Tvåtaktsmotorn är framtiden!

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Har värmetalet eg. någonting att göra med värmeavledningsförmågan?
Sen är det ju svårt att hitta ex. BR11EYA... =)
Ja, om man har ett högre värmetal så leder tändstiftet bort värmen effektivare eftersom den har en mindre yta som är utsatt för förbränningsgaserna.

http://www.ngk.se/upload/FAQ/Tändstift/3.gif

Kolla på bilden längst ner till vänster så ser du skillnaden.
 
S

StoxResearch

xLas:
Helt riktigt. Det är dock så stora skillnader det handlar om att jag är EXTREMT skeptisk till att det räcker (törs nästan påstå att det inte gör det). Tvåtaktsmotorer (std!) kör dessutom normalt omkring på NGK 9or eller ekvivalent redan. Leda bort en massa energi (värme) från förbränningsrummet är faktiskt inget man vill egentligen heller. Det är en nödåtgärd. Att dessutom tvingas leda bort mer värme pga ett problem som man skapat själv verkar inte klokt alls!

Jag tror dessutom att värmeökningen blir mer illasinnad än vad man kan tro när man bara använder "ytargument". Anledningen är att värmen "koncentreras" längst ute på spetsen. Ju mer man sticker in stiftet desto värre blir det kan man misstänka. Jämför med en metallpinne där man bara eldar längst ute på ena sidan, det blir mycket hetare i den änden. Men det är bara kvalificerade gissningar. Eftersom jag är teoretiker så påstår jag inte att det är så förrän jag vet, :p

Om någon är duktig på FEM och kan simulera sånt här så varsågod!
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ska bara tillägga en sak i den här boyesen-avgas-diskussion.. i nyaste Snowmobile så kan ni läsa lite lätt hur det fungerar och vad Boyesens mål är...

Jag lärde mig en sak iaf: Boyesen vet vad dom sysslar med :D
 
S

StoxResearch

Är det någon som har noterat att Arctics nya 800 vinner i princip allt i dragrace på andra sidan Atlanten (Stock, Improved Stock). Det har jag, :) För bara några år sedan hade 800or löjliga 125-130hp, hahaha. Då påstods det på sina håll att utvecklingen stagnerat. 2T utvecklingen går framåt med ENORMA steg!

The year of the Cat!

Förresten så har det satts ett nytt världsrekord alldeles nyligt i "Outlaw class" på asfalt. Jag fattar inte mycket av dragrace, men att det är en väldigt öppen klass vet jag. Teamet slog sitt eget (ca två år gamla) rekord med tiden/hastigheten 7.80s/170.44mph. Jag begriper iaf så pass att det är snabbt som SATAN! Länk till video, http://www.amsnow.com/sno/default.aspx?c=a&id=4935

Givetvis är det 2T och givetvis är det SUGMATAT, :) Fast 1630ccm.
 

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
Det jag tycker mest synd är att 2taktaren slits såå mycket snabbare än vad 4taktaren gör, tyvärr. Böt kolv och ringar efter 10h på 125an (2takt) och ungefär efter 20-25h med 4takt.
jag tror aldrig att du byter kolv på en 4takt efter 20-25 timmar:O men kanske däremot 80+ så bör du byta om du kör mx. bara du byter luftfilter och du har bra olja så kan man köra länge på en kolv, fasst de är klart att dom nöts.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Har suttigt och läst nya SnowTech tidningen där dom tar upp ämnet EPA 2010 snowmobile emissions.
Då dom räknar på hela "flottan" av dom skotrar som säljs av t,e,x Arctic Cat med ett typ av poängsystem så kan en viss model ligga på ganska högt HC värde men det jämnas ut med att ta poäng av en 4-taktare som ligger på ett lågt läge!! Co halten som jag fattade (av vad dom skrev) är tydligen väldigt låg på 2-taktaren sedan 2006 årsmodel (sdi osv). 2-taktaren ligger precis under 4-taktaren när det gäller Co:n enligt SnowTech.

Jag kan nu ha kladdat ihop allt till en oläslig sörja men klockan är ju 06:00 och jag ska precis sova efter arbetspasset!! Köp tidningen och läs, rätta mig om jag har fattat fel! Gonatt........ eller gomorron!!:hello:
 
4

426H

Co utsläppen är direkt proportionerliga med bränsleförbrukningen, eftersom moderna 2T drar mindre än 4T blir co utsläppen lägre.
Det som är bra med utsläppsreglerna i usa är att utsläppen räknas per hästkraft. Man får släppa ut mer om man har fler hk. :D
 
S

StoxResearch

TM är först ut (mig veterligen) med insprutning på 2T (två hjul, high performance) ut till kund (om man bortser från Bimota V-Due som var ett fiasko)!. De har det i sin 125ccm from nästa år. Tyvärr inte DI, utan bara EFI, men det duger gott för tillfället, :D

http://twostrokemotocross.com/2009/10/tm-racing-to-release-125cc-fuel-injected-two-stroke/

TM ska också släppa en sprojtans ny 250 snart. Få se vad den innehåller.

Hittade ett gulligt citat på ett forum:

"KTM is also working on the fuel injection. It will be interesting to see if the big 4 may fall. I've said it before, and we've seen it in the real world. When people, places or companies think they are invincible, they find out they are not. What if the next big 4 was husky, TM, KTM, and some Chinese company. You never know."
 
