Tvåtaktsmotorn är framtiden!

E

eMe181

Jag , menar , Tror inte att dom kommer tillverka 2 t så länge till eftersom dom är naturplågare , 4 takt kommer ta över :rock: Det vore som om jag skulle ta en hink olja och he i havet , men då tar man den till någon verkstadd som tar den :D
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
STOX:

Jo man blir less, men jobbigt o dra sig ur diskution o spekulation :rolleyes:
Att göra en ren jämnförelse mellan 2T och 4T är jävligt svårt..

2T sugtrimmar de flesta (ofta med hjälp av större volym och flödes optimering) (95%)
4T överladdar de flesta (95%)

Sen beror väl allt på vad man själv vill ha..
För att ha en WC trippel i ett IQr chassie på c:a 200HP är waaaay much cooler än en turbo matad apex på 300+HP..

4T kommer inte dö ut helt, men succsesivt så ja de kommer nog minska.. Hoppas så innerligt på att yamaha kommer tillbaka med en högteknologisk 2T trippel på runt 140HP..

Redan nu börjar ju jänkarna trycka ner 2T motorer i Nytro chassina pga att de gillar (älskar) chassiet men vill ha en 2T motor! :p
(Va fan har yamaha lyckats med, först en motor alla älskar(2t trippel), sen ett chassie som alla älskar)

Just nu vill jag sitta som utvecklingschef borta i Japan på skoteravdelningen :rolleyes:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag , menar , Tror inte att dom kommer tillverka 2 t så länge till eftersom dom är naturplågare , 4 takt kommer ta över :rock: Det vore som om jag skulle ta en hink olja och he i havet , men då tar man den till någon verkstadd som tar den :D
Har du läst igenom den här tråden eller?
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Jag hoppas att alla tillverkare hänger kvar, men det ser inte bra ut. Vänder det inte snabbt och hårt så blir det dåligt!

Ohhh. Har de börjat sätta 2T i Nytro? Det har jag bommat. Fan vad ballt! Kul när man får läsa om jämförelserna, :)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har tyvär inga bilder lr faktiska länkar till bygget men är en kille i Whitcourt området (USA lr Kanada)
Som lyft ur Nytro motorn och börjat få ner en 2T trippel.....

Ska luska fram mer info!
det låter som en riktigt manlig skoter, gör då helt rätt och skrotar dom två överflödiga takterna :D :rock:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Har tyvär inga bilder lr faktiska länkar till bygget men är en kille i Whitcourt området (USA lr Kanada)
Som lyft ur Nytro motorn och börjat få ner en 2T trippel.....

Ska luska fram mer info!

Är de han som håller på att trycka ner en 1600cc AC trippel motor i en Nytro MTX? :) Den har svarta å lazerblå kåpor med röda linjer efter kanterna?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Stins1!:
Säkert. Men det är inte de som ligger i försäljningstoppen. Det är de gamla 2T maskinerna (Widetrack, Viking mm) som ligger där.
När det gäller svenska försäljningen av enskilda modeller så ser det inte ut så.
På första plats har vi Lynx [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Adventure 550[/FONT] med 330 st, och på delad andraplats ligger Nytro XTX och Phazer RTX med 278 st vardera.
Det är tydligen i sport/crossover segmentet svensken föredrar 4t.
 
S

StoxResearch

thullen:
Tackar! DET fixade kvällsupphetsningen! Det verkar ju gå ÄNNU snabbare för 2T att komma tillbaks och dominera än vad tom jag hoppats på, :) Värt att notera är att i princip ALLT som står i länken är vad jag har hävdat sedan ett gäng år tillbaks nu, både vad gäller det tekniska och "korruption". 4T har inte en chans, bara nån stoppar in pengar i 2T! Och det är precis vad de håller på med, :) Bara lavinen kommer igång så kommer den att MOSA!

Återfallet:
Old news, men tack iaf, :) Det gäller att informera om och om igen.

