Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Finns det verkligen nått lämpligt att ersätta isoflex med?? Det var en lång tråd om det på dootalk för ett par år sedan och slutsatsen där var använd ISO. En stor tub räcker till väldigt många motorer.

Om man kollar sprängskisserna så står det två fettsorter nämnda, Petamo för att smörja packboxarna och Isoflex för lagren.
Petamo är väl rödburnt/gulbrunt
 

prestones

Medlem
6 jan 2013
18
0
1
Hallå!
Har rivit motorn på min Summit 800 med drygt 500 mil på mätaren, hör och häpna så var alla fyra fettsmorda lager tomma på fett. Tur att man slapp haveri :blink1:

Iallafall så har jag beställt en original packningssats till den och undrar då vad som ingår i den?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Finns det verkligen nått lämpligt att ersätta isoflex med?? Det var en lång tråd om det på dootalk för ett par år sedan och slutsatsen där var använd ISO. En stor tub räcker till väldigt många motorer.

Om man kollar sprängskisserna så står det två fettsorter nämnda, Petamo för att smörja packboxarna och Isoflex för lagren.
Petamo är väl rödburnt/gulbrunt
Lämpligt att ersätta med vet jag inte om det är och kan inget lova men det har bevisligen funkat, själv kör jag istoflex.

En polare som jag rev motorn åt hade inte tillgång till istoflex samma kväll så han dunkade dit okq8 hjullagerfett på egen risk, funkade faktiskt över vintern tills han gjorde de riktigt :) Inget jag alls rekommenderar dock, mest en kul grej :)
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Nu är börsen redo för skoterköp, funderat på mxz 600HO sdi eller Tnt.

Visst håller sdi motorn bättre och lite längre? ungefär när ska "större" renoveringen göras och vad innebär den för er? kolvar, vevlager, rikta vev osv? Mvh
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det är nog hugget som stucket mellan sdi och 500ss, 2008ans TNT har så sjukt härlig karaktär i motorn, om den är lika hållbar som sdi är svårt att veta för det såldes inte så väldigt många om jag förstått rätt, de som finns däremot verkar hålla sitt värde mycket bättre än 800orna.

En jobbarkompis köpte en helt orörd summit sdi 2008 som då hade gått 1800mil, bytte lager för att vara på den säkra sidan men det var inget fel där inne.
Bytte på syrrans sdi efter en varmgång för motorn var ändå riven, där hade det börjat läcka genom Mag packboxen ut mot svänghjulet, egentligen hade det räckt med en ny packbox där men eftersom veven ändå var urtagen så gjordes jobbet där också. Den hade nog börjat närma sig 800mil, troligtvis har den maskinen någon gång dragits med nått elfel för statorn var helt kolsvart (men ger rätt värden) så det är troligtvis det som har gjort att packboxen mår dåligt.

Att bara fetta om så så många gillar att göra är konstgjord andning för en motor som inte är frisk och slöseri med pengar och tid för en frisk motor, är fettet borta eller förorenat (svart och oljigt) så ska lager bytas, att bara skölja och sen fylla med nytt fett skjuter bara upp haveriet.

Hur lång tid beror väl på övriga skicket men jag skulle nog göra det ordentligt någon gång efter 800mil på en 800 och köper jag en 600 som har gått 1000mil så skulle jag nog göra det där också innan jag körde mer. Beror lite på hur man vill ha det också, inte så kul att köpa skoter nu och riva motorn det första man gör, men gör man det nu så vet man ju att det är bra i flera år.

Men att säga en milgräns är helt omöjligt och företagen som påstår att det måste göras inom visst många mil anser jag vara oseriösa. Har pratat med massor av folk som kört motorerna långt över 1000mil och samtidigt nån enstaka som har fått ras mellan 100 och 250mil.

