Tvåtaktsmotorn är framtiden!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sjunkande försäljning och skärpta avgaskrav kommer att knäcka någon av tillverkarna. Det är så gott som säkert iaf. Säsongens globala försäljning sjönk till 147066 enheter, vilket är mindre än på mycket länge,

http://cs.amsnow.com/snocs/blogs/news/2009/06/11/worldwide-snowmobile-sales-drop-10-2.aspx

Kul citat från din länk:
"Klim said Europe's continued growth has all the manufacturers' attention."

Vilket inte låter så tokigt tycker jag. Lite mer konsumentinflytande härifrån med andra ord vilket jag tidigare saknat. Och Rysslands ökande försäljning, intressant.
 
S

StoxResearch

arjeplogarn:
Jo, det är jävligt kul. Kanske därför Lynx verkar ha fått högre "status" hos BRP de senaste åren. Förr verkade de mer se Lynx som ett B-märke efter Ski-Doo som inte ens fick den senaste tekniken. Europas betydelse växer, men vi är ännu en bit efter. Att Europa växer är inte så mycket vår förtjänst, utan Rysslands. Heja Ryssland, :)
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Nog är det ryssland som drar upp siffrorna alltid,när nya widetracken presenterades så trodde man hos ÅF i kiruna att nu går den gamla i graven då alla jiggar/pressvertyg på fabriken är slitna.Men på ÅF-konferansen förra våren beställde ryssland 6000 enheter bara av den gamla widetracken tydligen.
Sen finns ju alla andra tillverkare representerade där oxå så visst är ryssland en stor marknad som bara ligger i sin linda ännu.
lite offtopic men lynx anseende hos BRP har stigit rejält senare år vilket är ett nog så gott betyg till våra grannar i öst.
sen närheten till ryssland är ju en ENORM fördel för BRP (läs lynx).
 
S

StoxResearch

ilves:
Intressant info, :) Tackar. Det är kanske bara en explosion av den Ryska marknaden som kan rädda kvar alla tillverkare i matchen. Vi får hoppas på det bästa!

Läste för övrigt alldeles nyss att Yamaha troligen inte kommer att ha något SnoX fabriksteam i staterna längre. Det var det.
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Här har ni den globala försäljningsstatistiken för en lång tid bakåt. I år har det sålts färre snöskotrar (147066 st) än under hela den perioden som är från 1990 och framåt. Det ser mörkt ut!

http://se.wrs.yahoo.com/_ylt=A03uv8Jiu0NKw7cALF0TOAx.;_ylu=X3oDMTBybWdtbzZ2BHNlYwNzcgRwb3MDNARjb2xvA2lyZAR2dGlkAw--/SIG=138cll4nr/EXP=1246039266/**http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?act=attach&type=post&id=494095
Det är väl inget unikt för just snöskotrar? Säg någon bransch som går framåt i dessa tider...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tyska Hirth är tydligen också så dumma så de tror att 2T är framtiden, :) De har än idag endast 2T motorer (många nyutvecklade) tänkta till ultralätta flygplan,

http://www.hirth-engines.de/

http://www.hirth-uavengines.de/

Märkligt så många det finns som inte förstår sitt eget bästa och satsar på den usla 2T tekniken, :p

Något jag TROR de ligger LITE i är:

Har du något bra fungerande, some hirth, 2T motorer som fungerar bra. Utvecklings kostnaden att förbättra en teknik istället för att byta teknik är MYCKET billigare.

Yamma bla. bytte teknik, la 2T åt sidan och har idag väldigt populära 4T maskiner..
Men många är ingrodda på 2T lr något annat märke därför byts de inte..

Undra hur marknaden skulle sett ut OM skotern lancerades nästa år av "the big four"..

Undra hur marknaden skulle se ut då, ski-doo hade nog gått rätt dåligt.. :rolleyes:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Om marknaden hade dominerats av japanerna utan någon annan 2T aktör med i leken, då skulle 2T troligen varit död i snöskotrar. De skulle helt enkelt slutat utveckla 2T, sålt de gamla tills ingen ville ha dem längre, lagt ner dem, och sen till sist hävdat att ingen vill ha 2T. Så verkar de alltid göra, :p

Men nu ser det inte ut så. Icke sa Nicke, :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Om marknaden hade dominerats av japanerna utan någon annan 2T aktör med i leken, då skulle 2T troligen varit död i snöskotrar. De skulle helt enkelt slutat utveckla 2T, sålt de gamla tills ingen ville ha dem längre, lagt ner dem, och sen till sist hävdat att ingen vill ha 2T. Så verkar de alltid göra, :p

Men nu ser det inte ut så. Icke sa Nicke, :)

De gör ju inte det...
Och mycket tror jag på anledningen jag gav innan..

Själv förstår jag inte varför BRP och A/C ens utvecklar 4T..?

För de första, de kommer inte kunkurera med yamaha
För de andra, de säljer 2T MYCKET bättre än 4t

De som är riktigt inbitna i båda säga 2T och Ski-doo, får för sig att testa 4T o gillar det tror jag har en mycket stor chans att byta till Yamaha inom några år.

