Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

För mig har det sedan flera år varit fullständigt klart att tvåtaktsmotorn (2T) har bättre utvecklingspotential än fyrtaktsmotorn (4T). Man kan säga att 4T har kommit betydligt högre upp på utvecklingsstagen än vad 2T har. 2T har precis börjat att utvecklas, medans miljarder redan slösats bort på den (i mina ögon) värdelösa 4T teknologin.

Sammantaget så kan man säga att befintlig 2T teknologi idag har fördelar över befintlig 4T teknologi på i princip samtliga områden, UTOM emissioner (utsläpp). Det är just på detta område som de största forskningsinsatserna görs idag. Framsteg sker nästan dagligen. I utombordsmotorer så är det tom så att båda motortyperna är i princip jämbördiga vad gäller emissioner, medans 2T motorn är bättre på nästan allt annat. Det är just från utombordarna nästa stora steg i 2T utvecklingen för snöskotrar kommer att komma, nämligen Direct Injection (DI). DI innebär att bränslet sprutas in direkt i förbränningsrummet, vilket sänker emissionerna kraftigt.

WHY Four-Stroke? Ja, det begriper då inte jag hur mycket jag än försöker.

Nedan är två länkar som handlar om ett företag som vi alla känner så väl (BRP) som håller på att lämna allt vad 4T heter bakom sig. Lite info; BRP äger de båda utombordsmärkena Johnson och Evinrude. Av dessa så är Johnson lågbudget märket, dvs 2T med förgasare eller EFI samt 4T (!). Evinrude är det finare premium märket där enbart 2T DI motorerna finns.

Så här ser det ut på 2T fronten i dagsläget:

http://www.boats.com/news-reviews/article/johnson-outboard-future

http://www.bensherwood.net/current_topics.htm

Bedöm själva. 2T är definitivt framtiden och man ser allt tydligare tecken på det.
 
Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag önskar du hade rätt, men jag tror du har fel..
Framtiden är el, bränsleceller och annat elände som vi inte vet ngt om ännu hur illa det än låter...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
För mig har det sedan flera år varit fullständigt klart att tvåtaktsmotorn (2T) har bättre utvecklingspotential än fyrtaktsmotorn (4T). Man kan säga att 4T har kommit betydligt högre upp på utvecklingsstagen än vad 2T har. 2T har precis börjat att utvecklas, medans miljarder redan slösats bort på den (i mina ögon) värdelösa 4T teknologin.
Länge sedan man hörde något från dig. Välkommen tillbaka. :beer:


Du säger att det kommer hur mycket som helst med 2T, liksom att du spådde DI osv. detta år.

Har ännu så länge inte sett röken av spådomarna. Det enda som hänt är väl att Doo har kanske lyckats göra en 800-motor som inte brinner upp lika snabbt som de förra motorerna. Sedan om kolvringarna håller längre än 400 mil låter jag vara osagt.

De har ju t.om lagt in en finess som gör att maskinen håller full mutter, även om föraren inte vill det. ;)
 
S

StoxResearch

edvinsjolund:
Ja, jag tror att du kanske har rätt vad gäller bilar och lastbilar. Där kommer definitivt saker att hända så fort tekniken finns. Men det är samtidigt dessa fordon som grisar ned absolut mest av allt, så om insatser ska komma nånstans så är det där. I rekreationsfordon däremot tror jag att vi slipper sånt elände (?) på väääääldigt länge.

Mikael_N:
Tjenare!

Yeyeye. Jag erkänner att jag hade fel angående de exakta årtalen, :) Men det är ju nära på omöjligt att spå. Helt ärligt så hoppas jag att båda motortyperna överlever, då blir alla glada. Men att 2T motorn inte kommer att dö, det är då ganska så klart iaf. I dagsläget ser det ut som att Yamaha kommer att satsa på 4T, medans de andra fyra satsar på 2T.
 
Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
edvinsjolund:
Ja, jag tror att du kanske har rätt vad gäller bilar och lastbilar. Där kommer definitivt saker att hända så fort tekniken finns. Men det är samtidigt dessa fordon som grisar ned absolut mest av allt, så om insatser ska komma nånstans så är det där. I rekreationsfordon däremot tror jag att vi slipper sånt elände (?) på väääääldigt länge.

Som sagt, hoppas du har rätt! :)
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Att 2T motorerna i vissa fall har lite, hrm, övrigt att önska vad gäller hållbarhet skyller jag inte på teknologin i sig utan på två andra saker: a) Vissa företag kan inte bygga motorer som folk, :p b) Folk vill ha ultravässade motorer, och dom blir känsliga, tyvärr, :(

Yamaha byggde ju helt enormt bra 2T tripplar som i vissa fall verkar ha gått tusentals mil utan annat än tankning. Synd att dom har fått för sig att köra enbart 4T, :(

edvinsjolund:
Jepp, jag hoppas jag med, :)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Innom bilar, lastbilar, traktorer, grävare osv så tror jag inte 2T är någon direkt framtid, däremot som du säger, utombordare, snöskotrar och crossar.