En snällt körd 600 som gått 5-600mil ska i regel tuffa på många mil till.
En som är omfettad för omfettandets skull skulle jag personligen akta mig för, men finns det däremot kvitto på att lager är bytt så känns det mycket bättre. Lagren ska försiktigt värmas för att glida på plats, har för mig att det var max 7-80grader eller så för att inte skada tätningarna.

En grej att kolla efter är fettläckage innanför variatorn, om motorn stannar när man provar att lägga i backen så är det fara på taket.
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Det är nog hugget som stucket mellan sdi och 500ss, 2008ans TNT har så sjukt härlig karaktär i motorn, om den är lika hållbar som sdi är svårt att veta för det såldes inte så väldigt många om jag förstått rätt, de som finns däremot verkar hålla sitt värde mycket bättre än 800orna.

En jobbarkompis köpte en helt orörd summit sdi 2008 som då hade gått 1800mil, bytte lager för att vara på den säkra sidan men det var inget fel där inne.
Bytte på syrrans sdi efter en varmgång för motorn var ändå riven, där hade det börjat läcka genom Mag packboxen ut mot svänghjulet, egentligen hade det räckt med en ny packbox där men eftersom veven ändå var urtagen så gjordes jobbet där också. Den hade nog börjat närma sig 800mil, troligtvis har den maskinen någon gång dragits med nått elfel för statorn var helt kolsvart (men ger rätt värden) så det är troligtvis det som har gjort att packboxen mår dåligt.

Att bara fetta om så så många gillar att göra är konstgjord andning för en motor som inte är frisk och slöseri med pengar och tid för en frisk motor, är fettet borta eller förorenat (svart och oljigt) så ska lager bytas, att bara skölja och sen fylla med nytt fett skjuter bara upp haveriet.

Hur lång tid beror väl på övriga skicket men jag skulle nog göra det ordentligt någon gång efter 800mil på en 800 och köper jag en 600 som har gått 1000mil så skulle jag nog göra det där också innan jag körde mer. Beror lite på hur man vill ha det också, inte så kul att köpa skoter nu och riva motorn det första man gör, men gör man det nu så vet man ju att det är bra i flera år.

Men att säga en milgräns är helt omöjligt och företagen som påstår att det måste göras inom visst många mil anser jag vara oseriösa. Har pratat med massor av folk som kört motorerna långt över 1000mil och samtidigt nån enstaka som har fått ras mellan 100 och 250mil.

En snällt körd 600 som gått 5-600mil ska i regel tuffa på många mil till.
En som är omfettad för omfettandets skull skulle jag personligen akta mig för, men finns det däremot kvitto på att lager är bytt så känns det mycket bättre. Lagren ska försiktigt värmas för att glida på plats, har för mig att det var max 7-80grader eller så för att inte skada tätningarna.

En grej att kolla efter är fettläckage innanför variatorn, om motorn stannar när man provar att lägga i backen så är det fara på taket.
Jepp helt rätt, men frågan är hur mycket som måste renoveras i förebyggande och när det rekommenderas att göras?
Har gjort en tråd som heter " Ski-doo TNT -09 köpråd!" om du går in på Ski-doo "tråden". Så slipper vi smutsa ner här:)
Sen är frågan om jag vågar mig på en sdi som gått 5-600 mil utan och helrenovera motorn innan jag börjar köra.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
5-600 mil på en 600 är ingen fara. Men allt beroende på hur den är körd förstås.
5-600 mil på skoterleden = ingen fara
5-600 mil hård skogskörning = Slut

Borde vara timräknare istället för kilometerräknare.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Hallå!
Har rivit motorn på min Summit 800 med drygt 500 mil på mätaren, hör och häpna så var alla fyra fettsmorda lager tomma på fett. Tur att man slapp haveri :blink1:

Iallafall så har jag beställt en original packningssats till den och undrar då vad som ingår i den?
Alla packningar. men är lagren tomma på fett så ska de bytas ut.
 