Last edited:
S

StoxResearch

Få se. Vad nytt har vi hittat som gynnar 2T fronten den här veckan? Det är såklart inte jag som hittar/rapporterar allt först, utan jag samlar ihop från annat håll. De ska ha creds!

Yamaha verkar krympa resurserna till snöskoterrelaterad high-end tävlingsverksamhet rejält den här säsongen, iaf i SnoX (resten har jag inte koll på riktigt). Tråkigt men sant. Inget officiellt fabriksteam i stora klassen i ISOC (USA). Inget Skandinaviskt Yamaha fabriks-/generalagentteam. Rätta mig om jag har fel på nån av punkterna! Varför inte bara släppa 2T tävlings-/kundmaskiner? Det övergår mitt förstånd. Folk vill se och köpa sånt!

OSP slog nytt världsrekord i största (?) dragraceklassen på gräs på Haydays med tiden 3.895s. De kör med ett specialchassi, överladdad Apexmotor och Nytro plast som jag har förstått det. Rekordet stod sig i några veckor tills det här,

http://www.youtube.com/watch?v=cLBnGDuxVOY

Dan Hulls maskin, motor okänd (för mig), NOS (lustgas), tid 3.87. Rekordet åter i 2T hamn med en SUGMATAD motor! Överladdning överlägset i alla lägen?

I Juli fick vi första SUGMATADE 2T 1000ccm motorn under 4s på gräs, och det UTAN NOS! Benoit Race Engines,

http://www.youtube.com/watch?v=FfPpRjltmO8

Som vanligt är allt mitt dravel ovan med reservation för att jag inte fattar nåt av dragrace eller annan racing, :p Slå mig på fingrarna bara.

Youtube länkarna hittade jag för övrigt på www.myggan.se. Suveränt Svenskt forum för de som är intresserade av dragrace, check it out!

PS. Börjar faktiskt bli allt lättare att hitta positiva saker på 2T fronten. För några år sen kunde det gå veckor och månader utan att jag hittade nåt. Nu är det easy-peasy! Utvecklingen går allt snabbare vad det verkar. Fartyget har vänt!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
xLas:
Leda bort en massa energi (värme) från förbränningsrummet är faktiskt inget man vill egentligen heller.
Glömt att svara på detta.
Det man egentligen gör är att man leder bort värmen från tändstiftet, så det inte blir för varmt och bränslet börjar självantända pga värmen från tändstiftet och skadar motorn.
Ett tändstift ska vara mellan 400 till ungefär 900 grader, dels för att bränna bort sotet som bildas, därav 400 grader och högre, men inte för varmt så bränslet självantänder INNAN gnistan, 900 grader och lägre, så man leder inte bort värmen från förbränningsrummet utan värmen från stiftet för att det ska fungera som det ska :)

Din teori om längre tändstift KAN fungera!
 
S

StoxResearch

xLas:
Helt riktigt. Men det är faktiskt så att ifall man leder bort mer värme från tändstiftet så ökar även värmeflödet från förbränningsrummet till tändstiftet. Därmed leder man även bort mer energi från själva förbränningsrummet. Det vill man egentligen inte och det är det jag skriver. Allt ovanstående följer från energibalanser. Det är alltså ingen lysande idé att köra med instickande tändstift, då detta är ett ytterligare problem. Bad.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening. Det verkar som att du har förstått det som att jag tycker att det är en bra idé att köra med instickande stift. Det jag tycker är snarare kraftigt åt motsatt håll!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
xLas:
Helt riktigt. Men det är faktiskt så att ifall man leder bort mer värme från tändstiftet så ökar även värmeflödet från förbränningsrummet till tändstiftet. Därmed leder man även bort mer energi från själva förbränningsrummet. Det vill man egentligen inte och det är det jag skriver. Allt ovanstående följer från energibalanser. Det är alltså ingen lysande idé att köra med instickande tändstift, då detta är ett ytterligare problem. Bad.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening. Det verkar som att du har förstått det som att jag tycker att det är en bra idé att köra med instickande stift. Det jag tycker är snarare kraftigt åt motsatt håll!
Tror nog det beror på att det var såå längesen jag läste ditt inlägg, måste ha glömt om du tyckte att det var bra eller dåligt. My bad! Då skippar vi sista meningen!

Äsch, tycker att vi tar och byter ämne nu :)
 
S

StoxResearch

xLas:
Ber om ursäkt om mitt svar var lite åt surkärringhållet. Igår var jag inte på mitt bästa solskenshumör, :( Hade knappt sovit nåt.
 
4

426H

Läste i motorrad offroad att försäljningen av nya cross och endurohojar i europa var 50/50 4T/2T. För 2 år sedan var det 60% 4T och 40% 2T....
 
S

StoxResearch

426H:
Har också läst liknande. Flera märken har redan idag större andel 2T än 4T i sin försäljning, tex KTM och TM. Det har definitivt vänt. Jag tror att den ekonomiska krisen bara skyndar på förloppet. Det är i kriser kostnaderna spelar som störst roll.
 

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
426H:
Har också läst liknande. Flera märken har redan idag större andel 2T än 4T i sin försäljning, tex KTM och TM. Det har definitivt vänt. Jag tror att den ekonomiska krisen bara skyndar på förloppet. Det är i kriser kostnaderna spelar som störst roll.
Vilken miss av dom japanska tillverkare som lagt ner produktionen på vissa av sina 2T modeller. Drar man ner på valfriheten så finner folk alltid nya vägar.