• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
0
36
Koskullskulle
Var en kille från boden som jobbade åt sandvik. Vi har skruvat isär lite krossar tillsammans nu under veckan på repstoppet. Och då berättade han om sina mach z'or. En med en 925cc motor och den andra var väll typ 1100cc.

Så visade han en film när han hade vart hos dig och bänkat, verkade gå hyffsat ;)
 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
Har nog väldigt svårt att tro att japsens high-performance motorer (yamaha,suzuki,honda,kawsaki) skulle sluta att utveklas, skulle inte tro det.........
 
4

426H

426H:
Ifall de fått remmarna att hålla på 1200an klassar jag det som ett mirakel. En förklaring kan vara att de har mindre effekt (men inte så mycket mindre). Jag har min egen teori att om man går över ca 120hp med TRA så håller inte remmarna för vilken körning som helst längre. Långa fullgasrepor i sakta mak i djup snö är döden! Men till saken hör att man behöver inte köra mycket annorlunda för att remmarna ska hålla. Man får korta ner fullgasreporna (10s kanske) och köra lite lugnare sedan för att låta det kylas. Kanske man kör annorlunda med XR1200an (pga egenskaperna) så remmarna håller? Vad säger du?
Jag tror remmarna håller längre på XR pga att man förstärkt motorvaggan. Remproblemen på XP beror i hög utstäckning på att hela motorn vrider sig vid hög belastning. Testa att palla upp en XP bak, öppna sidopanelen och luftgasa mattan lite så ser du att varje gång man trycker till på gasen så vrider sig hela motorn och remmen blir "olinjerad". Heter det så? :laugh:

Sitter för övrigt och kollar på LeMans 24h. Hur kan det komma sig att en dieselbil ligger i topp? Inte fan beror det på att dieselmotorer har bättre vikt/prestanda jämfört med bensinmotorer i alla fall. Tyvärr är det regler och inte prestanda som bestämmer vilken motorteknik som är konkurennskrafig i olika racingklasser.
Det är därför man tävlar med 4T och inte 2T i tex motocross och roadracing med mc.
 
S

StoxResearch

HEDBERG:
Det är helt riktigt. Bara att det är väldigt mycket svårare att både klara hårda utsläppskrav och samtidigt ha hög prestanda. Vi får se ifall gränsen är överskriden eller ej. Sen är det en kostnadsaspekt på det hela med.

426H:
Tackar.
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
tvåtakt är framtiden för skotrar så äre. 4t är slut!! jag kör 4t så jag vet att de är slut nää 2t äre som kommer regera. och dehär grundar ja på att jag vet flera som köpt tex lynx rave 600 e-tech -09 och ski-doo mxz 600 e-tech och bättre maskiner finns inte har kört båda två och har kommit fram till att 2t äger 4t så jävlust mycket va de gäller vikt,bränsleförbrukning,lössnöegenskap,handling,mm!! det skändes tungt att tillslut erskänna detta men så äre jag hadde fel man skulle köpt en 2t när man byte sist
 
S

StoxResearch

Här kommer något väldigt intressant och viktigt, :) De årliga marknadsandelarna (%) i Sverige för de olika märkena från säsongen 2002/2003 ända fram till 2008/2009, taget från tidningen SKOTERs website. Jag har tagit de sista publicerade siffrorna för varje säsong. Det kan komma en uppsättning siffror till för 08/09 ännu, men mycket torde inte ändras.

Guld - Lynx
Gul - Ski-Doo
Blå - Yamaha
Röd - Polaris
Grön - Arctic Cat

http://stoxresearch.se/pictures_own/snow_sales_sweden.jpg

Dra era egna slutsatser. BRP har idag 49.6% av marknaden och det är en andel som bara har stigit de senaste åren.

PS. Så duktig jag är! Det magnifika och oändliga 4T hatet driver mig till ständiga stordåd, :p
 
S

StoxResearch

Koffe91:
Bra att du ser du med. Med tanke på priserna för nästa års maskiner så kan man ju fundera på vad jag spekulerar, :) Polaris är nog det märke som kan bryta sig in mellan Lynx och Ski-Doo (kanske tom gå om båda), och för att lyckas med det måste de gå om någon. Polaris har bra priser och bra lineup nästa säsong. För mig luktar det krasch för ett av märkena.

