Ski doo 2022

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Står i valet mellan polaris 850 och Freeride 850 146 prismässigt så är det ingen större skillnad men Hur ligger det egentligen till med brps remproblem nuförtiden? Tycker ej att man hört speciellt mycket sedan uppdateringarna som gjordes 2019.

Det som talar för brp är väl att motorn känns välbyggd och numera beprövad vilket jag ej känner man kan säga om patriot 840 ännu.
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Massor med köpesannonser ute överallt där folk pajat mattor nu, merparten är 3,5"... Jag har kört lössnömaskiner i 15 år, många tusen mil totalt, och har aldrig pajat en matta förrän nuvarande maskin som alltså är, eller närmare bestämt var, 3,5".
Slira på stubbar och stenar klarar mattor i regel betydligt bättre än man tror, det ska mycket till för att man ska rotrycka hela kammar på det viset. Saknas delar av kammar är det ofta "slirskador", saknas hela kammar ända ner till corden så är det i regel överhettning och mattan är mest troligt skrot.
3,5" mattorna verkar generellt ha ömtåliga kanter och vara känsliga för rivskador.
Instämmer i det ovan-jag har samma erfarenhet, min 3.5" 64mm matta på BD 39an ryker i vår, aldrig varit med om en matta som tappar stinget och dör så fort som denna.
Blir absolut 2.86 och Peak 2.5 eller den äldre summit mattan istället.
Haft bra erfarenheter av båda när jag provat kamraters maskiner med betydligt bättre grepp/fäste och framförallt hållbarhet på mattorna.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Står i valet mellan polaris 850 och Freeride 850 146 prismässigt så är det ingen större skillnad men Hur ligger det egentligen till med brps remproblem nuförtiden? Tycker ej att man hört speciellt mycket sedan uppdateringarna som gjordes 2019.

Det som talar för brp är väl att motorn känns välbyggd och numera beprövad vilket jag ej känner man kan säga om patriot 840 ännu.
Remproblemen är borta nu. Uppdateringarna har gjort sitt och så sitter det en bra variatorsetup nu från -21.

Jag provade Polaris i år, Khaos 155” men kommer mest troligt byta tillbaka till Ski-doo redan nästa säsong om plånboken tillåter. Freeride 146” isåfall. Körde tre säsonger med en -18 SP 146” som jag var jättenöjd med. Polarisen går bra men det är för mycket rackel för att jag ska orka med det iallafall.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Är det bara jag som tycker att Ski-Doo 2022 generellt sett är väldigt fula?
Nya huven tar ner hela skotern utseendemässigt tycker jag.
Påminner mig ungefär som när man trodde hela Arctic´s designavdelning hade börjat knarka när dom gick ifrån den vackra Firecat till att rita och godkänna "twin spar" (f8) chassiet som troligtvis är den fulaste skotern i världhistorien (fusion är stark 2a).
Och som karlstad säger är färgerna hemska -22
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Nya huven tar ner hela skotern utseendemässigt tycker jag.
Påminner mig ungefär som när man trodde hela Arctic´s designavdelning hade börjat knarka när dom gick ifrån den vackra Firecat till att rita och godkänna "twin spar" (f8) chassiet som troligtvis är den fulaste skotern i världhistorien (fusion är stark 2a).
Och som karlstad säger är färgerna hemska -22
När jag först såg bilderna på -21 så tyckte jag också nya huven var ful. Men IRL tycker jag faktiskt den är snyggare än gamla. Men färgsättningen håller jag med om att det finns mer att önska...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Den sandbeiga färgen på Freeride ser inte så dum ut i verkligheten faktiskt.

Sen så är ju allting bättre än att skotrarna ser ut som att en hel dagisklass ätit varsin ask neonkritor och spytt över skotern!
 
Reactions: snötoken

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Tycker formen på huven och färgsättningen, i fulländad symfoni med varandra, fixar så att Ski-Doo har de fulaste skotrarna på marknaden just nu. Bör ju vara rätt många människor hos BRP som ska godkänna designen innan man lanserar modeller. Här verkar det som att VD:ns barnbarn har fått gå lös oemotsagda, och ingen vågade säga att resultatet blev olustigt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag tycker då dom ser helt ok ut. Men sen lever inte jag med tron att skotrarna hade sin optimala design 1992...
Precis. Och när man drar sig till minnes hur klappslut man var i kroppen, i flera dagar, när man kört "flera mil" led med en Polaris Ultra på en dag och jämför det med hur hyffsat det fortfarande känns i kroppen nu, (vid snart 46 års ålder), efter att ha slagits med en modern skoter i oändligt mycket värre terräng en hel helg så tar det udden av den eventuella nostalgin om den mot förmodan skulle infinna sig. Givet den förbättring skotrarna gjort så skulle jag ta att dom såg ut som skit om det var tvunget, Funktion framför finess!! =)

Skämt åsido, jag tycker G4 ser hyffsad ut, betydligt bättre än XP), även om jag tycker Lynx Radien är snyggare. Polarisarna ser också bra ut men Catterna ser mer ut som något nån gjort själv hemma i garaget.
 
Reactions: jw1978

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Den är huvudsakligen svart och kvistrepig med lite röda inslag, det mesta av det svarta följde med från fabrik, det extra svarta som tillkommit är av oljerök färgad plast som ursprungligen var röd. Oljeröken tillhandahålls av E-tecmotorn och kräver ingen övrig arbetsinsats än att jag spiller i några liter olja per helg.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Precis. Och när man drar sig till minnes hur klappslut man var i kroppen, i flera dagar, när man kört "flera mil" led med en Polaris Ultra på en dag och jämför det med hur hyffsat det fortfarande känns i kroppen nu, (vid snart 46 års ålder), efter att ha slagits med en modern skoter i oändligt mycket värre terräng en hel helg så tar det udden av den eventuella nostalgin om den mot förmodan skulle infinna sig. Givet den förbättring skotrarna gjort så skulle jag ta att dom såg ut som skit om det var tvunget, Funktion framför finess!! =)

Skämt åsido, jag tycker G4 ser hyffsad ut, betydligt bättre än XP), även om jag tycker Lynx Radien är snyggare. Polarisarna ser också bra ut men Catterna ser mer ut som något nån gjort själv hemma i garaget.
Vadå..körställning som en Stiga bob är väl bra. Brukar ta en sväng med Ockelbo 600 och tänka att allt var inte bättre förr. Men kul hade man ändå. Ska beskåda Roadshowen på fredag så kanske man får se Ski-doo,s kandidater till nästa skoter.