Allt detta är ju självklart bara lite egna teorier..

Summa sumarum! Yamaha = 4T resten SKIT I DET håll er till 2T
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Själv förstår jag inte varför BRP och A/C ens utvecklar 4T..?

Summa sumarum! Yamaha = 4T resten SKIT I DET håll er till 2T

Glöm inte att det finns andra saker än snöskotrar. (Även om det ofta är lätt att glömma ;)) BRP har utvecklat 4-taktare i många, många år till andra typer av fordon. Tex båtmotorer, vespor, motorcyklar, flygplan osv...

Själv lutar jag inte åt 2-taktshållet särskilt mycket längre. Rotax har förstört det mha Serie III motorn. Kommer sannolikt aldrig mer köpa en 2-taktare.

2-takt vs 4-takt:
Effektskillnader: Ointressant för mig
Bränsleförbrukning: Ointressant för mig
Avgasutsläpp: Ointressant för mig
Vibrationsskillnader: Ointressant för mig
Nyköpskostnad: Ointressant för mig
Serviceintervall: AHA!!! Skillnad för mig! Mer köra än skruva om jag väljer 4-takt!

:D
 
E

eMe181

Nej , jag tror inte 2 takt är framtiden ! eftersom den släpper ut mycket mer avgaser Och man behöver bara olja rakt till motorn , inte fylla i separat tank , 4TAKT e framtiden ;P
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Det förstår inte jag heller faktiskt. Det var rena chocken för mig när BRP släppte 1200an. Jag misstänkter att för några år sedan visste ingen hur marknaden skulle utvecklas, därför startades det hela. BRP och Arctic gör bäst i att inte slänga mer resurser på 4T nu. Ingen har råd med dubbla plattformar.

Jo, jag tror visst att BRP och Arctic tar en del kunder från Yamaha, tex de som är märkesfantaster. Vad gäller Touring spelar det ju inte heller någon större roll vilket märke man tar, alla är likvärdiga. Jag tror och hoppas att de slutar slänga resurser på 4T nu och kör vidare med de motorer de har i all evighet, tills de slutligen går i graven. Jag är rätt övertygad om att det ser illa ut för Yamaha i dagsläget. Om inte Yamaha börjar om med 2T eller de andra slutar med 4T så tror jag det är kört snart. Tyvärr.

bcool:
Bra att du har hittat nåt du gillar, :)

eMe181:
Så där enkelt är det inte riktigt.
 
S

StoxResearch

Stins1!:
Folk föredrar inte ens 4T i arbetsmaskiner. Det är bara i touring de har en riktigt stark ställning.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ska jag spinna vidare på några av mina egna teorier så...

4T duger till touring, folk som kör mycket och vill ha låga service intervaller, de som är absolut besatt av hög effekt...
För ja, som vi alla vet håller en 4T betydligt bättre vid högre effekt utag per liter än en 2T. Tror jag inte ens du kan förneka STOX.

Vet av en 2T maskin på lite över 325HP i en skoter (NA, ägaren hävdar ~500HP med turbo, OBS ingen dragrace maskin), MEN den ligger på fina 2.0 liter = 162.5HP resp. 250HP per liter inte så inpressive längre.

Att ta ut ~300HP ur en 1liter 4T motor är inga större problem (läs. dyrt hållbart) om du jämnför med en 2T.

Så vill du har absurt mycket hästar till rimlig kostnad och som fortfarande håller 300 mil utan att byta något (oftast) skaffa en 4T

2T:
Lätt sportmaskin = CHECK
Smidighet = CHECK
Billigare (inköp) = CHECK
Allt som jag inte skrev ovan = CHECK.

Allt är ju vad man vill ha...
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Håller med. Det viktiga är att man själv är nöjd, resten är oväsentligt.

Sen vad gäller hållbarhet så handlar det helt om vad man pratar om. Man kan inte jämföra en sugmotor med en överladdad motor tex. Sen kommer antalet cylindrar in. 300 hp från en 2-cyl 1000ccm 4T, vad händer då? Ingen match för en 2T motor iaf. Det allra viktigaste anser jag hur som helst är hk/kg motor inkluderat nödvändig kringutrustning.

Nä, huah. Nu känner jag att jag börjar bli less på forum igen. Kanske dags att vila några veckor/månader, :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag vet då att dom som pistar lederna i Korpik föredrar 4T eller gammla dubbel bandare. En kör en Bearcat Z1 XT med 66liters tank. Han använder den även till att dra stora lass med ved till stugan och han säger att det är inga problem att ha frun på skotern, full lastad kälke med ved, pack kälke + 3-4 ungar på bob.

Men som sagt. Huvudsaken är att man själv är nöjd med skotern, alla använder vi dom på olika sätt.
 
S

StoxResearch

Stins1!:
Säkert. Men det är inte de som ligger i försäljningstoppen. Det är de gamla 2T maskinerna (Widetrack, Viking mm) som ligger där.