FOX rider:
Att två 4T sportmodeller säljer bra betyder ju inte att de säljer mycket som helhet. Finns ju en massa 2T sportmaskiner.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Jämförelse mellan KTM 525 4t 2003 och Maico 490 2t 1981:
http://www.maicointernational.com/STUFF/ktm v maico/ktm 525 vs Maico 490.htm
resultatet kanske förvånar... :hmmmm:
hade själv en sån Maico för lääänge sen! :D heja tvåtakt!!!

Gillar detta skarpt:
‘We’ve given up on four-strokes’
Leading outboard motor firm Evinrude sells at the premium performance end of the marine market. The firm abandoned four-stroke development after discovering direct injection offered their 25-300bhp two-strokes more power, better economy and less weight. They’re also emissions compliant to projected Euro 2010 standards. Spokesman Mike Loach says: “There’s a place for four strokes – doing the dull jobs. They’re bloody heavy and don’t give the power or the torque of the two-strokes. We believe two-strokes are simply better and people who try them quickly agree”. But Loach warns that the four-stroke mafia loom large: “The misinformation that’s spread about two-strokes goes right up to government. It’s a serious threat to our business, and we have to confront other manufacturers’ propaganda all the time.”
Vad sägs om en 3 cylindrig kawasaki 2taktare på 1100 kubik? http://www.twostrokeshop.com/TSS1100GP.htm där snackar vi power...:hmmmm:
 
Last edited:

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
Jämförelse mellan KTM 525 4t 2003 och Maico 490 2t 1981:
http://www.maicointernational.com/STUFF/ktm v maico/ktm 525 vs Maico 490.htm
resultatet kanske förvånar... :hmmmm:
hade själv en sån Maico för lääänge sen! :D heja tvåtakt!!!
Maico finns ju kvar ser jag, finns även återförsäljare i sverige.
Denna skulle dom testa mot vilken KTM som helst på marknaden
http://www.defendamoto.com/1_maico_700_mx_2009.html

Fanns även 250, 500 och 620 2t. Grymma hojar.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
[FONT=&quot]The KTM performed admirably and all of the test riders gave it the big thumbs up. The gauntlet has now been thrown down for the hottest open-class bike on the market. It’s going to take a pretty good bike to knock over the KTM, you can bet on that.[/FONT]
 
S

StoxResearch

Återfallet:
Tack för artikeln om Maico vs KTM. Jag har läst den tidigare och är förvånad att en maskin från 1981 håller ställningarna så bra än idag! Jag tror inte jag har länkat den hit dock, för Maicon vann ju inte, :p

Linkan78/Återfallet:
Ja, Maico är idag mer aktiva än på mycket länge. Återförsäljarnätet byggs ut runt om i världen; Australien, Kanada, Storbrittanien, Sverige mfl. De har ju en nisch i att de är de enda som säljer +500ccm 2T och 500or är det ju annars bara specialfirmor som Service Honda och Service Kawasaki som säljer. Nu behöver de bara vidareutveckla chassina och motorerna så smäller det till. Heja Maico!

Yamaha_nisse:
En del vill tyvärr få det till att KTM bara är en liten lus i jämförelse med de fyra japanerna. Så är det inte (längre). KTM växer sig allt starkare och bygger allt bättre och konkurrenskraftigare maskiner. Bara att läsa lite MX/Enduro tester och på forum så inser man det.

Sent ska syndarna vakna! Nu börjar även snöskotertidningarna världen över inse sanningen. Från att nästan samstämmigt gapat "2T är döende och 4T är framtiden" i åratal ser man nu allt mer sådana här saker,

http://www.snowgoer.com/output.cfm?id=1836523

SnowGoer som i mina ögon varit en av de mest militanta 4T förespråkarna kryper nu till korset. När gör alla svenska tidningar avbön och skriver liknande artiklar? Tänker då speciellt på en tidning som gått från att en gång ha varit bra, till att numera nästan vara fundamentalistisk. Ingen nämnd och ingen glömd, :)

PS. Jag har uppdaterat figuren över den Svenska försäljningsstatistiken. Inga större förändringar, förutom att det ser ännu mörkare ut för Arctic Cat,

http://stoxresearch.se/pictures_own/SnowSalesSweden.jpg