Det jag tycker mest synd är att 2taktaren slits såå mycket snabbare än vad 4taktaren gör, tyvärr. Böt kolv och ringar efter 10h på 125an (2takt) och ungefär efter 20-25h med 4takt.
 
S

StoxResearch

Polaris-jimmy:
Som jag har förstått det så fasas ju 2T mer eller mindre in i MX (amatör) igen pga det skälet att inköp och underhåll på 4T är såååå mycket dyrare? Annars ser jag inte en chans i helvetet att vi hade sett någon regeländring i MX, men nu fick vi det, :) Tom jag är chockad!
 
Last edited:

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Tjena jag gillar också 2-T stenhårt:ciao: men skotermotorerna har ju alltid varit lite efter alla andra 2-T maskiner, utombordsinsprutade 2-T har funnits bra länge kom väl nån gång på -90 talet.
Avgasportar fanns ju på crossar på -80 talet, det känns som dom mjölkar så länge det går på skotersidan de ju inte förrän nu det börjar hända saker.

Men det är ju som du skriver läste en test mellan Mercury 135 optimax vs Honda130, mercuryn var bättre på allt förutom att den skulle ha lite olja det var det som gjorde att total kostnaden var lite till hondans fördel, men i övrigt gick mercuryn fortare på alla varvtal samt bättre ax och likvärdiga utsläpp och har för mig att det inte skilljde nåt på förbrukningen.

2-T:rock: 4-t:bootyshake: Ta inte illa upp nu alla Yamaha killar o tjejer
Som sagt var det skilljer ju en hel del i vikt.......
Mvh/
Bola......:)
 
S

StoxResearch

Bola:
Så ser jag det också... Det är först de sista åren man faktiskt börjat använda den teknik som funnits till 2T länge... Idag är väl 2T motorerna bara en ca 10 år efter 2T MX motorerna, hahaha... Skyll framstegen på konkurrens från varandra eller från 4T eller vad som helst, men framåt går det... Dessutom blir 2T allt snålare och renare samtidigt...

Bra att det finns andra än jag som också läser om utombordsmotorer... Hur avlägset det än kan verka från skotrar så är det faktiskt där den modernaste teknologin finns... Jag diggar utombordare stenhårt!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En utombordare varvar oftast inte så våldsamt, kan mer jämföras med en diesel och hur bra skulle en diesel funka med variator?
Sedan har du ett helt hav till att kyla motorn och den behöver dessutom inte fungera i så stora temperaturskillnader, framförallt minusgrader, som en skoter skall göra.

Fråga: Används DI i motorerna som kör det däringa F1 båtarna (eller heter det F3), dvs varvloppen på båtar som beteer sig som asplöv?

Och jo, Yamma gjorde enormt bra tripplar, orsaken till att de höll var nog att det inte tog ut maxat med hk ur dem, samt att det fanns nog med godstjocklek där det behövdes. De ultralätta 2T som finns idag saknar detta och hållbarheten blir därefter. :(
 
F

FlewFish

Jag vet att du har rätt, men det spelar ingen roll för 4t kommer "vinna"
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
till 2t s fördel talar vikt o priset ,en efektmässigt likvärdig 4t är betydligt dyrare att tillverka är en 2t och tyngre .

det finns ju förvisso lättare legeringar att ta till men det kan ju även 2t göra ,titan o magnesium e dyrt,
den enda nackdelen jag kan se är livslängden dvs antal mil man kan köra innan det e dags för stora renoveringar
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Teamet som tävlade i Clean Snowmobile Challenge körde 2T DI på en modifierad 600, varvade tillräckligt... Och VANN hela tävligen, :) Det var i mina ögon det officiella genombrottet för High Performance 2T DI... Högvarviga 2T DI är alltså fullt möjliga att tillverka, och dom kommer förr eller senare... I dagsläget är det dock inte nödvändigt av miljöskäl att tillverka sådana...

Mina största förhoppningar om 2T DI står i det korta perspektivet till BRP, men hör och häpna, även KTM! KTM har officellt sagt att dom har tänkt klara framtida avgaskrav med 2T, och att dom jobbar med teknologi som ska klara det... Det kan vara vad som behövs för att få tillbaks 2T på vägarna i större skala, :) KTM kan vara företaget som börjar tillverka och sälja high performance 2T DI först av alla! KTMs Enduros klarar ju Euro 3 idag, vilket ju inte är så illa... Dom är kraftigt strypta, men klarar iaf Euro 3...