Yamaha_nisse:
Det är bara att konstatera att Arctic inte har haft något som tilltalat folk sedan de första åren med F7. Det verkar nästan bara vara den hårda kärnan kvar. De är så långt ner så med 2010 års lineup (som jag tycker är riktigt bra) så kan det bara gå uppåt. De kommer tillbaka.

PS. Räknade nu och marknadsandelarna summeras inte alltid till 100% (eller nära), vilket de borde. Som mest är det 1.4% avvikelse (för mycket), men det är petitesser. Inte mitt fel.
 
S

StoxResearch

HEDBERG:
100% 4T såklart, :) Snart dominerar 4T!

Såhär tycker KTM, http://twostrokemotocross.com/2009/06/ktm-committed-to-two-strokes/

Måste dra ett citat därifrån också,
"Finally, the motor sport enthusiast KTM boss underlines: “At KTM the two-stroke will continue to remain an integral part of the future model planning. We have already recognised new topics and initiated the development of even more powerful, quieter and above all less polluting two-stroke sports models within the framework of a specific project grouping.”"

Fy fan. Det här var nästan för coolt, http://twostrokemotocross.com/2009/06/2000cc-v4-two-stroke-engine/
 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
Ha ha ha ha.........Du är för skön micke. Jag älskar skoteråkning,bryr mig inte så mycket om takter,även om det har vägt över till 4t:s fördel.
 
B

Biosteel

HEDBERG:
100% 4T såklart, :) Snart dominerar 4T!

Såhär tycker KTM, http://twostrokemotocross.com/2009/06/ktm-committed-to-two-strokes/

Måste dra ett citat därifrån också,
"Finally, the motor sport enthusiast KTM boss underlines: “At KTM the two-stroke will continue to remain an integral part of the future model planning. We have already recognised new topics and initiated the development of even more powerful, quieter and above all less polluting two-stroke sports models within the framework of a specific project grouping.”"

Fy fan. Det här var nästan för coolt, http://twostrokemotocross.com/2009/06/2000cc-v4-two-stroke-engine/

låter ju bra på crossar men hur är det med skotrar när man säger att 2 takts motorn är framtiden ?:hmmmm:
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.412
8
38
42
Ludvika
Jag skulle vilja se siffrorna på enbart sportmaskiner. Det är ju det enda som har någon betydelse när det gäller 4t vs 2t.
 
B

Biosteel

tvåtakt är framtiden för skotrar så äre. 4t är slut!! jag kör 4t så jag vet att de är slut nää 2t äre som kommer regera. och dehär grundar ja på att jag vet flera som köpt tex lynx rave 600 e-tech -09 och ski-doo mxz 600 e-tech och bättre maskiner finns inte har kört båda två och har kommit fram till att 2t äger 4t så jävlust mycket va de gäller vikt,bränsleförbrukning,lössnöegenskap,handling,mm!! det skändes tungt att tillslut erskänna detta men så äre jag hadde fel man skulle köpt en 2t när man byte sist

2 takt är framtiden säger du!

det grundar du på för att du vet flera som har köpt lynx e tech och skidoo e tech maskiner. men du skriver bättre maskiner finns inte. menar du då att dom skär snabbare än en vanlig 2 taktare eller att det ser ut som alla rotax ägare säljer sockervadd när man öppnar huven och ser remflisorna.

för det sista så pratar vi om framtiden och du hakar upp dig på att du köpte en skoter som inte ens nått första stadiet av sin utveckling när man jämför mot 2 takt som suttit i skotrar i över 50 år. personligen är jag inget fan av 4 takt jag tror framtiden blir en massa elektroniskt elände som vi inte känner till än :bootyshake:
 
Senast redigerad av en moderator:

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Har fått höra lite lösa rykten att HONDA ska börja med 2T i motocrossen igen, Men det är VÄLDIGT lösa rykten...kommer att finnas till nästa säsong tydligen.
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Att 4T inte lyckats slå ut 2T i MX/Enduro betyder hur mycket som helst. Att slå ut 2T i snöskotrar är nämligen betydligt svårare!

