Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jag är väldigt nöjd med BSM i haparanda som nyss repat min vev, dom bytte alla lager samt PTO vevsläng och vevtapp. Strax under 10 000 slutade det på uthämtat på bussgods.
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Håller på att sätta tillbaka mina lager på veven nu, men hur har ni gjort för att få det yttre lagret på PTO sidan i rätt läge?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Håller på att sätta tillbaka mina lager på veven nu, men hur har ni gjort för att få det yttre lagret på PTO sidan i rätt läge?
Du menar tillräckligt/lagomt långt in på axeln?
Bara att mäta, pressa på lagret på samma avstånd gamla lagret satt. För man mätte ju innan man drog av det gamla.
Prova med att lägga vevaxeln i lagerlägena tills det är ok, är ett annat sätt.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

prestones

Medlem
6 jan 2013
18
0
1
Hej!
Såg tidigare i tråden att det sitter 6207-lager på MAG-sidan och 6208-lager på PTO-sidan, sedan stod det även att det var C4 klassning på dom. Stämmer detta? Isåfall borde det bara vara att knalla in på momentum och spara några kronor jämfört med ÅF.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Riktigt så enkelt var det ju inte. Det sitter låsstift på ytterbanan på lagren. De är till för att förhindra att man skrotar vevhuset vid eventuell lagerskärning.

Borra egna hål och slå i stift är i princip dömt att misslyckas. Med vanliga borrar repar man inte ens härdat lagerstål.
Men jag gjorde iaf några försök med svindyra borrar jag specialbeställde på Tools, 2,4 mm borrar för härdat stål och rostfritt, var det dyraste dom hade för vanlig chuck och gick på 175 kr för 2-pack. Tji blev det med det, efter 4 borrar för 350 kr hade jag bara fått en liten grop i SKF-lagren.
Beställde därefter lager med styr/låsstift hos Rinab till jäkligt bra pris.

Visst, man kan chansa och ge tusan i att ha lager med stift och använda lagerlåsning, men får man en skärning så kommer lagret med stor säkerhet att rotera i lagersätet. God natt med det vevhuset!

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

prestones

Medlem
6 jan 2013
18
0
1
Nä inte värt egentligen att chansa att köra utan låsstift, hade inte reflekterat över att det var så dom satt låsta.

Vad får man betala för inre och yttre lager på PTO- resp. MAG-sidan?
Dom du köpte från rinab, är det piratlager?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har borrat och stiftat många lager. Precis som Slätabjörnen skriver så krävs det bra utrustning för att det ska bli bra.
Ev. kan jag fortfarande ha några liggande, skicka PM om du är spekulant.
 

SBASWilliam

Medlem
28 dec 2013
6
0
1
Har en Lynx 800 -01 som jag håller på att renovera och borra kanaler på. På PTO sidan så sitter det en ring på yttre lagret på insidan och även en packbox som hjälper till att hålla det inre lagret på plats? Hur gör alla som gjort den modden med detta?? Vore tråkigt om lagerna började flytta på sig, men det kanske dom inte gör?

Bild på hur det ser ut:




Tacksam för hjälp!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tog helt enkelt bort den röda packboxen när jag borrade min -02:a
Stålringen fick sitta kvar som vanligt.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nä inte värt egentligen att chansa att köra utan låsstift, hade inte reflekterat över att det var så dom satt låsta.

Vad får man betala för inre och yttre lager på PTO- resp. MAG-sidan?
Dom du köpte från rinab, är det piratlager?
Pirat och pirat, inte samma fabrikat som satt i original, men det var lager av bra och känt fabrikat. Minns faktiskt inte vad det stod på dom.
Var iaf inte kina eller öststatslager.
(Jag är noga med framförallt lager efter ett antal decennier som fordonsreparatör/tekniker).

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Har försökt läsa mig till i den här tråden men jag finner inte riktigt den info jag behöver, eller egentligen behöver jag lite råd. Har inför den här säsongen köpt mig en 08 Summit 800a. Så nu sitter jag med den "pålitliga" 800an. Åkte första turen i helgen och upptäckte ett irriterande ljud från variator sidan det kommer bara om när du ligger och kryp kör eller om du står och pumpgasar lite på stället, mer gas och de försvinner och på tomgång helt borta. Renoverade variatorn men ljudet finns kvar. Börjar få noja om det kan vara vevlagren som på något vis framkallar ljudet. Tidigare ägare har fettat om och bytt kolvar för ca 70 mil sedan. Tog ikväll bort primären och petar loss p-boxen för att kolla hur det ser ut. Fett finns men det är rödbrunt till färgen, ser inget fel på lagret, i alla fall inte som jag kan se bara så där. Så vad tror ni? Är det riva och göra en riktig genomgång som gäller? Vill hellre vara på den säkra sidan än att åka på haveri som kostar skjortan. Är det normalt att fettet får den färgen efter ett gäng mil på mätaren?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Fettet bör inte vara rödbrunt. Nytt fett är vitt och kan ju bli lite gråare med tiden men rödbrunt låter helt fel.
På PTO sidan upptäcker man att det är nått som inte står rätt till när det börjar läcka svart sörja. Lyfter man då på packboxen och det rinner ut så är det fara och färde, luktar det bensin, likaså.

Vad som skulle göra att fettet är rödbrunt har jag svårt att få klart för mig, Petamo fettet som man använder för att smörja packboxarna (inte lagren) är lite gulbrunt.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Fettet bör inte vara rödbrunt. Nytt fett är vitt och kan ju bli lite gråare med tiden men rödbrunt låter helt fel.
På PTO sidan upptäcker man att det är nått som inte står rätt till när det börjar läcka svart sörja. Lyfter man då på packboxen och det rinner ut så är det fara och färde, luktar det bensin, likaså.

Vad som skulle göra att fettet är rödbrunt har jag svårt att få klart för mig, Petamo fettet som man använder för att smörja packboxarna (inte lagren) är lite gulbrunt.
Nä tycker det hade en märklig färg jag med. Gjorde en omfettning på min förra 600a. Där var det gamla fettet mörkgrått.
På 800an luktade det inte bensin och det var inte sörjigt utan var som fett brukar vara i konsistens, men färgen såg inte bra ut. På p-boxen fanns det spår av vitt och fräscht fett som det skall se ut.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Även jag har sett rödbrunt fett på en gammal -01 som jag renoverade.
Kan det vara så att det är rost som färgat fettet?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hittade nyligen en liten påse som jag tidigare fått från min Åf med fett, som jag fick då jag skulle byta packboxen bakom primären på en Rev 800.
Det fettet är rödbrunt till färgen även när det är nytt...
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Även jag har sett rödbrunt fett på en gammal -01 som jag renoverade.
Kan det vara så att det är rost som färgat fettet?
Som färgen ser ut skulle det mycket gärna kunna vara rost, men känns ändå otroligt att det skall ha rostat i de lilla utrymmet, var skulle fukten ha kommit i från?

Kanske är som Gabbe1 skriver, fast jag har bara sett vitt isoflex fett.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Killen som pressar/riktar vevaxlar åt mig använder sig av ett rödbrunt fett med liknade egenskaper istället för istoflex och än vet jag inte att någon som fått rasade vevlager pga fel fett :)