Ski doo 2022

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har läst några rykten om big power 2022 men generellt är den största skillnaden i år bristen på rykten.

Det lite lustiga i år är att det just nu säljs några modeller av årsmodell 2022 i Nordamerika.
BRP har kört en extra sväng med produktion av några maskiner som tex Summit SP efter nyår pga av efterfrågan och de blir tydligen av 2022 år modell.
Dock verkar man ha valt ut enklare modeller som troligtvis inte kommer att förändras mellan årsmodellerna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Bristen på rykten är markant. Till och med gänget som varje år tror stenhårt på en ny tvåtaktstrippel är rätt tysta.
Personligen tvivlar jag på några större nyheter. Möjligen komponentförbättringar och nya kombinationer av redan befintliga grejer men knappast något helt nytt chassi.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Det som väl bör vara rätt enkelt gjort, om nu 850 E-tec turbo verkar ha hållit bra sedan introduktionen, är ju att göra justeringar där för att få upp hästkraftsantalet över det som 850 E-tec har standard. Typ till 180 hk eller något och döpa den till 850 E-tec Turbo+ eller något. Men vet inte om BRP ser någon större anledning till att göra det om man redan i dagsläget får sälja de befintliga 850 E-tec Turbo och de andra märkena inte presenterar någon egen 2T-turbo. Kanske blir problem med tillförlitlighet och/eller remslitage också om man börjar ta ut fler hästar ur motorn, även om 850 E-tec sägs vara överdimensionerad i många delar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Får jag önska så är inte listan så lång.
Jag vill ha bättre detaljkvalitet! Exempelvis variatorerna i dag, även hos övriga märken, är ett skämt kvalitetsmässigt jämfört med för "några år sen".
Jag vill ha en mätare som visar rätt bränslenivå, temperatur i sifferform och varvtal och detta samtidigt och tydligt läsbart.
Nya mattor som inte går sönder för ingenting! Eller gamla går också bra för den delen, bara dom håller. Skiten dom har nu med 3,5" delning är värdelös!!
Allt detta paketerat i en Freeride 600R 154" och med en prislapp som inte motsvarar ett hus i ett mindre samhälle!

Ska det vara så svårt? =)

Turbon tror jag inte att dom vässar mera än på ett tag. Ett år är nog inte tillräckligt länge för att räknas som något facit över driftsäkerheten
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Finns ju ingen anledning att skruva upp effekten i turbon redan så länge man är ensam med turbo och den är ju effektmässigt redan värst bland 2t skotrar.
 
Reactions: Henrikssons

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Finns ju ingen anledning att skruva upp effekten i turbon redan så länge man är ensam med turbo och den är ju effektmässigt redan värst bland 2t skotrar.
Sant. Men om det är en för BRP billig och enkel sak att skruva upp effekten lite och släppa den som en "850 E-tec Turbo+" mot ett prispåslag på säg 10-15000 kr så kan jag tänka mig att det är lockande för dem att tjäna lite extra pengar på konsumenter som vill ha det bästa. Jag tror dock som du att det är först när/om Polaris eller Arctic Cat kommer med en 2T-turbo som BRP skruvar upp effekten i 850 E-tec Turbo.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Varför inte sälja en "performance uppdatering" med lite högre effekt till 850t? Som även är bakåt kompatibel. Skulle också kunna vara aktuell på 900ace turbo.

Jag tror det skulle kunna vara en hit.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
2015 fick vi en verklighetstrogen bild på en 880 E-tec före releasen så jag väljer att ta alla sådana med en nypa salt, även dessa som nu också ser riktiga ut.
Mach Z och Summit edge visar de bla.(finns fler bilder)
Namnet edge bör Polaris sitta på fortfarande vilket gör mig skeptisk men det är inte omöjligt.

Gällande Turbon så kommer BRP att släppa mer hästar den dag konkurrenterna kommer med turbo och de vet också om det så jag skulle tro de första 2T turbo maskinerna från Arctic/Polaris kommer ligga på ca 180hk från start.
Skulle jag gissa är det 2023 det tidigast sker.
Turbon går stabilt och har otroligt fin motorgång så jag tror att man lämnar uppgraderingarna till eftermarknaden så länge som bara möjligt.
Frågan är om vi får se den i en Lynx i år?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tycker det är lite konstiga bilder det där.

Vad ska Summit Edge vara för maskin egentligen?
Den är dyrare än Expert Turbo men har gamla huven?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Alla korta maskiner har Enduroboggie, texten under Freeride säger modell 2021, "mustaschen" i dekalerna togs bort ifjol osv .
Så hela Dootalk röstar på photoshop.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Alla korta maskiner har Enduroboggie, texten under Freeride säger modell 2021, "mustaschen" i dekalerna togs bort ifjol osv .
Så hela Dootalk röstar på photoshop.
Ja vem vet, en del hävdar att det är dom rätta 2022 och dom andra motsatsen men den 17 FEBRUARI KL. 19:30 vet vi.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Dessa bilder postades ihop nyligen
Bilden på den röda turbon var iaf ny om det stämmer.

Edit: Bilden är postad på FB av Ride rasmussen style ganska nyligt så det var ytterligare ett av flera troligtvis falska spår.
 
Last edited:

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
En Backcountry XRS 600R med gps som standard om jag får drömma. Fattar inte varför man ska ha sekunda grejer i fjädringen och mattan från nån ET 340 bara för att man vill åka 600 cc. Har en -17 Renegade 600 XRS nu. Förutom att den är lite för kort för mitt behov är det en kanonmaskin. 146 tum blir perfekt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
En Backcountry XRS 600R med gps som standard om jag får drömma. Fattar inte varför man ska ha sekunda grejer i fjädringen och mattan från nån ET 340 bara för att man vill åka 600 cc. Har en -17 Renegade 600 XRS nu. Förutom att den är lite för kort för mitt behov är det en kanonmaskin. 146 tum blir perfekt.
Och jag önskar mig en Freeride 154" med 600R!!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
En Backcountry XRS 600R med gps som standard om jag får drömma. Fattar inte varför man ska ha sekunda grejer i fjädringen och mattan från nån ET 340 bara för att man vill åka 600 cc. Har en -17 Renegade 600 XRS nu. Förutom att den är lite för kort för mitt behov är det en kanonmaskin. 146 tum blir perfekt.
Lynx plockade ju bort xterrain RE 600R till 2021 så jag antar att de sålde för dåligt. Kanske för liten prisskillnad mot 850motorn för gemene man. Tillhör också de som tycker det är synd att man måste köpa största motorn för att få vettiga dämpare (kör xtrim sc som jag satt RE-dämpare på)