jahaja

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Jag har nyligen köpt en summit 800r -08 som är renoveradför 100mil sedan, nu när jag kört ett tag och kollar bakom variatorn så har den tryckt ut en del fett. Har inte lossat variatorn för att kolla men ser att det är en del fett där. Körde ner en tumstock mellan variarorn och när jag tog upp den var det en del svart grisigt fett och en del vitt fett. Ska plocka bort variatorn för att se bättre, men kan det vara så att det bara är den yttre p-boxen som är trasig? Kan man byta den utan att riva hela motorn? Ska man isf trycka in nytt fett där innan ny p-box monteras?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Packboxen har en vulkad kant runt hela dess omkrets som ska passa in i ett spår i vevhuset. Kanten och spåret fungerar som fixering/låsning.

Det är alltså avsett att man ska dela vevhushalvorna när packboxen byts.

Försöker man ändå byta med motorn på plats, kommer man att skada den vulkade kanten och p-boxen kommer att hoppa ut igen.

Så det är bara att kavla upp ärmarna, klä ansiktet i ett stort leende och riva ur motorn. Se till att den nya p-boxen och läget för den i vevhushalvorna är helt rena från fett.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Den där beskrivningen om packboxen stämmer bara på motorer upp till -04, därefter kom plåten som skyddar och håller packboxen på plats och då finns inte längre detta spår (för den vulkade kanten) kvar i vevhuset.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Som gabbe säger går det fint att byta utan att riva motorn :) Men se för guds skull till att du köper brp packbox, billigare packningssatser kan läcka efter ett par mil bara. Eller som i ditt fall 100mil.
 

jahaja

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Låter bra att den går att byta utan att riva motorn, men frågan är ändå om det bara är den yttre som läker eller om det är den inre också. Går det att se på något sätt? Läste någonstans att man kan känna lukt av bensin eller att fettet är svart och rinnit.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Pröva ta bort den yttre sen startar du och sprutar startgas rakt in mot lagren, rusar den då läcker inre också.

Dock skulle jag vara försiktigt så du inte tvättar lagren ren med startgasen ;)
 

Stigbjörn

Medlem
6 feb 2012
18
0
1
Luleå
Har en GTX 600 sdi -06 som gått 950 mil, tänkte ta ut motorn och fetta om lagrerna, finns det någon "tråd" som beskriver demonteringen, vilka stag som måste bort och de man inte behöva ta bort för att få ut motorn, måste grenröret bort, hur ta lös spridarna m.m.?
 

Stigbjörn

Medlem
6 feb 2012
18
0
1
Luleå
Jag har inte fått ut motorn från chassiet än, det kanske är fel forum att fråga nånting om hur man går tillväga, får lämna till kalix maskin o. trycka in 15 gram fett.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Det finns nog ingen tråd som i detalj beskriver hur en motor tas ur en GTX 600 -06.
Du får nog helt enkelt börja riva och se eftersom vad du behöver plocka bort etc.

Precis som alla hemmaskruvare brukar göra alltså.

Annars, lämna in, hosta upp slantarna och hoppas verkstan gjort rätt!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Inte för att vara den som är den men har du själv inte kunskap att få ur motorn skulle jag råda dig att lämna bort hela jobbet till mer kunnigt folk och att bara fylla lite fett gör mer skada än nytta enligt mig.

Du måste ur med motorn, dela den, se över hela vevpartiet, byta dåliga lager, byta packboxar och sedan montera ihop igen. Efter så många mil som du har skulle jag absolut byta dom lagren in mot vevparti som har inbyggda packboxar.
 

ZxVC

Medlem
5 jan 2010
20
0
1
Renoverad i förebyggande syfte på akt.verkstad för 25mil sedan med nya vevlager, packboxar, kolvar.
Idag skulle v-kitet på och då såg ja detta när jag tagit lös primären.
Är det möjligt att den kan ha tryckt ut fett redan. Skotern har alltid startats från varmgarage och blivit varmkörd ordentligt varje gång.
Borde väl nästan gå få på garanti?!


http://i60.tinypic.com/eitpuf.jpg