar jag in den. :)
Hur ska jag få av lagrena då? Och finns det något jag bör byta?
Jaha okej, nej om alla lager är i gott skick så behöver du inte byta nått i veven, du behöver även nya cylinderfotspackningar då dem brukar gå sönder då man demonterar motorn. Jag skulle ha köpt en komplett packningssats med ALLA packningar till motorn samt o-ringar och packboxar, kostar ca 1000kr original.

Så Fett, flänstätning och packningssats behöver du köpa !
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Jaha okej, nej om alla lager är i gott skick så behöver du inte byta nått i veven, du behöver även nya cylinderfotspackningar då dem brukar gå sönder då man demonterar motorn. Jag skulle ha köpt en komplett packningssats med ALLA packningar till motorn samt o-ringar och packboxar, kostar ca 1000kr original.

Så Fett, flänstätning och packningssats behöver du köpa !
Packningar har jag köpt, Men inga packboxar. Blir att köpa dem då!
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
En liten fråga bara, håller på fixa upp min summit 800 HO -06 och funderar på hur viktigt det är att lämna in veven på balansering om man nu byter ett eller två lager?

Har även en till fråga och det är om någon kan förklara för mig vad detta är för anslutning?!

 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nej du behöver inte rikta vev vid byte av yttre lagren men jag skulle absolut göra det ändå då veven får ta mycket stryk med tiden och lätt vrider sig en aning.
Kan räcka med en remsprängning så vrider sig veven, sen mår lager, rem, ja det mesta mår bättre av en rak vev utan vibrationer.

Har du tillgång till svarv så sätt upp vevaxeln där och mät upp med indikatorklocka, 6 hundradelar ska ju lagren svälja men allt över de skulle jag gjort något åt.
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
De har avlägsnat oljepumpen och kör med oljeblandningen i bensinen.
Jag körde på detta sätt mer än 500mil med min 827
Okej, då förstår jag. Tack för hjälpen! :)

Nej du behöver inte rikta vev vid byte av yttre lagren men jag skulle absolut göra det ändå då veven får ta mycket stryk med tiden och lätt vrider sig en aning.
Kan räcka med en remsprängning så vrider sig veven, sen mår lager, rem, ja det mesta mår bättre av en rak vev utan vibrationer.

Har du tillgång till svarv så sätt upp vevaxeln där och mät upp med indikatorklocka, 6 hundradelar ska ju lagren svälja men allt över de skulle jag gjort något åt.
Ja, det har du la rätt i.. tillgång till svarv har jag mest troligt och en duktig vän som nog kan fixa det åt mig men om han nu inte skulle kunna, vad kostar det då att lämna in till någon som håller på med detta? :)