FOX rider:
Om du har mycket tid över kan du ju ta reda på det mha trafikregistret. Jag gissar att det är därifrån SKOTER får sina siffror.

Biosteel (igen):
Och jag hävdar att 4T som används i snöskotrar är de modernaste som finns! Nytro motorn är ett BMEP (vridmoment) monster tex.

ilves:
Ett rationellt beslut av Honda i så fall, ett förväntat sådant. 2T växer sig allt starkare igen. Men vi får se, Honda kanske har huvudet i sanden som en åsna och säljer de 4T de kan sälja och skiter i 2T. Jag har ingen länk just nu, men jag läste nånstans lite snabbt att tex Hondas 450 försäljning har fallit som en sten.

För övrigt tackar jag Gudarna att KTM finns! Utan dem hade 2T troligen redan varit doomed i MX/Enduro. Det känns nämligen som de andra icke-japsarna som gör 2T är för små för att kunna påverka något i stort.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
tvåtakt är framtiden för skotrar så äre. 4t är slut!! jag kör 4t så jag vet att de är slut nää 2t äre som kommer regera. och dehär grundar ja på att jag vet flera som köpt tex lynx rave 600 e-tech -09 och ski-doo mxz 600 e-tech och bättre maskiner finns inte har kört båda två och har kommit fram till att 2t äger 4t så jävlust mycket va de gäller vikt,bränsleförbrukning,lössnöegenskap,handling,mm!! det skändes tungt att tillslut erskänna detta men så äre jag hadde fel man skulle köpt en 2t när man byte sist
Men hur bra håller dessa e-tech motorer då? Jag kan inte ens räkna på fingrarna hur många som havererat efter 20-100mil (bara av dom jag känner till) Sen finns det väl en uppsjö till som jag inte har en aning om. Tycker själv det är en kass motor, tar inte alls så lite bränsle/olja som BRP lovade. SRX 700an tar mindre olja än e-tech motorn och jag kan köra min SRX på under 2L/mil utan problem om jag vill! Bränsleförbrukningen på e-tech har legat på från 1.4L/mil vid gubbkörning efter led ~40-50km/h och upp till och tom över 5L/mil vid hårdkörning/puderåkning. Det finns 3st här och en har totalhavererat en annan visste inte ens BRP vad som var fel så han fick en ny, men då har den tredje inte gått mer än 5km. Det lär med all säkerthet bli problem med den också. BRP var alldeles för tidiga med att släppa den motorn, kan inte varit helt färdig utvecklad med tanke på så många som gått sönder, den är ju fan värre än 800 CFI som så många klagat på. I våras när jag var till fjälls körde vi från Gautosjö till Ammarnäs, en sträcka på ~5.5mil. Åkte in på macken och skulle tanka bara för att se hur mycket den hade tagit, trippen stog på 6mil när jag tankade och jag fick i 9L. 9/6 = 1.5 :aetsch: Snitthastigheten skulle jag tippa runt 90km/h för min bror, kusin och några kompisar åkte ~20min före mig och jag hann ikapp dom 1mil före Ammarnäs. När vi kom tillbaka till stugan hade jag kört totalt 16mil, passade på att kolla hur mycket olja den tagit också, fyllde oljetanken full (upp till locket) innan vi åkte iväg och fick i 4dl (upp till locket) när vi kom hem. 16mil på 4dl olja är inte dåligt för att vara en 10år gammal skoter. Om ni inte tror mig finns det en på forumet som kan vittna om det, han stog bredvid mig när jag tankade både bensin och olja! :eviltongue: Och Yamahas 4 cylindriga 4T spöar skiten ur alla 2T i bränsleförbrukning med tanke på effekten också. Sen vet jag inte hur mycket nytron och vectorn drar, men dom ska visst gå rätt billigt dom också, beroende på vem som sitter bakom styret då såklart.
 
Last edited: