Ski doo 2022

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Står i valet mellan polaris 850 och Freeride 850 146 prismässigt så är det ingen större skillnad men Hur ligger det egentligen till med brps remproblem nuförtiden? Tycker ej att man hört speciellt mycket sedan uppdateringarna som gjordes 2019.

Det som talar för brp är väl att motorn känns välbyggd och numera beprövad vilket jag ej känner man kan säga om patriot 840 ännu.
2019 146 SP tuggade rem från ny.....lämnade in för linjering , tuggade rem vidare, linjerade själv med en massa svordom nu värkar det som om remmarna håller, får du en som står snett linjerat så kommer den tugga rem, linjeras den rätt så håller nog remmarna.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
2019 146 SP tuggade rem från ny.....lämnade in för linjering , tuggade rem vidare, linjerade själv med en massa svordom nu värkar det som om remmarna håller, får du en som står snett linjerat så kommer den tugga rem, linjeras den rätt så håller nog remmarna.

Låter ju tryggt☺ Fattar inte att bara brp har det problemet, eller har haft beroende på vem man frågar.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Det är väldigt sällan det är linjering som är problemet när det går remmar.
Det handlar om variatorkalibrering när det handlar om BRP och remproblem.
 
Reactions: snötoken

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Låter ju tryggt☺ Fattar inte att bara brp har det problemet, eller har haft beroende på vem man frågar.
Det är inte bara BRP som haft problem med remmar vet i alla fall att Sidewinder MTX hade mycket rem problem när den kom men kanske är bättre nu. Själv åker jag Boondocker DS -19 gått ca 150 mil inte bytt rem än men tror ev rem problem beror mycket på chauffören.
 

Funnis

Medlem
14 mar 2015
13
1
3
Umeå
Jag har då inte haft några problem sen jag bytte till den nya 571 remmen, har kört minst 70 mil på den.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Så här ÄR det. Variatorkalibrering har varit långt ifrån optimal för en lössnömaskin men största boven i dramat har varit den kopiöst dåliga remmen 531 som dom tyvärr ersatte 391 med som enligt mig var den bästa remmen BRP haft. Nu med en bättre rem igen 571 och en bra variatorkalibrering så funkar det. Men som sagt kör man hårt upp och nedför berg gasen i botten dagar i ända kan man inte förvänta sig att den ska hålla hur länge som helst, det gör det inte i Polaris heller.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Det är väldigt sällan det är linjering som är problemet när det går remmar.
Det handlar om variatorkalibrering när det handlar om BRP och remproblem.
I mitt fall så var det linjeringen, testade först med 966 ramper andra fjädrar m.m, min vart bra när R-L fick ett negativ värde runt -0,020 till -0,030, variatorerna står fortfarnade lite för nära varandra...men min stod så jävla snett så jag måste sänka ner motorn i alla fästena och det vill jag inte göra när det var -20c ute och jag hade inget varm garage att göra det i....min tuggade även den bättre 571 remmen. Hur nära båda variatorerna är varandra påverkar i min mening mindre än hur snett prim variatorn står för hållande till sekundären, eftersom verkstan hade fått till alla värden perfekt förutom R-L och då tuggade den 571 remmar som godis....jag fick priotera bort avståndet mellan prim och sekundären för att få till R-L och då slutade den äta rem...men jag ska fixa till det avståndet till sommaren genom att sänka ner motorn i alla fästena.
 
Last edited:

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Har bokat Freeride 146, ska bli riktigt kul med kortare maskin😊 Känner att den bör passa min åkning riktigt bra.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
I mitt fall så var det linjeringen, testade först med 966 ramper andra fjädrar m.m, min vart bra när R-L fick ett negativ värde runt -0,020 till -0,030, variatorerna står fortfarnade lite för nära varandra...men min stod så jävla snett så jag måste sänka ner motorn i alla fästena och det vill jag inte göra när det var -20c ute och jag hade inget varm garage att göra det i....min tuggade även den bättre 571 remmen. Hur nära båda variatorerna är varandra påverkar i min mening mindre än hur snett prim variatorn står för hållande till sekundären, eftersom verkstan hade fått till alla värden perfekt förutom R-L och då tuggade den 571 remmar som godis....jag fick priotera bort avståndet mellan prim och sekundären för att få till R-L och då slutade den äta rem...men jag ska fixa till det avståndet till sommaren genom att sänka ner motorn i alla fästena.
Lite galet C-C mått är inte hela världen, huvudsaken dom inte är alltför långt ifrån varandra så man "startar på tvåan" för att man varit tvungen ställa isär sekundären mycket, (man hamnar väl även så småningom i att remmen riskerar bottna i sekundären vid max utväxlad primär, nu är det väl dessutom ett problem redan som det är). Att grejerna pekar åt ungefär rätt håll, dvs linjering, är betydligt viktigare vill jag påstå. Flera skotrar jag hört om saknar helt förspänning/förställning och en del står rent utav åt fel håll.
Sen är det väl naturligtvis så att om allting annat funkar bra, dvs kalibrering, tolererar systemet mer störningar på andra fronter innan det börjar jävlas.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vad mer planerar du att göra med den, det kom ju ingen Freeride 600r. :)146 eller 154?
Det var inte meningen men när dessa i princip helt nya "guldburkarna" dök upp till kanonpris så fick det bli affär även om skotern är mer än ett halvår bort. Tänkte hänga dom på väggen i vardagsrummet men det stötte på patrull så dom får pryda väggen i garaget istället! :D Med dessa så är ju Summit SP:n ett steg närmare att bli en FR 600!

29440
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Det blir intressant att läsa om hur du får till din nya skoter kommande vinter, lutar också åt en 600r nästa ngn. Dom där dämparna kommer ju att göra sitt jobb om man så säger. Personligen avskyr jag guldfärgen och dom gula fjädrarna, men, å andra sidan, det syns ju vilka dämpare som sitter på.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Körde skotern dom plockades från några hundra meter och utifrån det så kommer det förmodligen inte sitta några gula fjädrar på framdämparna, (men jag ska nog köra lite längre innan jag dömer ut dom helt), Tyckte Dom kändes åt helsikes för styva och det är ju ingen vits ha bra dämpare om dom inte rör på sig.
Prova andra fjädrar kan man ju alltid, jag har några andra par fjädrar på hyllan, så det går in under gratisexperiment-rubriken.
 
Reactions: mas och mattgojohn

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Körde med likadana dämpare med org fjädrar på min SP 146” och dom är bara helt fantastiska. Tycker absolut inte fjädrarna är för hårda och då väger jag bara 70kg också. Men kompressionsjusteringen är verkligen top notch på Öhlins. Varenda klick märker man skillnad på och drar man den i botten blir dom verkligen STENHÅRDA.
 
Reactions: JAAG

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jo så är det, många "clickerdämpare" kunde klara sig utan rattar då dom inte gör något medan Öhlins tenderar att ha rattar som faktiskt ändrar beteendet.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
För min del blev det ... trumvivel... 2022 Renegade xrs 600 competition package Visa bifogad bild 29370
Ändrade beställning precis innan snowcheck tiden gick ut. Det blev en Lynx rave 850 m extra kylare dubbad matta å annat godis, varför ? Tja renegade blev rätt dyr när jag var klar och jag fick en rescension av en som körde 2022 rave m dubbad matta på blankisen å skare. Den går inte varm.
 
Reactions: drdryyls

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Någon som hört något angående leveranstider för summit/ Freeride? Ryktas om sena leveranser för samtliga märken.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Min Summit 600R 154" kommer i oktober.
(Av de 4 sådana maskiner min handlare sålt så kommer tre st i oktober och en i januari)

Din handlare bör kunna kolla planerat leveransdatum för sina maskiner nu.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hur ser det ut har det trillat in några maskiner för er än?
Vissa kan få vänta tills januari i värsta fall, en del kan ha fel mätare på plats är vad jag hört?
Polaris skall ha ännu större problem.
Min nya 2017 850 fick jag vänta på tills januari och det var inte särskilt kul.

Hela containerskepp står och väntar 2 mån på avlastning i LA och i China är det budgivning på enskilda containrar i hamnarna så hela leveranskedjan är skev i världen just nu.
Det är tur att el/bensin är billigt och att inflationen inte skenar........