Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Precis rivit lös undre delen av blocket på en polares mxz 800 -01, ser ut som att endast det yttre lagret på variatorsidan är fett smort resten oljesmorda. Stämmer detta ? Isåfall äre ju bara fylla de lagret byta packbox och smälla ihop :)
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
I det yttersta lagret på MAG sidan på min motor så fanns det inte ett spår av fett än fast det skulle vara fett i det.. Så du borde nog kolla upp vars de ska vara fett och inte, om det bara sitter två packboxar i mitten av veven så tror jag att alla yttersta lager ska ha fett i sig.
Det går väll att se om det är borrat några kanaler för oljesmörjning?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Perfekt med snabba svar :) Så dom äldre är aningen "bättre" då de lagret går att fetta utifrån, kanske inte att rekommendera men i teorin.
 

Henkeman

Aktiv medlem
21 jun 2010
76
0
6
Leksand
Vem vänder man sig till om man vill få kanaler borrade? Smt i Umeå har jag förstått gör det, någon mer, närmare dalarna kanske ?

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Borra gör man själv busenkelt, gjorde det på mitt 600 block igår. Gick kanon! Kan lägga upp lite bilder på det om någon vill se.

Dock så sitter lagren något fruktansvärt på vevaxeln, framförallt på magsidan. Spände upp med lageravdragare och endast fått av ett lager, funderar på att skicka iväg hela veven för nya lager och riktning.. Vart bör man vända sig för att få tillbaka grejjerna innan säsongen är över?
 

Henkeman

Aktiv medlem
21 jun 2010
76
0
6
Leksand
@ melmaq: då har jag missat det, hela tråden är ju en enda röra- får väll ringa runt lite.

@jeppolito89: Jo det verkar inte så värst svårt har jag insett, men vill ju inte gärna pajja blocket =) hade varit fint å skickat iväg allt å fått veven riktad samtidigt.

//Henke
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
tjena jeppo. du får gärna lägga upp bilder på borrningen av blocket. har en 600sdi-07 som jag funderat att borra kanaler på. har gått 650 mil så det är väll dax att riva o kolla den lite
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
.. jag tycker tillräckligt många har skrive nu att SMT inte gör de längre, eller har jag missförstått?

http://www.nordimotor.se/
har tage över "motorverksamheten"
Nordimotor ligger på andra sidan vägen där jag bor, dom har köpt upp SMT eftersom dom la ner verksamheten. Var och pratade med en som jobbar på nordimotor och han sa att han borrar kanaler i motorblock :)
Men vart dom som jobbade på SMT har tagit vägen har jag ingen aning om, dom verkade ju riktigt kunniga. Dom byggde ju tex veven till en Rotax 1260cc trippel ;)
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?

Jo det går att borra upp kanaler i blocket så det blir oljesmort på veven men glöm ej att ställa upp pumpen lite isf, Rotax kapslade lagrena på veven med p- boxar och ett specilafett för att klara hårdare avgaskrav.Man kapslade in lagrena och fylllde med fett vilket gjorde så att man kunde ställa ner oljepumpen lite och simsalabim så blev avgasemutionerna bättre.
 

hejhej

Medlem
26 okt 2012
36
0
1
hejsan. jag undrar om detta problem med serie 3 motorerna även gäller 500 kubikaren. som jag fattad så är ju även den serie 3 men är den lika hårt drabbad som alla andra ?
 

rotaxbp

Medlem
16 jan 2009
36
0
6
Älvdalen
är det ingen som kan sammanfatta det som skrivits i tråden? jag har läst igenom hela tråden förut men glömt hälften o nu ligger vevaxeln på bänken
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
När man delar motorn för att komma åt vevaxeln, måste man använda tätningsmassa när man sätter ihop halvorna igen?
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Jag vill bara kolla ifall det behövs fyllas på eftersom jag tagit lös motorn. Kan jag göra det utan att ta lös variatorn?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
När man delar motorn för att komma åt vevaxeln, måste man använda tätningsmassa när man sätter ihop halvorna igen?
Ja. Bensinbeständing flänstätning. Inte silikon.

Jag vill bara kolla ifall det behövs fyllas på eftersom jag tagit lös motorn. Kan jag göra det utan att ta lös variatorn?
Det beror på om du har en bricka bakom variatorn eller inte... Brickan sitter på vissa årsmodeller, skruvad med 4 små skruvar. Syftet med brickan är att hålla in packboxen, så att den inte ploppar ut. Om du har brickan, så måste du definitivt bort med primären.