Angående racerbåtarna har jag ingen aning om dom kör DI i dom eller inte, :(

Temperaturskillnaderna mellan båtar och annat spelar ingen större roll... Det viktiga är att man har tillräckligt dimensionerad kylning...

FlewFish:
Du behöver inte oroa dig, utvecklingen på rekreationssidan har redan vänt... Det märks tex ganska tydligt att de högljudda skriken från några år tillbaks om 2Ts död och 4T som framtiden har tystnat ordentligt... Och inte nog med det, finns en hel del företag som satsar pengar på utveckling av 2T... Jag skulle (utan belägg) vilja påstå att det aldrig satsats så mycket pengar på utveckling av 2T som idag... Och så det allra viktigaste; Folk köper 2T i mängder!

konan:
Helt rätt, :) Det du skriver är precis det som jag också hävdar att hur man än vrider och vänder på det så vinner 2T sammantaget...

Att en 2T inte kan fås att hålla lika bra som en 4T är en myt... Det är bara en dimensionerings-/trimningsfråga...
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Att en 2T inte kan fås att hålla lika bra som en 4T är en myt... Det är bara en dimensioneringsfråga...
Sant.

Mao så måste man dimensionera om motorerna så de håller, dvs lägga på lite mer metall så allt inte ramlar isär, dvs motorn blir tyngre. Dessutom så måste man dra ner effekten så att kolvar inte smälter vilket gör sämre hk/kg förhållande.

Då har du ju tillverkat nåt som är tyngre och klenare än en 4Thumper... eller? ;)
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Du har helt rätt... Ska man på allvar kunna konkurrera med 4T i hållbarhet, då blir hk/kg förhållandet sämre, :) Men man får inte glömma att det finns en helt enorm marginal att ta till... Jämförbara 4T motorer idag i snöskotrar med allt runt omkring är väl en 50% tyngre iaf... Det kan nog de flesta hålla med om... Det är mycket vikt som kan läggas på varje hk... Men nu till paradoxen, jag tror inte det kommer något sådant... Folk i allmänhet bryr sig mest om en enda sak, låg vikt och hög effekt! Så har det alltid varit, :) Klart att det finns undantag, och jag antar att det är dom som köper 4T idag...

Det första tillverkarna måste få till är helt löjliga fel som att motorn rasar utan något som helst skäl... Slitage är en sak, spruckna insugsgummin och för tighta toleranser är nåt annat... Får dom bort det sistnämnda svamlet så är mycket vunnet redan där... Vissa av tillverkarna verkar ha en del att lära där, medans andra börjar få kläm på detta, :)

Mikael_Tarander:
Jag har ingen vidare aning heller... Men vad jag sitter och hoppas på är en utveckling där rekreationsfordon drivs av Etanol... Etanol är rena guldet för 2T... Mer homogent bränsle och dessutom bättre intern kylning av kolvarna, :) Mer effekt får man som bonus också... Det är ju svårt att få fram Etanol i tillräcklig mängd till alla fordon på jorden, men jag hoppas att det ska räcka till alla rekreationsfordon iaf... En övergång till Etanol har dessutom den trevliga bieffekten att ingen längre kan påstå att rekreationsfordon förpestar miljön... Inte direkt via sina egna avgaser iaf...

Det roliga är att samma gäng som vann Clean Snowmobile Challenge i år satsar på en vidareutveckling av motorn till 2T DI drivet av ETANOL! Wiiiih... Det blir deras bidrag nästa år, :)

Jag tror personligen att kolvmotorn kommer att leva länge än, åtminstone i rekreationsfordon... Men sånt kan ju ändras inom bara några år... Vem vet?

För övrigt tycker jag samma som dig... 4T hör idag (om nånstans) hemma i Touringmaskiner... Och det är ju ungefär så det börjar se ut allt mer... Ingen annan än Yamaha satsar ju på 4T i (riktiga) sportmaskiner... Men i slutändan är det (förhoppningsvis) kunderna som styr utvecklingen...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Tibur:
Asch... Förbrukningen blir väl ca dubbel... Och det fungerade ju förr när skotrarna drog ungefär dubbelt också, :) Det är det bästa jag kan tänka mig iaf... Jag gillar Etanol...
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Bränsleförbrukningen ökar med ca 30% om man kör på e85 jämfört med bensin i en closed loop reglerad 4 taktare.
I en orgelerad motor (som i dagens skotrar) kan förbrunkningskillnaden minska, då E85 har mycket större tålighet för att köra motorn magert = lägre pumpförlust.

Jag ser e85 som en otrolig möjlighet för en tvåtaktare.
Har själv provat i en 400 cc tvåtakt MC och skillnade märks redan vid ca 30% inblandning, stor skillnad.

Problemet är kallstart och attfå tag på e85 där vi kör skoter.

//